Onvriendelijke behandeling

Ds. C. Harinck / 23 reacties

Vraag

Onlangs bezocht ik een kerkdienst bij de Gereformeerde Gemeente. Ik was op vakantie en wilde graag naar de kerk en omdat de ernst en serieusheid van reformatorische geloofsleer mij aanspreekt. Ik ben niet christelijk opgevoed. Voor de kerkdienst kwam ik er achter dat naast een rok voor de vrouw ook een hoed eerbaar is. Omdat ik geen hoed heb -ik ben niet reformatorisch- besloot ik advies te vragen aan medekerkgangers. Zij adviseerden mij een leenhoed bij de koster te vragen. Die was er echter niet. Toen ik aangaf dat ik geen aanstoot wilde geven en vroeg of ik achterin mocht zitten, vertelde de koster mij dat het geen verplichting was om een hoed te dragen. Hij gaf mij een plaats redelijk voorin de kerk. Wat mij echt enorm heeft geraakt en echt pijn heeft gedaan is, dat ik tot de kerkdienst begon, gedurende 20 minuten het doelwit was van beledigende opmerkingen door mannen achter mij. Met nogal luide stem noemde ze mij misprijzend "kaal en oneerbaar" en ik ben tot na de kerkdienst als uitschot behandeld. Moeders en meisjes fluisterden dat ik geen hoed op had. Het heeft mij erg verbaasd dat je in een huis van God zo behandeld wordt. De kerkdienst zelf -dat was het wrange er aan- was een soort van thuiskomen. De manier van preken en orde van dienst voelde -ook al ken ik het niet- fijn en als een manier/vorm die mij aanspreekt. Echter, de wijze waarop ik behandeld ben als vreemdeling, heeft mij echt verdriet gedaan. Heeft dat met de cultuur in die kerk of gemeente te maken of is daar een andere oorzaak voor aan te wijzen.

Antwoord

Geachte mevrouw,

Ik vind het wel erg wat u is overkomen. De koster is eigenlijk nog het enige lichtpunt in de onvriendelijke bejegening, die u ten deel is gevallen. Dit hoort in de gemeente van Christus alzo niet te zijn. U wilt weten of dit met de cultuur in de Gereformeerde Gemeente of alleen met die bepaalde gemeente te maken heeft. Tot mijn verdriet moet ik u zeggen, dat er inderdaad bij sommige kerkmensen een gedachte heerst als van: wij zijn lid van de beste en meest serieuze kerk en de rest behoort tot de slechte wereld.

Men kijkt wat vreemd naar mensen die wat anders gekleed zijn en zich wat anders gedragen. Toen ik, op jonge leeftijd, voor het eerst met wat andere kleding dan gebruikelijk in de Gereformeerde Gemeente kwam, heb ik dat ook ervaren. Ondanks dit alles vind ik het fijn om van u te horen dat u toch de dienst, de prediking en de manier van samen zijn gewaardeerd heb. Ik hoop zo, dat u zich niet laat afschrikken door deze nare ervaring en onze kerkdiensten nog eens zal bezoeken. In niet alle gemeenten zijn mensen zoals die mannen waarover u schreef. In veel gemeenten heerst een hartelijke en gastvrije sfeer in de richting van nieuwe bezoekers.

Kerkmensen zijn echter helaas niet beter dan andere mensen, hoewel ze wel beter weten. Wat een zegen dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om de zondaren zalig te maken en niet alleen goede en heilige mensen.

Het dragen van een hoofddeksel of een bedekt hoofd in de samenkomst van de gemeente gaat terug op wat de apostel Paulus schrijft in 1 Kor.11:10: "Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil." De koster had echter gelijk. U, als vreemdeling, weet dat niet en bent meer dan welkom in de christelijke gemeente, ook zonder hoofdbedekking. Ik schaam mij voor de behandeling, die u ten deel is gevallen en hoop van harte dat u de christelijke boodschap van het gedrag van christelijke mensen weet te onderscheiden.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekkingonvriendelijk
23 reacties
mieptruus
BM2 Dat is vast wel gedaan. Maar de fout ligt niet bij deze gemeente waar ik het over heb.
Het is een manier van denken. Wij zijn het, die niet "refo, ger gem,"of een moslim zijn van de wereld.
Zij zijn slecht en kunnen niet wederom geboren worden. Dat is een duidelijke uitstraling. Net of het alleen voor de kerkmens uit de gemeente alleen is.
Veel is natuurlijk angst.Is het wel volgens de bijbel??? etc.
Maar het geeft geen geborgenheid. Geen vrede. Zelfs op een verkoping voel je een vijandschap en nep vriendelijkheid.
Ik hoop maar dat er ger gem gemeentes zijn die wel een echte liefde uit God kunnen tonen.
louis2
Jongens kom, kom.
Er zijn gemeentes waar men nogal skeptisch kijkt tov buitenstaanders, dit is gewoon menselijk. Dit zie je bij veel dingen, bij kerken, politieke partijen, maar ook bij de politie etc.
Je moet bij een politiecontrole soms maar eens kijken hoeveel gekleurde mensen eruit gepikt worden. Dit is menselijk en een duidelijk bevestiging van onze zondige aard.
Vooroordelen zijn er overal, ook in kerkelijke gemeentes. Dat men in deze gemeente valt over een hoedje vind ik erg kleinzielig. Ik ben als lid van de rkk, ik ben daar ook kerkelijk actief, ook zeer welkom in een gg waar ik vaker een dienst bijwoon.
Graag wil ik erop wijzen dat dit gedrag overal voorkomt.
rotterdam1
Ik ben het eens met BM2 – de manier waarop de kerken van de Gereformeerde Gemeenten hier door sommige worden weggezet is onnodig. Kennelijk zijn er mensen die deze kerk zelf hebben verlaten en hun “heil” elders gezocht. Daar is niets op tegen maar trap niet achterwaarts “doe wel en zie niet achterom”.
Dat ongastvrijheid, ook daar niet toegestaan is bewijst de reactie van Ds. Harinck.

Het vasthouden aan bepaalde regels echter is wel legitiem. Kerken moeten duidelijk maken aan de bezoekers wat ze verwachten. Vrouwen die een Orthodoxe kerk bezoeken moeten een hoofddoek dragen, deze doeken liggen gewoon klaar bij de koster, bezoek je een synagoge dat zet je als man een keppel op, ook die zijn ruim voorhanden, bij Moskee bezoek – schoenen uit.

In de kern heeft ons Christelijk geloof, twee leefregels “God liefhebben bovenal en je naaste als jezelf”. Hoe zal je ooit “je naaste liefhebben” als je geen respect kan opbrengen voor dat wat hem of haar het meest heilig is ?

Ook heeft BM2 gelijk dat het in het buitenland meestal beter is, wellicht heeft het iets te maken met onze volksaard en gastvrijheid.
Wij hebben heel lang in het buitenland gewoond, Afrikaanse landen en het Midden Oosten. Overal en in alle kerken, traditionele Protestantse kerken, Pinkster/evangelische kerken, Orthodoxe kerken en ook in RKK werden wij met blijdschap ontvangen.

Wat mij wel opgevallen is in een paar reacties is de informatie van de “gastenbank achterin de kerk”, dat lijkt me geen goed idee, je gasten geef je een ereplaats – dat doe je thuis toch ook ? De beste stoel is voor de gast.

Bijbels dunkt mij op opdracht tot gastvrijheid heel helder ;
1 Petrus 4 vers. 8 en 9 ; Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken. Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
en
Hebr. 13 vers 2 ; Vergeet de gastvrijheid niet, want hierdoor hebben sommigen zonder het te weten engelen onderdak geboden.