Kort haar

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik heb kort haar. Nu zei een vrouw afgelopen week tegen mij dat bekeerd worden niet kan met kort haar. Nu geloof ik dat niet, omdat ik mag weten dat Jezus ook voor mij Zijn bloed heeft gestort. Wel vroeg ik me daarna steeds af of ik met mijn korte haardracht niet in overeenstemming ben met wat God van mij vraagt (heilig leven). Kunt u mij daar op grond van de bijbel een antwoord op geven?

Antwoord

Allereerst de vraag of je (ik neem aan als vrouw) bekeerd kunt worden met kort haar. Dat is nauwelijks een vraag, want als God iemand bekeert, bekeert hij iemand altijd zoals hij is. De tollenaar werd als tollenaar bekeerd, een dronkaard als dronkaard, een moordenaar als moordenaar, enz. De vraag is dus anders: of je na je bekering nog kort haar (als vrouw) wilt en kunt blijven dragen.

Ik ga voorbij aan de vraag wat kort haar precies inhoudt. Niet alle haar waarin geknipt wordt is meteen nog kort haar. Indien met kort haar een "mannenkapsel'' wordt bedoeld, dan is daar bijbels gezien inderdaad wat van te zeggen. Het is voor de man geen sieraad om lang haar te dragen, voor de vrouw wel. Dat onderscheid moet zeker blijven (zie 1 Kor. 11). Indien vrouwen een mannenkapsel willen dragen om daarmede het onderscheid van de geslachten te verdoezelen en zich als geëmancipeerde ‘tantes’ te gedragen, dan zijn ze zeker onbijbels bezig. Een vrouw zal ook in haar haardracht vrouw willen zijn en natuurlijk is ook dat (geen voorwaarde tot) maar vrucht van de bekering.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

haardracht