Moeders voor moeders

drs. A. Meijer / 7 reacties

Vraag

Mag je als christen als je zwanger bent je urine afstaan aan 'Moeders voor moeders'? Er werd gevraagd of ik hier aan mee wilde doen toen ik me aanmeldde bij de verloskundige. Wat wordt er met mijn urine gedaan? Is dit ethisch verantwoord?

Antwoord

Beste vragenstelster,

'Moeders voor moeders' verzamelt urine van zwangere vrouwen om het hormoon hCG. Dit wordt gebruikt voor vruchtbaarheidsbehandelingen als IVF en ICSI.

Bij deze behandelingen worden vaak meerdere embryo's 'gemaakt' waarvan er maar 1 a 2 geplaatst kunnen worden in de baarmoeder. De rest is dan dus niet levensvatbaar en sterft.

Ik belijd dat het leven ontstaat (en bescherming verdient) bij de bevruchting. Ik ben dus ook van mening dat je daarom niet kunt meewerken aan deze behandelingen, hoe mooi de doelstelling (echtparen met een kinderwens helpen) ook is.

Vriendelijke groet, A. Meijer.

Lees meer artikelen over:

isci en ivfplas(sen)
7 reacties
meribel
Mocht iemand er discussie over willen voeren; ik heb een topic op het forum erover geopend.
chrissie
IK ben het deels eens met het antwoord, ik heb zelf wel aan mee gedaan,als je er anderen mee zou kunnen helpen, ik heb er in die zin niet eens over na gedacht er zijn ook mensen die moeulijk kinderen kunnen krijgen, en daarvoor is het wel fijn dat het er is, ik spreek uit ervaring in mijn omgeving succes met de beslissing
anna30
Als er geen moeders voor moeders zouden bestaan, had ik nu geen prachtige zoon gehad.

Je kunt het op 2 manieren zien: de HCG wordt ook gebruikt om een hormoonbehandeling te ondergaan zonder IVF. Bijvoorbeeld: IUI (inseminatie door eigen zaad)
Daarbij worden er geen vruchtjes weggegooid.

Ik zou dus persoonlijk meedoen, omdat ik zelf de voordelen heb ervaren. Maar je weet natuurlijk nooit waarvoor jouw HCG wordt gebruikt.
Omega
Zie ook de volgende antwoorden:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18549/aankijken-tegen-ivf/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18454/ivf--isci-en-ethiek/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14876/ivf--behandeling/
Sophie27
Met die urine worden niet alleen IVF en ICSI behandelingen mogelijk gemaakt, maar ook medicijnen ontwikkeld voor mensen die heel graag ouders willen worden en waarbij dat om medische redenen niet lukt.

Als die mogelijkheden er niet waren hadden wij geen kind kunnen krijgen!

De beantwoorder doet mijn inziens nogal kort en bondig afkeurend over behandelingen als IVF en ICSI, terwijl er ook hierin meerder keuzes zijn wat er met eitjes, zaadjes, embryo's en cryo's gebeurd.
Iets meer onderzoek geeft ook een evenwichtiger antwoord.

En het is niet waar dat de urine alleen daarvoor wordt gebruikt. Natuurlijk heb je geen invloed op of jouw urine wel of niet voor de juiste medicijnen worden gebruikt, maar je moet ook zo nuchter zijn dat als je bloed doneert bij de bloedbank dit ook gebruikt kan worden voor mensen met een roekeloze of onchristelijke levensstijl.

Eerlijk gezegd vind ik het spijkers op laag water zoeken.
Als je echt consequent wilt zijn, kun je niet meer fatsoenlijk leven. Dus ook geen broodje hamburger bij de Mac want de grote big boss van de Mac doneert aan de satanskerk.
M71
De HCG wordt gebruikt om hormoonbehandeling te geven.
Het middel pregnyl wordt hiervoor gebruikt:

Waarvoor wordt Pregnyl gebruikt?
Bij de vrouw
• Bij vrouwen zorgen FSH en LH voor de maandelijkse rijping van een eicel in een van de
eierstokken. LH is ook nodig voor de eisprong: het vrijkomen van de eicel. Wanneer het
lichaam zelf niet voldoende FSH en LH produceert, kan dit leiden tot onvruchtbaarheid. Het
dagelijks toedienen van FSH injecties kan leiden tot eicelrijping. De daaropvolgende eisprong
kan door het geven van Pregnyl worden bewerkstelligd.
• Pregnyl kan ook worden toegediend bij medisch geassisteerde bevruchtingsmethoden, zowel
voor als na de eisprong.
Bij de man
• Bij de man kan Pregnyl, alleen of tezamen met een product dat FSH bevat, worden gebruikt bij onvoldoende ontwikkeling van de geslachtsklieren, bij vertraagde puberteit of wanneer er
problemen zijn met de vorming van sperma.
• In enkele gevallen kan Pregnyl ook worden gegeven aan jongens bij wie één of beide testikel(s) niet is (zijn) ingedaald.
jsml
@jaap1930, Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede…. (???)

Even buiten het feit om of het al dan niet is toegestaan… In het antwoord wordt deze methode afgewezen op basis van het feit dat de ‘afgekeurde’ LEVENDE embryo’s worden ‘weggegooid’. Als het gaat om leven dan lijkt mij deze tekst zeeer ongepast.