Wankelende jongere

Ds. A.A. Egas / 1 reactie

Vraag

Als ik behouden wil worden, moet ik door de deur Jezus Christus naar binnen gaan, maar hoe weet ik of ik niet ben zoals die dieven en moordenaars in Johannes 10? Ben ik al binnengegaan, sta ik voor de drempel of ga ik misschien zelfs wel via de zijkant of achterkant.

Ik ben een christen, maar er zijn nog zoveel dingen in mij die niet horen bij een bekeerd persoon. God wil mij juist zonder allerlei prestaties, maar ik moet wel zelf ingaan... Het is net als Paulus zegt: het kwade dat ik niet wil dat doe ik juist en het goede wat ik wil doen dat komt niet bij me op, oftewel dat doe ik niet. Het is zo’n strijd. De ene week heb ik enorm veel behoefte aan stille tijd en leven met God, andere week wil ik het liever zelf uitzoeken en doen wat beter lijkt.

Groeten van een wankelende jongere.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wankelende jongere,

Met aandacht heb ik je vraag gelezen en zal proberen, biddend om de leiding van de Heilige Geest, je een antwoord te geven.

1. Het is een wezenlijk zaak om je zelf te onderzoeken of je werkelijk in Christus bent of niet. Je kunt denken aan de man zonder bruiloftskleed, hoe verschrikkelijk liep het met hem af. Hij dacht binnen te zijn en werd buitengeworpen. Zelf vind ik één van de meest aangrijpende teksten in de Bijbel de woorden van de Heere Jezus in Lukas 13:

“Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen (zeg Ik u) zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; namelijk nadat de Heere des huizes zal opgestaan zijn en de deur zal gesloten hebben; en gij zult beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open; en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet vanwaar gij zijt.”

Met name dat woordje “velen”. Uit het gedeelte blijkt dat het hier niet gaat om moslims of atheïsten, maar mensen die dicht bij Jezus hebben geleefd, die met Hem gegeten en gedronken hebben. In wiens straten Hij geleerd heeft. Wij zouden vandaag zeggen: kerkmensen. Vanwege het grote gevaar onszelf te bedriegen kom je in Gods Woord dan ook de oproep tegen om jezelf te onderzoeken. De dichter van Psalm 139 vraagt aan de Heere of Hij hem wil doorzoeken.

2. Het tweede wat ik je wil meegeven, is dat het er inderdaad op aan komt in Hem alleen te geloven. Dat houdt in: Hem en Zijn offer als een volkomen betaling te zien voor al je zonden. Daar hoeft, maar daar en kan en mag ook niets van mijzelf bij. Het is louter genade, genade alleen. Geloven is je geheel aan dat offer toe te vertrouwen en te weten dat daarin alleen jouw zaligheid ligt. Prachtig onder woorden gebracht in het lied “Vaste Rots van mijn behoud”:

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer, dat ik breng,
niet de tranen, die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.

3. Het derde waar ik je tenslotte op wil wijzen is het leven der heiligmaking. Wanneer je dat grote wonder van Gods genade voor een ellendige zoals jij mag ervaren, dan komt er in je hart een wederliefde tot Hem. Dan is er dat diepe verlangen om te leven tot eer van Hem en tot heil van je naaste. Dan zing en bid je van harte: “Maak mij, lieve Jezus, aan Uw beeld gelijk”. In Hem mag je weten volkomen heilig te zijn, maar tegelijk ervaar je nog zoveel tekorten in dat liefhebben van Hem en je naaste. Dan ga je de strijd van Paulus begrijpen. Die strijd hebben Gods kinderen tot het einde toe. En dat maakt het ook zo verlangend naar het hemelleven. Daar is geen zonde meer, daar mogen ze Hem volmaakt liefhebben en dienen met al de heiligen.

Wankelende jongere, bij al je gestelde vragen gestelde vragen, stel ik je een wedervraag: Heb jij Jezus lief boven alles? Zo ja, blijf dan maar steeds op Hem zien. Zo nee, val Hem dan nu te voet en geloof Zijn Woord dat zegt: “Dit tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.”

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofsstrijdgeloofstwijfel
1 reactie
Samanthi
Lieve vragensteller
Je hebt een fijn antwoord, ik wil nog even aangeven dat het van elders inkrimpen niet over de schapen gaat, maar over de herders, of in de galatenbrief mensen die de gemeente bespieden om hun vrijheden af te pakken.het gaat niet over mensen die Heere Jezus liefhebben en dan opeens een bedrieger zijn. Judas wist waar hij mee bezig was, ook kun je heel enthousiast meedoen in het kerkelijk leven en afhaken, maar als je je toevlucht tot de Heere Jezus neemt en op Hem vertrouwd zul je nooit beschaamd uitkomen, let op het slot van het antwoord.
Gods zegen.