Zalven met olie en bidden

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Ik las pas in mijn bijbel Jakobus 5:14, daar staat als je de ouderlingen roept van je gemeenten en die zalven je met olie en bidden, dan mag je vragen in de naam van de Heere Jezus om genezing. Waarom gebeurt dat nu niet meer? Het staat letterlijk in de Bijbel dat je dan ook met olie moet zalven. Het is niet zo dat ik het gebed nu afzwak, maar als je het nou beiden doet, zou dat verkeerd zijn?

Ik ken iemand die erg ziek is en die zelf zegt dat God hem beter kan maken. Mag je dit dan vragen aan de ouderlingen? Ik ben bang dat ze het te evangelisch vinden. Maar God heeft wel zo tot me gesproken. Heel veel dingen nemen we letterlijk uit de bijbel en dit blijkbaar niet. Ik zit met deze vraag echt. Want ik hoop dat er zo voor hem genezing is. Maar als God het niet doet is het ook goed

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik schaam me diep dat je niet eerder antwoord gekregen hebt op je vraag. Hij was mij in de e-mailbox ontglipt. En dus... vergeten.

Een antwoord op je vraag is niet gemakkelijk. Laat ik beginnen te onderstrepen dat ik persoonlijk denk dat een zalving zoals genoemd bij Jakobus niet noodzakelijk is om de Heere te doen besluiten tot genezing (of niet). De Heere is vrij in Zijn doen. Hij wil gebeden zijn en we mogen Hem alles vragen waarvan wij denken dat we het nodig hebben. Hij zal ons alles géven waarvan Hij vindt dat wij het nodig hebben. Dat kan wel eens heel anders zijn dan wij vroegen.

Nu vraag jij je af of het verkeerd is ook te zalven met olie (naast en met het gebed). Ik denk niet dat het verkeerd is. Het is een advies dat de Heere zelf in de Bijbel liet neerschrijven. De vraag is alleen: Wat bedoelde de Bijbel daar? Een symbolisch teken? Of het -voor die tijd wel meer gebruikte- toedienen van een zalving als vorm van (medische) behandeling? Ik weet het niet en ga er dus ook geen oordeel over geven.

We weten dat dit gebruik uit de Jacobusbrief in de Rooms Katholieke Kerk is uitgegroeid tot het "laatste oliesel" (tegenwoordig meestal genoemd het sacrament der zieken, soms nog het sacrament der stervenden). Daar wordt geleerd dat dat sacrament noodzakelijk is om te voorkomen dat iemand wellicht besmet is met een "doodzonde" op het moment dat hij/zij sterft.

In Schalkwijk -waar ik een tijd als predikant werkte- (en misschien ook wel op andere plaatsen) nodigde de pastoor de 65-plussers uit om in het late najaar (vóór eventuele griepepidemieën e.d. de kop zouden opsteken) met zijn allen in een zaal bijeen te komen en dan massaal het sacrament der zieken te ontvangen. Dan werd hij tenminste niet voor ieder wissewasje geroepen en de mensen hadden het rustige gevoel: je kan het maar gehad hebben, zekerheid voor alles.

Op die manier zal de ziekenzalving natuurlijk nooit gebruikt mogen worden, maar wanneer het bedoeld is als een eerbiedige gehoorzaamheid aan Gods Woord en gepaard gaat met een ootmoedig, afhankelijk gebed om de genezende kracht van de Heere Zelf, dan zal het zeker niet verwerpelijk zijn.

Van harte hoop ik dat de persoon die je in je vraag noemde, mocht genezen. Bij de Heere is immers niets te wonderlijk!

Een hartelijke groet

Ds. J. D. van Roest

Tags in dit artikel:

gaven van de Geestgebedsgenezing