Geen zoekers maar weglopers

Ds. C. Harinck / 42 reacties

Vraag

Ik ben opgevoed in een kerkverband waar het "niet kunnen" van de mens en de uitverkiezing een belangrijk punt in neemt (een mens is geneigd tot alle kwaad, geneigd God en zijn naaste te haten, liefhebbers van zichzelven ed.). Nu kerk ik zelf al een aantal jaren in een ander kerkverband, waar de boodschap centraal staat "zoekt en gij zult vinden, wie Mij ernstig zoeken zullen Mij vinden" ed., maar als je niet zoekt, door eigen schuld verloren gaat. Nu had ik gisteravond een gesprek met iemand die zegt, een mens kan niet zoeken en het is God die zich ontfermt over wie Hij Zich wil ontfermen (blinde Bartimeus, Zacheus de tollenaar en meer van zulk soort voorbeelden uit de Bijbel). Ook de teksten uit Romeinen 9:6-29 haalde deze persoon aan. Vooral de tekst ook met betrekking tot de verkiezing "Jacob ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat." Nu heb ik het nog een aantal keren doorgelezen, ook met de verwijsteksten en ik vind het zo moeilijk. Is het dus wel echt zo, dat wij er zelf niets aan kunnen toe doen? Ook kwamen we over het hoofdstuk Spreuken 1 in gesprek (omdat ik geloof dat God nooit een bidder zal laten staan) en zij wijzen dan vooral vers 28 als 'verweer'. "Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden. Zij zullen Mij ernstig zoeken, maar zullen Mij niet vinden." Kunt u het mij misschien beter uitleggen, het is soms zo moeilijk omdat bepaalde teksten/Bijbelgedeelten zo tegen elkaar in (lijken) te gaan. Als ik met deze mensen praat krijg ik bijna dat gevoel van vroeger weer terug als ik in de kerk zat. De kans dat ik zalig kan worden is zo klein en als ik niet uitverkoren ben... Maar ik wil zo niet denken, omdat ik me niet voor kan stellen dat het zo is. Want het is toch onze plicht om God te zoeken en dan zullen we toch vinden? Maar zij zeggen weer, we zijn geen zoekers maar weglopers, enz. Ik zou nog wel veel meer kunnen typen, het lijkt soms zo complex.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Laat ik beginnen met te zeggen dat de Bijbel paradoxen bevat die wij met ons verstand niet kunnen oplossen. Eén van die paradoxen is Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. De hoogmoed van de mens denkt die wel te kunnen oplossen met een bepaald denksysteem. Maar dan ontspoor je naar links of naar rechts. Naar links als je zegt: Alles hangt af van de vrije wil en beslissing van de mens. Naar rechts als je redeneert zoals de vriend waarmee je in gesprek bent gekomen. Je maakt van de zaligheid dan een kansspel en van de christelijke leer een noodlotsleer.

Wanneer David er over denkt wat de mensen er zoal van maken zegt hij: ''God is waarachtig en alle mens leugenachtig." Je moet beide waarheden geloven. God liegt niet als Hij zegt: "Zoekt en gij zult vinden." God liegt ook niet als Hij zegt: "Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau gehaat", Rom. 9:13. Alleen... het laatste is ons verborgen. En het verborgene is voor God en niet voor ons om in te dringen. Dat gaat ons eindig verstand te boven.

Had Jakob verdiend dat God hem zou liefhebben: Nee! Had Ezau verdiend dat God hem zou haten: Ja! Kun je dit bij elkaar brengen? Het hoeft ook niet. Je moet zoeken, zegt God. Er is niemand die in het eindoordeel zal zeggen: Ik heb u gezocht, maar niet gevonden omdat U mij niet had uitverkoren. God zal zeggen: Je hebt niet gewild dat Ik Koning over je leven zou zijn en daarom ga je verloren. Je moet de Bijbel, de Bijbel laten.

Het is een zwaar oordeel van de Bijbel af te doen of toe te doen. Je laat God dan dingen zeggen die Hij nooit gezegd heeft. God heeft nooit gezegd: "Zoek Mij tevergeefs." God heeft wel gezegd, waarmee je gesprekspartner al je zoeken wil doden, dat een mens reeds in het leven zijn genadetijd kan verspeeld hebben. Wanneer je alle roepstemmen en nodigingen van God naast je neerlegt en je vlees uitleeft, kun je bijvoorbeeld op je sterfbed roepen, maar God zal niet meer antwoorden. Een ontzettende waarheid. Maar niet bedoeld zoals je vriend denkt, om het zoeken te ontmoedigen, maar om de Heere 'vroeg', in de lentetijd van het leven te zoeken.

Verder hoor ik niets over Christus en de kracht en algenoegzaamheid van Zijn offer. Daarop ziende hoeft niemand te wanhopen. Lees daar de Dordtse Leerregels eens op na. Hoofdstuk 2.

In bepaalde kerkelijke groeperingen zijn de mensen murw gelagen met allerlei eenzijdige uitspraken. Het lijkt op een ketterij, want het karakter van de ketterij is dat men één bepaalde waarheid tot dé waarheid verheft en de andere waarheden verwerpt.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

uitverkiezing
42 reacties
dkw
Ik vind dit een mooi genuanceerd antwoord.
Weet je hoe die vriend ook wel genoemd kan worden (aangaande op deze tekst, ik ken hem natuurlijk niet).
"Eerlijk onbekeerd".
janvanverweg
volgende keer dat iemand zegt dat " een mens kan (God) niet zoeken " moet je hem dan maar vragen waarom de kerk dan tjokvol zit met onbekeerde mensen. wat doen ze daar als ze God niet zoeken? waarom zijn ze met goddelijke zaken bezig als ze dat naar eigen zeggen niet kunnen?
1a2b3c
God is al lang bezig met al die mensen die de Bijbel lezen, bidden, naar de kerk gaan e.d. anders waren ze wel met andere dingen bezig. Verhard je niet, maar laat je leiden!
plderoos
een klein dingetje nog. Toen de moordenaar aan het kruis op het laatst nog zei: "Heere, denk aan mij als U in Uw koninkrijk komt", toen was het antwoord van de Heere: "heden zult u met Mij in het paradijs zijn".
dkw
Dat vind ik niet jawb, het Grieks betekend namelijk letterlijk zoiets als verafschuwen, in het Grieks zijn het beide dezelfde woorden, haat is een betekenis ervan, haat-liefde verhouding.

Op de 2e plaats komen vind ik nogal zalvend, wat natuurlijk niet wegneemd dat het in de contex gelezen moet worden.
Zie http://www.webbijbel.nl/bijbelstudies/Is%20het%20Calvinisme%20van%20God%20of%20van%20mensen/De%20verkiezing%20van%20Jakob%20en%20de%20verwerping%20van%20Esau.htm
karlo
Dus @dkw wat er staat in genoemde tekst Luk. 14 vers 26 zou betekenen dat zij die tot Jezus komen hun vader en moeder en kinderen enz. gaan verafschuwen?! Hoe vreemd toch?!
dkw
@karlo, link gelezen?
1a2b3c
Als je even googled op haten - miseô, dan kun je lezen dat de betekenis van 'haten' ook vertaald kan worden met 'minder achten, achter gesteld aan'. Lijkt me in dit verband van toepassing, bij beide teksten.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

De uitverkiezing dat God alleen speciale voorkeuren heeft en anderen afwijst is op zich al een daad van onrechtvaardigheid terwijl God juist rechtvaardig is. "uitverkiezen" is hiernaast ook in tegenstrijd met Zijn scheppingsplan waarbij Hij iedereen uniek en met een bestemming (plan) heeft gemaakt.

Psalm 139 en efeze 1 geven duidelijk inzicht dat God mensen maakt die Hij al lang een bestemming heeft gegeven, al voor dat hij de wereld heeft gemaakt!

Dat betekend dat u in Christus een bestemming heeft liggen die u nog niet hebt "gepakt", want als u het "pakt" zult u dit zeker bemerken. De uitverkiezing kan je hierdoor ook vergelijken met tunnelvisie. Elke keer als je met menselijk verstand blijft redenen dat God de een kiest en de ander laat vallen als een baksteen, dan zal elke tekst ook zo in dit straatje geparkeerd worden... zie je wel, het staat er gewoon?

M.I is het <u> geen</u> raadsel waarom God zegt dat Hij ezau haat, te beginnen met het verbond wat Hij met abraham sluit, dat Hij de zegen zal doorgeven aan al zijn nakomelingen en dat de messias uit hem geboren zou worden. Dit verbond is één en al praktijk en het mooie is dat beide babys al in de baarmoeder met elkaar aan het vechten zijn. Ook hier hebben beide een bestemming in God alleen zal de één (met rede) over de andere heersen.

De strijd tussen jakob en ezau is is er één van elkaar de loef afsteken versus geliefd zijn en juist ezau was ALLEEN geliefd bij zijn vader. Echter ezau had geen hart om Gods reddingspan te koesteren, hij schonk er totaal geen aandacht aan, sterker de bijbel spreekt van minachting er voor

Dit is juist het cruciale waarom God hem m.i haat. Gods overvloedige zegen en reddingsplan waar Jezus uit geboren zou worden, wordt als rechthebbende eerstgeborene niet gekoesterd, sterker, het betekend totaal niets voor hem. Daar waar zijn vader op het altaar lag en God zijn opa verhoede om Izak te offeren lees je nu dat het hem totaal niets doet. Wat doet hem wel wat?
Eigen werken, begeerten en het nalopen van zijn eigen lusten. Je kunt zelfs lezen dat ezau's (heidense) vrouwen uit kanaan een kwelling des geestes (!)waren voor izak en rebekka...

Kijk dat is een heel ander beloop dan het plan en verbond wat God had gemaakt met Abraham en waar ezau wel degelijk als eerstgeborene deel van uit maakte, maar hij koos voor de buik en de vrouwen.... een echte man zou er gezegd kunnen worden of zijn het gewoon werken van het vlees?

God haat de zonden en de werken van het vlees en zodoende ook ezau en de acties vanuit zijn hart(gesteldheid) maar bovendien dat God ezau specifiek haatte omdat ezau het verbond waaruit Jezus geboren zou worden ook afwees. NB. Om een bord eten.... (het 'vlees' overheerst)

God is het zelf die door Zijn Woord zegt om een heilig leven (heiliging) na te jagen, geen bittere wortel op te laten schieten of verwarring in een gemeente te stichten en specifiek zegt Hij:

Laat niemand een hoereerder zijn, of <u>onverschillig</u> als Esau, die voor een spijze zijn eerstgeboorterecht (!!!) verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht. (hebr. 12:16)

Conclusie: God haatte ezau niet ter illustratie van uitverkiezing. Uitverkiezing is dan niet alleen onrechtvaardig maar creëert partijen(schappen). Dit is iets wat God ook verbiedt en juist aanspoort om uw naaste lief te hebben als jezelf.
Uitverkiezen is denken dat er mensen bevoorrecht worden terwijl een ieder de genade en verlossing van Jezus christus kan krijgen.
Uitverkiezing creëert zodoende een leer die mensen hopeloos en Godloos maakt i.p.v dat de kracht van God ook daadwerkelijk in hun hart komt
Uitverkiezen is een dwaling en een leugen
Verder schreeuwde Bartimeus zijn longen uit zijn lijf omdat hij GELOOFDE dat Jezus hem zou genezen en niet omdat Jezus <u>toevallig</u> langs kwam! Of dacht Zacheus soms laat ik maar eens in de boom klimmen om lekker te kijken…Nee beide hadden hadden verwachting! Dus geloof en verwacht wat van Jezus en Hij komt ook bij u langs!

Wat wordt met uitverkorenen wel bedoeld: de mensen die hun hart aan Jezus hebben gegeven en Hem in hun leven hebben aangenomen als Heer en Heiland (efeze1) en niemand of niets anders.

Kan een ieder uitverkorene worden? ja voor een ieder die gelooft, zonder zelf iets extra's te doen (geen eigen werken):

- opdat een <u>ieder</u>, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. Joh 3:15
- Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een <u>ieder</u>, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Joh 3:16
- Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een <u>ieder</u>, die gelooft. Rom 10:4
- Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een <u>ieder</u> die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. Rom 1:16
- Een <u>ieder</u>, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is. 1 Joh 5:1
schaapje
Mooie woorden ter bemoediging, adriano.
Ikzelf
@ adriano313
Uitverkiezing betekend toch ook dat God voordat wij bestonden al heeft bepaald wie uitverkoren zijn?
jsml
@Ikzelf, Dat klopt, maar als je vanaf die kant gaat beredeneren loop je een (voor ons) doodlopend pad in. Het geloof is een ‘bewijs’ dat je uitverkoren bent, en niet andersom. Het feit dat jij je om dergelijke zaken drukmaakt is eigenlijk al heel bijzonder. Vanuit jezelf zou je dat nooit doen. Maar dat is geen reden om je af te vragen of je je wel druk KUNT maken. Het is wel een reden om God te danken dat Hij die zorgen in je hart legt.

Zo is het ook met het geloof zelf. Vanuit jezelf zou je het nooit (willen) geloven, al zou je het makkelijk kunnen. In de Bijbel wordt de uitverkiezing m.i. voornamelijk gebruikt om degenen die reeds geloven duidelijk te maken dat het enkel genade is DAT zij geloven.

Kort gezegd: Geloof God nou maar gewoon op Zijn Woord, maar vergeet niet Hem alle lof en eer te geven dat Hij jou heeft uitverkoren.
adriano313
@Ikzelf , je stelt juist de vraag, vanuit een benadering van het uitverkiezings gedachtengoed (op een of andere manier zit het er dus bij je in)

Lees anders eerst eens aandachtig de bijbel gedeelten van "een ieder" door en laat dit eerst eens op je inwerken en bidt maar tot Jezus of Hij dit door de H.Geest aan je wilt verduidelijken.

vervolgens het deel uitverkoren:
in het OT was het volk Israel, de 12 stammen, wat voorkomt uit het verbond van abraham izak en jakob uitverkoren. Maar door Jezus dood is het testament voldaan en zitten we in het nieuwe (genade) verbond. Alles draait om het werk wat door Jezus (al) is volbracht! Want Hij is door de Vader als hoeksteen uitverkoren in in Hem is een ieder die in Hem gelooft met Hem uitverkoren.

Daarom staat er in een schriftwoord: Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. (1 pet 2:6)

U dan, die gelooft, geldt dit kostbare,(7)(de gelovige)

Gij (de gelovige) echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen.!

Efeze 1. De vader heeft de heiligen en gelovigen in christus gezegend met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten (alleen maar positieve zegen) waarom?

de Vader heeft ons immers - - - IN JEZUS - - - uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. Met wat voor doel?

In liefde heeft de Vader Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen DOOR Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

begrijp je nu de context?

Alleen in Jezus Christus kan je uitverkoren zijn!
Het is dus een dwaasheid om te denken dat je (ondanks dat je christelijk gedraagt en leeft) individueel uitverkoren in je kerkbank kan zitten als gelukkige. Dat is in speciaaltjes of in jackpotlotterij denken.

Hopelijk snap je dit...
paulus gaat in de efezebrief verder

7 En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade, 8 welke Hij ons overvloedig heeft bewezen in alle wijsheid en verstand, 9 door ons het

geheimenis van ZIJN WIL te doen KENNEN, (dus helemaal geen paradox zoals bij de uitverkiezing, God wil dat je gewoon weet hoe het zit!)

in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, 10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, ----AL ---- wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten, 11 IN Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil, 12 opdat wij zouden zijn tot lof zijner heerlijkheid, wij, die reeds tevoren onze hoop op Christus hadden gebouwd. 13 IIN Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

Dat zijn wat lappen text maar bij deze even voor je opgezocht

wat betekend dan "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren"
denk maar aan de gelijkenis van het zaad. je hebt 4 hartgesteldheden

het zaad valt op de rots, op dun laagje aarde, tussen het onkruid en in volle aarde

dus als er iemand staat te evangeliseren in het winkelcentrum, kan je zo zien wie er door geraakt wordt. De Geest doet het ook alleen moet jij je hart (akker) er wel voor openstellen

begrijp je het?
Ikzelf
@ jsml en adriano313
Dankjewel voor jullie reacties en de moeite die jullie daarvoor hebben genomen.

Ik was/ben niet boos op God hoor. Ik vind het al bijzonder genoeg dat God mensen wíl bekeren ondanks onze zonden. Hij had ons ook allemaal kunnen laten zitten en ergens anders opnieuw kunnen beginnen.
Maar door bovenstaande kwam ik even in de war..
Ik dacht altijd dat je als uitverkorene 'geboren'. Maar als ik het een beetje raar mag zeggen, zeggen jullie dat je uitverkoren bent als je je hart aan Jezus hebt gegeven en Hem in je leven hebt aangenomen.
Daar moet iedereen dus zelf voor zorgen, dat is onze verantwoordelijkheid.

Begrijp ik het zo goed?
adriano313
ja je begrijpt het zo goed,
en je zegt het niet raar

je wordt niet uitverkoren in de vorm van een bep. voorselectie
die wel die niet

Maar in Jezus Christus ben je uitverkoren omdat de vader Hem uitverkoren heeft
dus zonder Hem kan je nooit uitverkoren zijn

en hoe kom je in Hem (Hij in jou)?
Door in Hem te geloven, Hem in je hart te aanvaarden en te belijden dat Hij Heer is van je leven
plderoos
@Adriano313 Ter onderrichting.

Handelingen 13:48:
SV: Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
NBV:Toen de heidenen dit hoorden, verheugden ze zich en spraken ze vol lof over het woord van de Heer, en allen die voor het eeuwige leven bestemd waren aanvaardden het geloof.

Hoewel ik niet zo van moeilijk doen houd; Jij maakt daarvan: En zovelen als er geloofden waren verordineerd tot het eeuwige leven. Of, allen die het geloof aanvaardden waren voor het eeuwige leven bestemd. En dat staat er niet.
jsml
@Ikzelf en adriano313,
Ik geloof (blijkbaar op dit punt in tegenstelling tot adriano) dat God wel van te voren Zijn volk heeft uitverkoren. Hiervoor zijn verschillende teksten aan te dragen:
- Johannes 13:18 “Ik zeg dit niet van u allen; Ik weet wie Ik uitverkoren heb.”
- Johannes 15:16 “Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, ….”
- Romeinen 9:16 “Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.”
- Romeinen 10:20 “En Jesaja durft het aan te zeggen: Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten, Ik heb Mij geopenbaard aan hen die naar Mij niet vroegen.”
- 1 Johannes 4:19 “Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.”

Toch hoef je niet te wanhopen door de bovenstaande teksten. Wij willen er snel conclusies aan verbinden en onze eigen verantwoordelijkheden van ons afschuiven. Maar er zal niet één iemand verloren gaan, die zelf nog wel gewild zou hebben als hij/zij dat kon.

Men zegt: We kunnen niet en we willen niet. Dat klopt, we kunnen niet (meer) heilig leven, en we willen ons niet aan Jezus overgeven. Daar hoeven we niet van te maken: We kunnen niet willen. Het is duidelijk dat niemand het vanuit zichzelf wil, Romeinen 3: 10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Maar of wij dat wel of niet KUNNEN willen maakt geen enkel verschil. Al zouden wij het zeer gemakkelijk kunnen willen, dan zouden wij het nog niet willen.

Vanuit de Bijbel weten we dus dat het niet zo kan zijn dat wij het vanuit onszelf willen. Maar het kan best zo zijn dat we het WEL willen. Een veel aangehaalde tekst is Johannes 6:44 ‘Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt;.. ‘ Ik zag bij deze tekst altijd een soort touwtrekwedstijd voor me; zo hard mogelijk de andere kant op trekken en zodra je merkte dat je verloor wist je dat het Gods werk was. Totdat ik in de kanttekeningen van de SV las wat dat trekken inhield, namelijk GEWILLIG en BEKWAAM maken. Dus als je het wel wilt, komt het doordat de Vader je gewillig heeft gemaakt en, God zij dank, dan maakt Hij je ook nog eens bekwaam.
En waarom zou Hij je nou gewillig en bekwaam maken? Niet om je daarna alsnog met geweld en tegen wil en dank bij Jezus te brengen. Dan zou het namelijk zinloos zijn om iemand gewillig en bekwaam te maken. Nee, Hij wil dat we zelf naar Hem toe gaan. En waarom hoeven wij daar niet mee te wachten tot we weten dat God in ons werkt? Omdat Hij dat niet van te voren laat weten. Want dan zouden we bij Jezus aan kunnen kloppen: Kijk, hier is mijn vrijkaartje!

Persoonlijk word ik ook niet (meer) wanhopig van de eerstgenoemde teksten. Ze geven me juist moed. Als het aan mij had gelegen wandelde ik nog vrolijk op de brede weg. Maar gelukkig, belijd ik nu achteraf, heeft Hij mij gewillig gemaakt. En net zoals dat Zijn werk was, vertrouw ik erop dat Hij niet laat varen wat Zijn hand begon, en dat Hij mij bewaart in het geloof, zodat het niet aan mezelf ligt of ik volhard in het geloof. Als de eerstgenoemde teksten niet in de Bijbel stonden, was ik een stuk zenuwachtiger.
adriano313
@plderoos, zo te lezen lijkt het net of je nu ook in een uitverkiezing gelooft.
Ik weet niet waar je op doelt bij geordineerd/ bestemd,
maar als een mens niet door de heilige Geest wordt getrokken (omdat hij nog vast zit in zijn oude leven) is hij die dag nog niet bestemd voor het eeuwige leven...
Ik sluit het niet uit maar ik denk dat ze daarom bij jullie in de kerk ook niet allemaal op 1 dag tot geloof komen. maar gewoon door de tijdstippen heen die God met een ieder gaat

Dus je stellingen die je mij toeschrijft kloppen niet, ik hou graag de werkelijke tekst aan die er staat Laten we er vooral geen puzzel van maken

geordineerd heeft betrekking op ordenen, wat betrekking heeft op volgorde
strong G5021 - tasso tas'-so (to arrange in an orderly manner)
1a2b3c
Jammer van je reactie plderoos, jammerrrrrr! Waarom proberen iemands reactie onderuit te halen vanwege een leerverschil wat totaal niet van toepassing is om tot geloof te komen?
Adriano doet mooie pogingen iemand te helpen die met de uitverkiezingsleer zit.

Hand.13:15 ... Mannenbroeders, als er bij u een woord van bemoediging (!!!) voor het volk is, spreek dan. Dan komt de lange preek van Paulus en hij sluit af met 38 Laat het u dan bekend zijn, mannenbroeders, dat door Hem aan u vergeving van de zonden verkondigd wordt. 39 en dat ieder die gelooft, door Hem gerechtvaardigd wordt .... gevolgd door een waarschuwing.
Maar de Joden verwierpen en lasterden wat Paulus gezegd had terwijl de heidenen zich verblijden. Pas na de reactie van Jood en heiden op de preek staat er als een soort slotconclusie:
De heidenen die dat hoorden zijn verheugd geweest en hebben het woord van God verheerlijkt; allen die zijn ingesteld op eeuwig leven zijn tot geloof gekomen. Naardense vertaling.

Dus eerst het onderwijs (wat niet over de uitverkiezing gaat), dan de nodiging, dan de eigen verantwoording door de reactie daarop. En in dit geval staat er aan het eind een leeruitspraak bij als de uitkomst van het hele verhaal.
vrouw78
@adriano313 en 1a2b3c,

Plderoos citeert iets uit de bijbel. Ik heb het nagelezen en ik lees hetzelfde als wat plderoos hierboven schrijft. dan lezen we toch dat er zovelen geloofde als dat God bestemd heeft voor de zaligheid?

Hoe lezen jullie dat dan? Zoals jsml Joh.13:18 aanhaalt: (...) Ik weet wie Ik uitverkoren heb. Dat is toch uitverkiezing?

Willen jullie vertellen hoe het volgens jullie in de bijbel staat? Ik ben geinteresseerd in vragen en antwoorden hierover omdat ik zelf het niet helder krijg. Ik geloof in de uitverkiezing. Maar niet zo dat mensen kunnen zeggen als ik niet uitverkoren ben, kom ik er niet. Ik geloof dat de Heere wil dat een ieder in Hem gelooft. We zijn het aan Hem verpicht, Hij is onze Schepper. En wie zoekt zal vinden. Dus, het stuk uitverkiezing, ik weet niet goed wat ik daarmee aan moet en daarom zeg ik dat tegen de Heere en verwacht ik alles van Hem.