Iemand van de Gereformeerde Gemeenten vertelde mij dat je soms bang kunt zijn da...

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Iemand van de Gereformeerde Gemeenten vertelde mij dat je soms bang kunt zijn dat je jezelf bedriegt; dat je eigenlijk geen kind van God bent en ook bang bent voor de verlichting van de (Heilige) Geest. Hoe kan dit? Als de HG je verlicht ben je toch bekeerd? Je valt dan toch niet meer terug in je oude staat (ook al doe je wel zonden).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve broeder of zuster,

Houdt u alstublieft één ding vast in uw leven: Gods genadegaven zijn onberouwelijk!! Als de Heere u uit genade het geloof geschonken heeft, Zich aan u bekend gemaakt heeft als de Levende, dan heeft Hij dat gedaan door Zijn Heilige Geest. En dit doet Hij niet op grond van onze verdienste, maar alleen op grond van het volbrachte werk van Jezus Christus.

Waar onze God Zich zo openbaart aan mensen, op een manier die niet in een systeem te vangen is maar voor iedereen heel persoonlijk en heel onderscheidend kan zijn, daar kunnen wij mensen dat geschenk niet uitpoetsen. Zoveel hebben wij niet in te brengen.

We moeten dan voor onze zekerheid ook niet gaan graven in de grond van ons eigen hart, maar ons anker uitgooien in de vaste beloften van God. Een boot die zijn anker uit zou kunnen gooien in het eigen ruim, heeft toch ook niets aan dat anker? Juist als je het anker van je leven uitgooit in de grond buiten jezelf, in Gods onwankelbare en vaste beloften, dan heb je een degelijke ondergrond. Laat je dat geschenk van Hem niet ontroven door iemand die overal vraagtekens achter zet en de Heere niet vertrouwt op Zijn Woord.

Inderdaad: die last van de zonde blijft ons kwellen tot onze laatste snik, maar om het met de woorden van het avondmaalsformulier te zeggen: "ondanks dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest van harte bedroefd zijn over zulke gebreken en wij verlangen tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er nochtans ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid, die nog tegen onze wil in ons overgebleven is, ons kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt".

Denk maar groot van God en Zijn genade!! Hij laat niet los wat Zijn hand begonnen is.

Ds. W. van der Wind

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Siddeburen, Steendam-Tjuchem