Namen van de demonen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb een preek gehoord over Maria Magdalena en de zeven demonen die Jezus uit haar verdreef. Ook de namen van de demonen werden genoemd. Waar in de Bijbel kan ik deze vinden?

Antwoord

Kun je wat meer informatie geven? In welke dienst (wanneer en hoe laat) en door welke dominee is dit gezegd? Voor zover wij kunnen nagaan worden deze namen namelijk niet in de Bijbel genoemd.

2 reacties
Daniel
Beste vraagsteller/ster

Namen van boze geesten kan ik ook nergens in de bijbel vinden, wel staat er geschreven over de zeven duivelen (demonen) van Maria Magdelena.

In Luk. 8 : 2 vinden we dat heel mooi in één vers terug: “En sommige vrouwen, die van boze geesten en krankheden genezen waren, namijk Maria, genaamd Magdaléna, van wie zeven duivelen uitgegaan waren”.
Wat hun oorsprong is, daar is de Bijbel niet duidelijk over. Feit is, dat deze boze geesten volgens Gods Woord bestaan.
MUS
De Bijbel vermeldt deze namen niet, het is daarom niet mogelijk dat deze namen door wie dan ook genoemd worden. Dat sluit overigens niet uit dat deze demonen zich hebben bekend gemaakt bij het uitwerpen van de demonen uit Maria. NB: het waren er zeven, te tellen dus. Bij Legio weten we dat het er velen waren... (misschien wel niet te tellen).

Veel namen worden er niet genoemd in de Bjbel:
- Duivel of Diabolos: verdeler, aanklager, lasteraar
- Satan: tegenstander
- Beëlzebub of Beëlzebul, de overste van de duivelen.
- Azazel: bok / demon uit de Sinaiwoestijn
- Belial: waardeloos of boos
- de Boze: (vgl. Onze Vader)
- Overste van deze wereld

Hier heb je toch nog een aantal namen :)