Hard en roekeloos autorijden

Ds. D.W. Tuinier / 8 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Ik zit met een dilemma. Pas hoorde ik een preek over zondag 40, over je leven moedwillig in gevaar brengen en de dominee zei toen dat hier ook onder valt hard en roekeloos autorijden. Ik rijd iedere zondag met een vriend mee naar de kerk. Hij gaat sinds een paar maanden met mij mee naar de kerk. Hij haalt mij 's ochtends op met zijn auto en we gaan dan samen naar de Ger. Gem., zo'n 20 minuten rijden. Ik vind het belangrijk om samen naar deze kerk te gaan omdat daar op rechte wijze Gods woord wordt verkondigd. Ik weet dat als ik niet met hem afspreek, hij naar een andere kerk gaat of zelfs naar een evangelische gemeente of thuis blijft. Nu komt mijn probleem. Hij rijdt heel erg hard en gevaarlijk en ik ben heel bang dat het een keer fout gaat als ik in de auto zit. We hebben er al een keer over gepraat maar dat leverde  niets op en hij zei dat ik er niet op hoefde te rekenen dat hij dan nog vaker mee ging als we ruzie maakten. Wat moet ik nu?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Goed dat je hiermee komt. Natuurlijk begrijp ik je probleem. Blijf met je vriend optrekken. Fijn dat je dit doet. Hij heeft je hard nodig, begrijp ik. Op een gegeven moment, tijdens een ontspannen ogenblik, niet onder de autorit, probeer je zijn rijstijl opnieuw (voorzichtig en duidelijk) bespreekbaar te maken. Wellicht n.a.v. een ernstig ongeval dat (recent) is gepasseerd. Laat de eventuele gevolgen zien. Vooral wat jou bezwaart richting het zesde gebod van Gods wet. Doe dit biddend. Ik geloof vast dat dit, wellicht niet direct, op langere termijn, effect heeft. Sterkte hiermee. Ik leef met je mee, al kennen we elkaar hoogstwaarschijnlijk niet. Spreek goed van de Heere en van Zijn dienst. De liefde verbreekt het hart.

Ds. D. W. Tuinier

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

auto
8 reacties
hvdijk66
Beste vragensteller,

Inderdaad is het goed om voor het langdurig contact te gaan. Misschien zijn er nog wel meer onderwerpen waar je anders in staat. Mijn ervaring is dat het verwijderend werkt om (met de bijbel in de hand) gedrag te becommentariëren.

In je vraag lees ik dat je het beste met deze vriend voor hebt. Dat vind ik gaaf om te lezen. Het is enorm waardevol om iemand te hebben die echt in je geïnteresseerd is en om je geeft. Dat geeft verbinding en hopelijk ook gesprekken met verdieping. Ik hoop dat jullie op die manier steeds meer geraakt worden door de liefde en genade van God. Dat blijft niet zonder gevolgen. Niet voor jou, niet voor hem en waarschijnlijk ook niet voor het rij gedrag.

Misschien kun je eens met hem meegaan naar die evangelische gemeente?
hansa
Gebed van een autobestuurder

Gij hebt mij, Heer’, de macht gegeven
over een droom van chroom en staal,
die eensklaps een demoon kan worden
als ik slechts één seconde faal.

Uw wet heeft mij vanouds geboden
dat ik niet doden mag, maar God,
achter het stuurrad van een auto
verbleekt voor velen dit gebod.

’t Zijn allemaal Uw schepsels, Heere,
die langs mij flitsen, razend snel,
of onverwacht mijn rijbaan kruisen.
Wat is bij tachtig mijl één tel?

Straks kan mijn wiel een doodsnik smoren,
een mens verminken voor altijd,
of kinderen tot wezen maken
door eigen onvoorzichtigheid.

Heer’, geef mij eerbied voor het leven
van mens en dier, dat kruist mijn baan.
Laat naast mijn kilometerteller
Uw streng gebod steeds naast mij staan.
Duuk
Misschien is hij zo blij met de 'rechte wijze' dat hij snel in de kerk wil zijn.
Jaleco
Met alle respect voor bovenstaande antwoorden: hoeveel is jouw leven je waard? Mag dat een vriendschap kosten?
Ik zou je vriend duidelijk laten merken dat je niet meer meegaat als hij zo hard en roekeloos rijdt, omdat je je leven er niet aan wagen wilt.
Er zijn de laatste maanden tientallen jongeren verongelukt tussen de 18 en 24 jaar die te hard reden. En als dat straks ook voor jou en je vriend geldt, wat staat er dan boven je rouwadvertentie?
Als je nog geen zekerheid hebt, waag dan niet je leven en zeker niet je eeuwig leven hieraan.
M71
Helemaal eens met Jaleco! Niet.op eem gegeven moment erover hebben, maar voordat je de volgende x in de auto stapt! Liefst niet terplekke, maar nu praten ipv zondag. Jij wil niet tegen Gods gebod ingaan door mee te gaan en roekeloos rijden......je bent mede schuldig als iemand wat overkomt. Bovendien kan ook jou wat overkomen. Dus vragen of hij zich aan jouw regels wilt houden, anders ga je op eigen gelegenheid. Je hoeft hem verder niet te laten vallen, maar laat zien dat je ergens voor staat!
In de omgeving van Barneveld zijn de laatste maanden veel jonge mensen omgekomen door roekeloos rijgedrag. En t gaat maar door. Er was een poosje geleden een begrafenis van een van hen. Iedereen stond stil bij t graf te wachten. Komt er een.auto aan gescheurd, slipt en komt de parkeerplaats op geraced. Blijkbaar leert men er niets van....vijf dagen na het ongeluk van z'n vriend komt hij als een dwaas t begraafplaats op.......
Duuk
@Jaleco: "Als je nog geen zekerheid hebt, waag dan niet je leven en zeker niet je eeuwig leven hieraan."

Mag je wel je leven wagen als je wel zekerheid hebt?
Jaleco
Gisteren in de Tubantia nog een tragisch ongeval van een jongen.
En het gaat maar door.

@Duuk
Zeker niet. Maar als je niet gered bent, is het allemaal nog veel ernstiger.
AHHK76
Als ik kon dan, zou ik de hele wereld wel tot geloof willen brengen. Maar ik kan het niet en ik hoef het ook niet. Want ik ben niet de Zaligmaker van de wereld, dat is Jezus! Dat geldt ook voor jou. Jij kunt jouw vriend niet verlossen.

Het is mooi om samen naar de kerk te gaan... maar het is niet zo dat je daar je leven voor moet wagen. Als jouw vriend niet naar de kerk gaat of naar een andere dat is zijn keuze. Daar ben jij niet verantwoordelijk voor! Daar hoef je geen ruzie over te maken, want als je ruzie maakt, wil je vriend niet meer mee.

Je kunt gewoon jouw mening geven: Ik vind het niet prettig dat je te hard rijdt. Ik wil graag heelhuids in de kerk komen, dus rijd ik de volgende keer zelf of stap ik niet meer bij jou in... of... laten we op de fiets gaan naar een kerk dichterbij... of vul maar in.. Zonder verwijten, grenzen stellen dat is een hele uitdaging...

Als hij dan wel ruzie maakt, dan doet hij dat zelf. Je mag zijn vriend blijven, je mag van jouw geloof getuigen, maar je hoeft je leven niet onnodig in de waagschaal te leggen. Tenminste dat denk ik... Als jij biddend een ander besluit neemt, dan wil ik daar niet over oordelen.