Behoorlijk onzeker

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor iemand van de Ger. Gem. Eigelijk twee vragen. 1. Ik zit al een tijdje met de vraag hoe het toch mogelijk is dat je bij de mensen van wie je houdt, je de verkeerde dingen vaak niet wil zien. 2. Hoe weet ik of mijn geloof sterker aan het worden is en of de Heilige Geest in mij werkt. Ik ben zelf behoorlijk onzeker, misschien dat het daar door komt... Groeten, een jonge vrouw uit de Ger. Gem.

Antwoord

Beste jonge vrouw uit der Ger. Gem.,

Je hebt twee vragen, die nogal verschillen en die heel persoonlijk zijn.  Hoewel ook anderen met dezelfde vragen kunnen worstelen, vind ik jouw informatie te weinig en de andere vraag te algemeen. Daarom zou ik je liefst een persoonlijke mail sturen, tenzij je nog meer informatie wilt geven.

Wat is mijn probleem met de beantwoording op vraag 1? Je vindt het eigenlijk onmogelijk en ongepast, dat je de verkeerde dingen bij iemand, die je liefhebt, van wie je houdt, vaak niet wil zien. Ik stel gelijk een tegenvraag: over welke verkeerde dingen gaan het? En je zegt: vaak niet willen zien, je ziet ze toch wel! Nu is er een prachtige tekst, die zegt, dat we alles met de mantel der liefde moeten bedekken, maar dat betekent niet: zonden goedpraten (Spreuken 10:12). Maar in 2 Johannes 6 staat ook nog iets anders: dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. De liefde mogen we nooit uitspelen tegen Gods Wet. Wie God liefheeft, wil in Zijn wegen, naar Zijn geboden leven en wandelen. Omdat het voor mij moeilijk is om te gissen, welke verkeerde dingen hier spelen, lijkt het me beter om het hier bij te laten, anders ga ik soms in mijn beantwoording een heel verkeerde kant op, en dat wil ik niet.

Tegelijk stel je een totaal andere vraag (of misschien toch niet?) : hoe kun je weten of jouw geloof sterker wordt en of de Heilige Geest in je werkt? Daarbij merk je op, dat je behoorlijk onzeker bent en dat het daardoor komt. Mijn antwoord is toch langer geworden dan ik in eerste instantie van plan was, toch nog een kleine toelichting en antwoord op je vraag. De volgorde vind ik wat vreemd en ook niet juist. Eerst werkt de Heilige Geest en daarna komt pas de versterking. Als de Heilige Geest niet in jouw hart werkt, heb je ook geen geloof, want de Heilige Geest is de werkmeester van het geloof.

Zelf heb ik veel gehad aan het boekje van ds. H. Paul: "De zekerheid van het geloof." Een geweldig duidelijke lezing, maar achterin 28 vragen en antwoorden, die gesteld zijn en ook beantwoord. Mocht je het boekje niet meer kunnen krijgen, dan wil ik er wel voor zorgen. Het is uitgegeven bij Den Hertog in 2002 en 2003.

Jonge vrouw uit de Ger. Gem., graag had ik je nog wat verder geholpen, maar wie weet komt het er nog van. Heel veel sterkte en zoek de zekerheid van het geloof altijd in het Woord: dat geeft houvast, rust en vrede. Lees zondag zeven van de H.C. maar. Daar staan alle elementen van een waar geloof genoemd. Zelf Job mocht in het Oude Testament al iets ervaren van de zekerheid van de opstanding van Christus: Want ik weet: Mijn Verlosser leeft! Job 19:25.

Met hartelijke groet,
Een wat oudere, maar tegelijk ook nog jongere (als je begrijpt wat ik bedoel) uit de Ger. Gem.
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid