Homeopathie en vegatest

Redactie Refoweb / 20 reacties

Vraag

Onlangs werd een bekende van mij geadviseerd naar een praktijk voor (klassieke) homeopathie en vegatest te gaan. Het blijkt dat de behandelaar ook tegelijk aan reiki doet. Mijn gevoel zegt dat je dan daar beter niet heen kunt gaan. Men was het niet met mij eens omdat dat twee verschillende zaken zouden zijn. Reiki blijft bij de behandelingen van homeopathie buiten de deur. Ik denk dat je dan wel behandeld wordt door iemand die zich open stelt voor demonische krachten. Waarbij ik me afvraag in hoeverre je daardoor belast kan worden. Zie ik dat te zwart/wit of ligt dat gevaar hier wel degelijk op de loer? Een tweede vraag daaraan gekoppeld: zouden reformatorische christenen (waar het in dit geval om gaat) zich in het algemeen niet wat kritischer moet opstellen naar alternatieve geneeswijzen?

Antwoord

20 reacties
guustje20
Beste vragensteller,
Doe nooit iets waar je niet achter staat. Heb je twijfels, niet doen. Zelf heb ik veel goede ervaringen met Reiki en andere natuurlijke behandelwijzen. Vergeet niet dat wij deel uitmaken van de natuur, dat de natuur ook G'ds schepping is. Een extra "voordeel" van natuurlijke behandelwijzen (lees niet gewenezingswijzen) brengt de mens in contact met de mens... echt contact.
Een arts luistert vaak verscholen achter zijn/haar computer, schrijft medicijnen voor. Bij pijnbestrijding kan reiki meer bereiken dan farmaceutische middelen. Het menselijk contact is dan effectiever, het heeft niets demonisch, het is alleen jezelf openstellen voor een ander.
Daniel
'Een tweede vraag daaraan gekoppeld: zouden reformatorische christenen (waar het in dit geval om gaat) zich in het algemeen niet wat kritischer moet opstellen naar alternatieve geneeswijzen'?

Ja, dat zouden alle reformatorische christen moeten doen en ook de niet reformatorische christenen en ook ongelovigen moeten doen.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat homeopatische 'geneesmiddelen' iets doen. Het is water, net zoals water uit de kraan, dat is ook zeer verdund met bepaalde stofjes, maar zeer gezond om te drinken. Alleen wel duur voor een flesje druppels als het als homeopatische druppels verkocht wordt.

En waar staat geschreven dat reformatorische christenen zich niet kritisch opstellen t.o.v. alternatieve geneeswijzen.

Laten we wel zijn, we hebben het geloof in God, vertrouwen onze artsen en waarom dan reiki en andere flauwe kul.
guustje20
Beste Daniël,
Wat een flauwe... Natuurlijk moeten wij vertwrouwen op artsen, wanneer er ernstige problemen zijn. Wat bewijs? Zoveel mensen hebben heil bij reiki,ongeacht hun geloof.
Daniel
@guustje20
mensen hebben ook heil bij reiki, homeopatische geneesmiddelen en gebedsgenezers.
Helemaal met u eens. Ook laurierdrop kan je geloof vernieuwen, ik ben nooit te beroerd te geloven wat men wil.

Maar ik geloof niet in die onzin, ik geloof de bijbel bijna van kaft tot kaft, bijna, maar in het nieuwe testament staan al zoveel contradictio in terminus, over de dood van
Daniel
Jezus, maar dat maakt mijn geloof niet minder.......
katlheen
Bij homeopathie wordt een bepaalde stof zo vaak verdunt dat het praktisch geen werking meer heeft. Dan kan je net zo goed een dropje nemen, en heel hard geloven dat het werkt.
Hanna
Er zit verschil in homeopathische middelen en behandelingen.
Net zoals er verschil zit in reguliere artsen.

De kruiden zijn niet voor niets door God geschapen, en kunnen zeker wel helend werken!
waarom wel op een arts vertrouwen en de chemische medicijnen (vaak je reinste troep) innemen
en niet vertrouwen op de natuurlijke middelen door God gegeven?

kijk bv eens naar tijmthee bij keelpijn, kamillethee bij ontstekingen, pepermuntthee en gemberthee bij misselijkheid, arnica bij kneuzingen enzovoort!
Het zijn simpele middelen, maar de planten komen zo uit de natuur, dus kan je vaak eerst deze gebruiken,
voordat je aan bv een kuur begint.

Want neem eens antibiotica, dat maakt zowel de slechte als de goede cellen kapot,
hoeveel mensen zijn er niet die helemaal geen weerstand meer hebben door het gebruik daarvan?
en voor ieder pijntje paracetamol slikken?
of hormoonzalven gebruiken jaren lang omdat de arts het voorschrijft?

wat doet dat met lichaam, geest en huid?

het uitgangspunt van de behandelende homeopaat eerst onderzoeken is natuurlijk niet verkeerd,
maar hoe weet je vanuit welk oogpunt een gewone arts iets voorschrijft?
Wat doet die beste man/vrouw in zijn/haar vrije tijd?
Onderzoeken we dat ook? of vertrouwen we blindelings op de reguliere arts omdat hij ervoor geleerd heeft?
en het ziekenhuis als 'betrouwbaar' wordt neergezet?
mortlach
Het is altijd een beetje vreemd: het komt uit de natuur, dus het is goed. Het komt uit een fabriek, dus is het slecht - je reinste troep zelfs. Terwijl het enige wat de fabrikant doet is om de werkzame stof te isoleren en makkelijker inneembaar te maken.

In homeopathie geloof ik niet. Mijn gevoel zegt dat het allemaal placebo-effect is. Het werkt, omdat we geloven dat het zou moeten werken. Daar zijn talloze onderzoeken naar gedaan, het ene nog opzienbarender dan het andere (placebo-effect werkt zelfs op dieren, Rode pillen hebben een groter placebo effect dan blauwe, het is zelfs van invloed of de dokter een witte jas aanheeft of niet).

Enfin. Homeopathie met hun 'geactiveerde water' dat het genezenden effect 'onthoudt'... dat is mij allemaal veel te zweverig. Homeopathie is als 1 druppel werkzame stof aan de ene kant in de oceaan gooien, dan aan de andere kant van die oceaan een klein flesje vullen, daar wat hocus-pocus mee uithalen en daarna voor heel veel geld verkopen.
Hanna
@mortlach, je zegt; Terwijl het enige wat de fabrikant doet is om de werkzame stof te isoleren en makkelijker inneembaar te maken.

maar dat doet de fabrikant wel met stoffen die schadelijk zijn voor je gezondheid! en daarom vind ik het toch troep!
als je nagaat wat een 'simpele' antibioticakuur met je weerstand doet, dan kan je niet anders dan beamen, dat er meer kapot gaat dan geneest!
mortlach
@Hanna: Sorry hoor, maar wat een flauwekul is dat. Waarom zou een medicijnenfabrikant in vredesnaam veel geld steken in een product wat slecht is voor de gezondheid van zijn klant? Een dode klant koopt geen producten meer.

Natuurlijk moet je uitkijken en niet voor ieder wissewasje antibiotica nemen (doen ze hier in Ierland trouwens wel), maar als je al 6 weken met een borstholteontsteking loopt en je bijna niet meer kunt lopen omdat je rugspieren zijn bezweken onder de continue hoestaanvallen, dan ben je erg blij dat je er met een weekje antibiotica van af bent.

Ik geloof er simpelweg niet in dat de grote gemene industrie erop uit is om ons allemaal te vergiftigen.
Hanna
hé, net een heel verhaal getypt..is het weg...

het is idd anders als je zoiets inneemt als je ernstige klachten hebt ipv voor ieder dingetje zo'n kuur te nemen (zulke mensen ken ik helaas vanuit mijn familiekring maar al te veel)

het gaat mij erom dat veel mensen blindelings vertrouwen op wat hun arts zegt en voorschrijft.
en niet verder kijken dan hun neus lang is omdat de dokter het zegt...

en dan worden andere geneeswijzen zomaar klakkeloos afgekeurd, terwijl er ook goede behandelaars zijn buiten de reguliere artsen om.(denk aan osteopaat)

en n.a.v je laatste regel...
van hoeveel bijmaterialen is er echt onderzoek gedaan naar schadelijkheid of betrouwbaarheid?

weet jij de bijwerking van het middel 'povidon' in het zwangerschapssuplement?

ik wist het niet en ik heb het iedere zwangerschap netjes gekocht op advies van verloskundige en dokter, en ik voelde me fijn omdat ik het idee had het beste voor mijn kinderen te kiezen...ik heb het zelfs anderen aangeraden omdat ik vertrouwen had in de voorlichting van dokter/verloskundige/fabrikant.

totdat ik het intypte op google; povidon = Jodium kan een schadelijke werking hebben op de vrucht. Dit middel niet gebruiken tijdens de zwangerschap.

nou vraag ik je!??!? en dan slik je dat als zwangere vrouw met het doel het beste te doen wat ik kan!!??

en dan is de reactie van de fabrikant; het is maar zo'n kleine hoeveelheid dat het echt geen schade kan aanrichten...o ja? is dat zo?
je slikt het 8 maanden lang, iedere dag, het wordt niet afgebroken dus opgebouwd in je lichaam, wat geeft dat op den duur voor klachten? dat is niet bekend...maar voor nu denken we dat het niet giftig is...
en zo werden er nog 5 'zwarte' middelen die 'veilig' gebruikt konden worden in de tabletten aangetroffen...?!

tja...zo verlies ik mijn vertrouwen wel in de fabrikanten en artsen hoor!
drj
@Hanna

Povidon in een vitaminensupplement voor zwangeren??? Dat lijkt mij een beetje te bar. Povidonjood is de vorm van jodium die gebruikt wordt om te desinfecteren. Ik ken geen enkele multivitamine voor zwangeren waar dat in zit. Misschien heb je je vergist en bedoel je gewoon jodium in de een of andere vorm.

Jodium is zowel voor zwangeren als voor niet zwangeren belangrijk. Bij een ernstig gebrek aan jodium kunnen de hersens van een kindje zich zelfs niet optimaal ontwikkelen. Teveel ervan zul je door een normale vitaminepil voor zwangeren nooit ofte nimmer binnenkrijgen. In landen als Japan waar de mensen veel vis eten, krijgen de zwangere vrouwen een veelvoud binnen van wat bij ons als 'normaal' geldt.

Fijn dat je zo op je gezondheid let en hebt gelet tijdens de zwangerschap. Ik ben het helemaal met je eens, dat het goed is ongevaarlijke infecties uit te zieken. Dan hebben we in de toekomst nog werkzame antibiotica voor levensbedreigende infecties. Inderdaad kunnen antibiotica ongunstig zijn voor je algemene weerstand omdat ze je natuurlijke beschermmantel van 'goede' bacterien verzwakken. Er zijn zelfs aanwijzingen dat je beter immuun wordt na een infectie die je lichaam zelf onder de duim heeft gekregen dan wanneer je antibiotica hebt genomen.

Kortom, ik geloof dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je iets fout gedaan hebt.

een goede gezondheid wenst,

DrJ
Hanna
DrJ; ik maak me wel zorgen, al mijn kinderen hebben allergie, intolerantie's en/of eczeem,
voor zover ik gezond kan eten, dan probeer ik dat nu door op alles te letten en zie ik maar iets wat ik niet vertrouw, dan komt het m'n huis niet meer in!!

het zal wel fel klinken, maar met onze oudste hebben wij een dikke 7 jaar getobt ivm met eczeem, en nu onze jongste die is vanaf de geboorte allergisch, steeds meer moest ze op dieet (en ikzelf er ruim een jaar bij ivm borstvoeding) sinds ik ongeveer 2 maanden alles laat staan waar verkeerde e-nummers inzitten, dus eten én medicijnen, is ze voor 99% er vanaf!
Wonderlijk niet waar? of....de troep die niet in eten hoort en in medicijnen is er verantwoordelijk voor?!

ik heb hier een doosje voor m'n neus, had er 3 gekocht in een aanbieding bij Kruidvat, weg 30 euro!
want goedkoop zijn ze niet...zelfs niet in de aanbieding, en nu kan ik ze zo de kliko inmikken..!

Davitamon Compleet Mama, zwangerschapsvitamines.

ingredienten; mineralen, vitamines (soja) sinds wanneer is soja een vitamine?
er zit iets in waardoor het lijkt op vitamine E, maar dat is schadelijk voor het lichaam...
verstevigingsmiddelen; microkristallijne cellulose, POVIDON!!! staat letterlijk in deze lijst van ingredienten op de zijkant van het doosje!
antiklontermiddelen; stearinezuur, siliciumdioxide, magnesiumstearaat, talk.
de verdikkingsmiddelen, bevochtigingmiddelen en kleurstoffen ga ik niet overtypen.

ik heb alle stoffen die op de doos staan onderzocht, zie onderstaande conclusie;

microkristallijne cellulose = E460 wordt aangegeven als zwart! zeer giftig dus...!
povidon = Jodium kan een schadelijke werking hebben op de vrucht. Dit middel niet gebruiken tijdens de zwangerschap.
magnesiumstereaat = 572 wordt aangegeven als twijfel, dus oranje, waarom dan wel in tabletten doen??
talk = E553 rood nummer!! Wetenschappers zijn zich bewust van de giftigheid van talk sinds de late jaren 60.
hydroxypropylmethylcellulose = E464 ook een zwart nummer!?
hydroxypropylcelluclose = E463 ook een zwart nummer?
mortlach
Goed, dus fabrikanten proberen hun klanten willens en wetens te vergiftigen? Houden fabrikanten niet van kinderen? Zitten de hoge heren zich in hun lederen stoelen te verkneukelen over de hoeveel kindertjes die ze dagelijks in het geheim over de kling jagen?

Leg mij nou eens uit waarom alleen jij verstandig genoeg bent om dit allemaal te ontdekken. Waarom niemand anders dit 'probleem' ziet. Misschien weet je ook waarom er niet massaal kinderen overlijden door povidon-vergiftiging of andere E-nummers zie zoals je zelf zegt 'zeer giftig zijn'. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Ik ben wat dat betreft erg pragmatisch. Een bedrijf dat bewust gif in zijn producten stopt, wordt binnen de kortste keren zo hard voor de rechter gesleept dat het failliet gaat aan de schadeclaims - zeker in Amerika.

Dat er mensen zijn met bepaalde overgevoeligheden voor bepaalde stoffen, dat zal niemand ontkennen. Ik ben oprecht blij dat je voor je eigen kinderen een oplossing hebt gevonden. Maar op basis van uitzonderingsgevallen algemene conclusies trekken, dat gaat zomaar niet.

Op mijn doosje paracetamol staat ook dat je het niet moet nemen als je (over)gevoelig bent voor paracetamol. Dat ben ik niet, dus is dat geen probleem voor mij. En het betekent al helemaal niet dat ALLE paracetamol supergiftig is.

Om eerlijk te zijn twijfel ik een beetje aan de betrouwbaarheid van je bronnen voor onderzoek. Op internet zijn tal van paniekwebsites te vinden die zo'n beetje alles in het verdomhoekje willen drukken. Neem bijvoorbeeld talk. Je stukje komt woord voor woord van Wikipedia, maar de zin ervoor laat je weg:

"Uit het onderzoek bleek dat cosmetische talk tumoren veroorzaakt bij ratten, welke gedwongen werden 6 uur per dag, vijf dagen per week gedurende ten minste 113 weken talk te inhaleren"

Ja, als ik 2 JAAR lang 30 uur per week talk zou moeten inhaleren, verwacht ik ook wel dat dat niet erg goed voor je is... Het zegt verder niets over talk die je op andere manieren inneemt, bijvoorbeeld dmv voeding, merk je dat ook op?
Hanna
Mortlach; waarom val je zo aan?
ik heb bovenstaande reactie vanuit mijn oogpunt getypt en ben niet op die site geweest die je zegt?!?
maar dan staat daar zeker hetzelfde op ;-)

Ik hoorde van E-nummers en ben het gaan onderzoeken, heb het uitgeprobeerd en er zijn zoveel klachten in ons gezin weggegaan door simpelweg die rode en oranje nummers weg te laten uit ons voedings en inname-patroon.
Ik verzin dit niet...het is al langer bekend, maar veel mensen doen het af als onzin...

het is gewoon bekend dat het; hoofdpijn verminderd, overgewicht tegengaat, darmklachten weggaan, eczeem verminderd enzovoort, dit is niet alleen in mijn gezin zo, er zijn er 10-tallen!
moet je nagaan wat dit zou betekenen voor de gezondheid van de samenleving!
in Zweden is er zoveel meer verboden wat de e-nummers betreft dan hier, dat is niet voor niets!
en Amerika...heeft die de wijsheid in pacht? de grootste aantallen van overgewicht en gezondheidsklachten vind je daar! denk aan het fastfood-probleem daar, dat is er niet voor niets!

weet je van aspartaam? dat is ontdekt, moest goedgekeurd worden maar er was te weinig kennis over de gevolgen op lange termijn, dus de commissie die erover ging wilde wachten, de fabrikanten wilden dat niet, dus werd de commissie ontslagen, een nieuwe commissie aangesteld die wel goedkeurden dat het gebruikt mocht worden...tja, zo kan je het ook doen!
van aspartaam is al meer dan 8 jaar bekend bij mij dat het schadelijk is, en dan kan je wel zeggen dat het kleine hoeveelheden zijn die je binnenkrijgt, maar als ze het in 9 van de 10 dingen stoppen die je per dag binnenkrijgt zit je zo over je tax heen!

je moet eens kijken naar de merken die de meeste reclame maken, de A-merken, daar zitten de meeste toevoegingen in, kijk je naar de simpele, onbekende merken, dan zie je dat het opvalt dat daar minder in zit zo niet gewoon alleen veilige.
drj
@Hanna,

Je hebt helemaal gelijk! Povidon in de Davitamon... Dat zou ik nou ook niet direct in een zwangerschapsvitamine stoppen.

Cellulose zit ook bijv. in gras en is op zich niet giftig, maar wij mensen kunnen het niet verteren. Koeien wel. Microkristallijne cellulose wordt in principe nauwelijks opgenomen. Alleen bij de allerkleinste deeltjesgrootte zou een klein gedeelte eventueel kunnen worden opgenomen, maar dat geldt in principe voor alle nanodeeltjes waarmee we in aanraking komen. (Wat niet per se goed is)

Magnesiumstearaat is praktisch een verbinding van magnesium met een vetzuur en geldt voor zover bekend als onbedenkelijk. Ik weet niet in welk boek je het als 'oranje/gevaarlijk' gevonden hebt.

Talk - lijkt bij normaal gebruik veilig, hoewel ik ook van mening ben, dat het nou niet bepaald bij de natuurlijke menselijke voeding hoort.
Een tijdlang werd het inderdaad verdacht ongunstige gevolgen te kunnen veroorzaken, maar nieuwe betere onderzoeken bevestigden dit niet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12820486

hydroxypropylmethylcellulose wordt normaal niet opgenomen in de darm en geldt als onbedenkelijk. Datzelfde geldt voor hydroxypropylcellulose.

Wat vervelend, dat je kinderen last van allergie en eczeem hebben.
Goed van je dat je op gezonde voeding let. De meeste E-nummers zitten in snoep en bewerkt voedsel. Het beste is over het algemeen het zo te eten 'als het van de boom komt'. Niet alle E-nummers zijn gevaarlijk of slecht. Sommige vitaminen hebben zelf ook een E-nummer. Dat is eigenlijk alleen zodat we beter kunnen kijken wat erin zit, want sommige stofjes hebben verschillende namen.

Juist bij allergien en eczeem is het goed veel vis en goede vetzuren (walnoten, lijnzaad, e.d.) te eten en weinig suikers en bewerkt of houdbaar gemaakt voedsel. Niet omdat dat meteen slecht is, maar houdbaar gemaakt voedsel (ook worst, oude kaas e.d.) bevat vaak stoffen die de vrijzetting van histamine (en daarmee allergische reacties) bevorderen.

Zoals gezegd, ik denk dat je gelijk hebt, dat voeding heel veel kan uitmaken. Aan de andere kant denk ik niet dat je je schuldig hoeft te voelen vanwege de Davitamon tijdens de zwangerschap. Ik ben zelf ook allergisch en had als kind eczeem en mijn moeder heeft geen Davitamon genomen. Mijn 85-jarige vader is ook allergisch en in zijn tijd bestond er praktisch alleen 'natuurlijk' voedsel. Het is meestal een combinatie van erfelijkheid en vele andere factoren, die we nog niet allemaal kennen.

Veel sterkte bij de (op)voeding van je kinderen wenst

DrJ
Hanna
Dank je voor je reactie, DrJ.

Ik geef ook aan dat ik alle rode en vrijwel alle oranje E-nummers vermijdt. de groene eten wij gewoon wel!
en idd iedere stof heeft een E-nummer ook de vitamine's, dat is ook bekend!

ik heb samen met mijn man eerst echt onderzocht hoe het allemaal zit, en voor zover wijden kon zien, zat er gewoon veel waarheid in om de rode en oranje te vermijden, vooral voor de eczeemklachten.
Maar het is gewoon waar dat het gezegend is, en dat zou bij een ander dieet natuurlijk ook kunnen, maar juist omdat het gezegend wordt, denken wij dat we het zo goed doen.

ik voel me niet echt schuldig over de Davitamon, maar vind het wel vervelend dat we onwetend zoveel verkeerde stoffen binnenkrijgen, terwijl het zo aangeprezen wordt als verantwoord...want die davitamon is natuurlijk niet het enigste medicijn waar twijfel-ingredienten inzitten.

ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is; ik laat ook iedereen vrij erin, ook al kwam het misschien niet zo over...!
mortlach
@Hanna:

Mijn reactie was te scherp van toon. Daarvoor mijn excuses. Ik zeg nogmaals dat ik oprecht blij ben dat je met je gezin een manier hebt gevonden om veel van de klachten tegen te gaan.

Dat gezegd heb ik altijd wel moeite met het Calimero-syndroom: zij zijn groot en ik is klein. Ook krijg ik jeuk als de industrie weer eens wordt weggezet als monster dat ons allemaal langzaam van kant wil maken. Allemaal panische complottheorieën om mensen bang te maken. En wat laten mensen zich soms graag bang maken...

Ik heb trouwens nagezocht hoeveel aspartaam ik veilig kan nemen, en dat staat gelijk aan bijna een kilo suiker per dag. Ik houd best van zoet, maar zo zoet nou ook weer niet. :-)
drj
@mortlach,

Je moet niet te licht denken over de chemie in het eten.
Laatst zag ik in een tv-programma, dat een amerikaanse student gestorven is na het innemen van een ingredient dat in bijna alle moderne levensmiddelen voorkomt.
Daar wordt nergens tegen gewaarschuwd. Schandelijk.

Hij dronk 5 liter van de stof H2O.
mortlach
haha... ja, dat is ook behoorlijk dom. Was er een paar jaar geleden niet zoiets tijdens een ontgroening voor een studentenvereniging in Nederland.

Zo zie je maar weer: er bestaan geen giftige stoffen, alleen giftige hoeveelheden.

H2O zou ook een E-nummer moeten hebben... :-)