Reiki

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Wat is de bijbelse manier om met zaken als reiki om te gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ha vragensteller,

Het is met dit soort dingen altijd moeilijk. Reiki staat niet als woord in de Bijbel. Wel kennen we de uitgangspunten van Reiki. Zoals zo veel stromingen komt ook dit uit het Aziatische deel van de wereld. En de 'goeroe'-vader is ene Usui Reiki Ryoho. Hij heeft kort en bondig het volgende doel geformuleerd: "Lichaam en geest zijn één en in dat besef leven we ons leven in vrede en geluk. We helen onszelf en de kwalen van anderen, daarbij ons eigen levensgeluk en dat van anderen te vergroten en te versterken".

Inderdaad zijn lichaam en geest één. Maar helen wij onszelf? De mens is in Bijbels oogpunt onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. De positieve kijk van Reiki op de (geestelijke) mogelijkheden van de mens staan haaks op de Schriften. Ben je ziek? Ga naar de dokter en niet naar Reiki. En vóór elk doktersbezoek: wend je tot de grote Medicijnmeester, Die het waard is gezocht en aanbeden te worden. Hij geneest van de dodelijke zondekwaal en is ook sterker dan enige ziekte, ja zelfs dan de dood. En ligt ons diepste geluk niet in de eenheid met onze Schepper?

Overigens is het element om goed voor jezelf te zorgen en ook wat te kunnen betekenen voor de ander voluit Bijbels. Als Schepsel van God mogen we er zijn zoals we gemaakt zijn: goed. Hopelijk kun je hier wat mee.

Groetjes,
J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskundeoccult