Ex-man heeft trouwplannen

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik ben gescheiden. Dat was een moeilijk keus. Mijn ex was narcistisch. Mijn twee kinderen en ik leden daar onder. Bij de doop heb ik beloofd mijn kinderen christelijk op te voeden. En dat kon ik in mijn huwelijk niet meer waar maken. We hebben verschillende vormen van hulp en therapie gehad. Zonder succes. Na de scheiding zijn wij drieën veel dichter bij én met de Heere gaan leven.

Nu heeft mijn ex een vriendin en hij heeft trouwplannen. Mijn volwassen zoon heeft hem erop gewezen dat er in de Bijbel staat dat je in dit geval niet meer mag trouwen. Voor God blijf je getrouwd. Wat een aardse rechter ook zegt. Dit heeft mijn zoon uit zichzelf gedaan. Mijn ex zegt: ik ben schuldloos gescheiden, dus ik mag trouwen. Mijn beide kinderen staan niet achter zijn huwelijk en willen daarom niet naar zijn bruiloft. Want als je wel gaat stem je hier toch eigenlijk mee in? Die verantwoording willen zij niet dragen. Daar zitten ze erg mee.

Kan iemand ons daar een bijbels verantwoord antwoord op geven?

Een bezorgde biddende moeder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bezorgde moeder en kinderen,

Dank voor opening van zaken in een moeilijke gezinssituatie. De huwelijksscheiding is u moeilijk gevallen. Dat begrijp ik. Er zijn maar twee bijbelse gronden voor echtscheiding: a. in geval van overspel en b: in geval van tegenwerking van de echtgenoot om je christelijk geloof in huwelijk en gezin positief vorm te geven; zie 1 Korinthe 7:15. Overspel lijkt niet aan de orde. De tweede scheidingsgrond zou het geval kunnen zijn, al kan ik de situatie niet geheel overzien...

Uw volwassen zoon ziet het m.i. juist: een nieuwe relatie voor zijn vader kan bijbels gesproken niet. Zie 1 Korinthe 7:39. Al zegt je ex dat hij schuldloos gescheiden is: een voor Gods Aangezicht bevestigd huwelijk is voor heel het leven. En al botst het misschien onderling weleens: bij die HEERE kun je altijd terecht voor vergeving en om opnieuw te beginnen.

Ik kan goed begrijpen dat uw kinderen niet naar een nieuwe huwelijksbevestiging/bruiloft willen gaan. Dat is terecht. Want naast hun vader hoort niet een nieuwe vriendin, maar hun eigen moeder te staan. Voor hààr hoort deze man (weer)te gaan. En zo ook voor zijn eigen kinderen. Want wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet! (Mattheüs 19:6). Dat kunnen mensen best als een onmogelijkheid ervaren. Let maar op wat de discipelen hier in reactie (Mattheüs 19:10) tegen Jezus zeggen. Maar wat bij de mensen onmogelijk lijkt, is mogelijk bij God! Want de geestelijke lijn van Gods koninkrijk is en blijft: wie Hem aanroept in de nood, die vìndt Zijn gunst oneindig groot! Psalm 86:3-5. Wie dat geloof persoonlijk mag kennen en beoefenen ontvangt kracht voor een hernieuwde start in huwelijk en gezin. Dat is het wonder van Gods genade en ontferming! Daar mogen u en jullie uit (leren) leven.

Hopelijk zal jullie vader en uw ex dat ook (opnieuw of voor het eerst) leren geloven en in praktijk brengen. Dat wens ik u en jullie  van harte toe!

Met pastorale groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hertrouwen