Jezus alledaagse naam

ir. Raymond H. Warnaar / 2 reacties

Vraag

Wij lazen met onze zoon in een dagboek dat in de tijd van de Heere Jezus de naam van Jezus heel veel voorkwam. Veel jongens werden Jezus genoemd. Hoe kan dat nu, dat die jongens ook de naam van Zaligmaker en Redder dragen? Dat is er toch maar Eén?

Antwoord

Beste vragensteller,

Namen werden en worden vaak te pas en te onpas gebruikt om iemand een 'grote betekenis' mee te geven. Daarom hadden veel tijdgenoten in de tijd van de Heere Jezus deze zelfde naam. Hun ouders zagen hen wellicht als mogelijke redders of verlossers van het Romeinse juk. Dat God Zijn Zoon ook deze naam gaf heeft twee gezichtspunten. Aan de ene kant gebruikte God een begrijpelijke en -in Zijn tijd- gebruikelijke naam voor Zijn Zoon om Zijn komst naar deze wereld duidelijk te maken: Hij kwam naar deze aarde om mensen te verlossen van hun zonden en zelfgekozen wegen en terug te brengen bij hun Schepper! Daarom zal Hij Zaligmaker, Redder, Jezus genoemd worden! God werkt niet in de duisternis, maar brengt Zijn heerlijk Evangelie met duidelijke benamingen en woorden tot ons. Wij hebben daarom ook geen excuus om het naast ons neer te leggen! Aan de andere kant is de naam Jezus na Zijn komst naar deze aarde in veel landen niet meer in gebruik. Mensen willen vaak uit respect, of ter voorkoming van misverstanden of uit afkeer, niet met deze naam geassocieerd worden. Uitzonderingen zijn o.a. inwoners van rooms-katholieke Spaanssprekende landen waar de naam Jezus, net als Jozef en Maria vaak voor jongens als meisjes gebruikt kan worden.

Met vriendelijke groet,
Wijs Beschermer (betekenis van mijn voornaam...)
Ir. R. H. Warnaar

2 reacties
dominerik
De naam Jezus is de griekse vorm van de naam Jozua. Jezus betekent niet 'Redder'; Jezus/Jozua betekent 'JHWH redt', de HEER redt. Zowel de naam Jozua als Jezus waren heel gebruikelijke namen. Ouders gaven die naam als een geloofsbelijdenis dat de HEER redt.
Gerteke
Inderdaad dominerik. Ik vind het ook wel merkwaardig dat evangelist Warnaar zo'n aparte theorie aanneemt zonder meer research naar oorsprong en gewoontes. Ik heb ook altijd geleerd dat Jezus in het Hebreeuws is 'Yeshua', zelfde geldt voor Jozua. Jezus was gewoon Zijn aardse naam, volgens mij moet je daar niet heel veel meer bijzonders achter zoeken.