Ongeloof de grootste zonde

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Waarom is het ongeloof de grootste zonde? Dat staat in Romeinen 14.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ds. C. Budding schreef hier op 3 juli 2023 ook over in de vraag 'De grootste zonde':

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Inderdaad, bij het antwoord van zondag 36 lijkt het erop of deze zonde er bovenuit springt. Maar dat is niet waar. Ik denk dat zondag 36 alles te maken heeft met je vraag. Daarom is het goed om te bezien wat ongeloof precies is. Ik zal het kort proberen uit te leggen.

Waar begon de zonde op deze aarde? In het paradijs. Daar luisterden Adam en Eva naar de slang, die de listige vraag stelde: “Is het ook dat God gezegd heeft...” (Genesis 3:1) En wat doet de mens? Hij luistert naar de duivel en gelooft God niet op Zijn woord. Dus: het begint met ongeloof in de woorden van God en geloof hechten aan de woorden van de vorst der duisternis. In héél de Bijbel is dat de rode draad. Waaruit bestaat de hoofdzonde in het Oude Testament? Ze vertrouwden meer op de afgoden van de rondom liggende volkeren dan op de levende God van Israël.

Wat zien we in het Nieuwe Testament? Als de Heere Jezus wandelt door de straten van Jeruzalem, dan proef je het ongeloof. Niet alleen van Schriftgeleerden en farizeeën, maar ook van de menigte. Hij roept het dan uit: Mattheüs 23: 37. “Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!”

Dan zie je dat elke daad van ongeloof een klap in het gezicht is van de Heere zelf! En als je voortleeft in ongeloof. Of je dat heel onverschillig doet: “het boeit me niks, en ik ga mijn eigen gang” of heel degelijk: “Er moet een wonder met een mens gebeuren..." en vervolgens ga je achterover leunen en doe je vooral waar je zelf zin in hebt dan ontneem je God de eer. En dat is de grootste zonde!

Waarom is de mens geschapen? Om Zijn Schepper te loven en te prijzen! Dat was het levensdoel van Adam en Eva. En met hen, heel hun nageslacht. En daarom was de straf op deze zonde van ongeloof zo groot dat de mens de dood verdiende! Toch is het de HEERE zelf die al direct na de zondeval al die geweldige belofte gaf, waarin de komst van de Heere Jezus voorspeld werd. Zodat doelmissers (ongelovigen) weer tot hun doel konden komen: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden!

En alle andere zonden zijn afgeleiden van deze grootste zonde: ongeloof. Daarom is geloof het fundament onder de wet van God! Zoals je een huis bouwt. Geloof, gewerkt door de Heilige Geest is het Fundament. En: geloof is een vast vertrouwen, dat niet alleen voor anderen, maar ook aan mij vergeving van zonden gegeven is. Dat, door het volbrachte werk van de Heere Jezus je volkomen rein staat voor God. En alleen in verbinding met Hem, kun je vruchten voortbrengen (Johannes 15).

En zo mag heel je leven gericht zijn op Gods goede geboden. Om die te doen uit dankbaarheid! Op dat Fundament wordt je levenshuis gebouwd. Zo krijg je verlangen om Gods geboden te houden. Niet één, maar allemaal. Zo werkt de Heilige Geest een nieuwe gehoorzaamheid om God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf! Ja, dan doet het je zeer als Gods Naam gelasterd wordt (zondag 36), maar dan zie je dat overtreding van dit gebod niet op zichzelf staat.

Dat geeft soms nog genoeg strijd, maar door het geloof komt er toch een verlangen om Hem helemaal en totaal te dienen! En zo komt God aan Zijn eer! En zo kom jij tot je doel! Ik wens je van harte een levend geloof in de Heere Jezus toe zodat Zijn Naam groot gemaakt wordt en jij mag belijden:

Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen;
Men loov' Hem vroeg en spâ;
De wereld hoor', en volg' mijn zangen,
Met Amen, Amen na.

Ds. C. Budding, Goudswaard

Lees ook deze artikelen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15095

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13297

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/12686

www.heartcry.nl/index.php?docID=200

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
plderoos
ik zal je vertellen, ik wist niet eens dat dat in romeinen 14 stond maar het is toch niet meer dat logisch? loop de geboden over je naaste maar eens bij langs. stel nou dat je één van die geboden overtreed, kun je, gelovig zijnde, dan behouden worden? Natuurlijk! Als je gelooft wordt alles je om Jezus wil vergeven. Maar als je nou geen een van deze geboden overtreed, en je gelooft niet, kun je dan behouden worden? Nee, natuurlijk niet want alleen door het geloof kan de gehoorzaamheid van Jezus jou worden toegerekend. Daarom is ongeloof de grootste zonde.
plderoos
o, trouwens, ik heb het nog even nagekeken, het kwam me zo onbekend voor. In romeinen 14 staat niet dat ongeloof de grootste zonde is (al is het dat wel) maar er staat dat alles wat je niet uit geloof doet, dat dát zonde is. En dat is wat anders.