Kan een tijdgelovige bekeerd worden? Ik word zo aangevallen met de tekst uit Heb...

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Kan een tijdgelovige bekeerd worden? Ik word zo aangevallen met de tekst uit Hebr. 4:4-6. Ik ben zo bang dat het voor mij nooit meer kan. Kan deze vraag door een Ger. Gem.-dominee worden beantwoord? Bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Natuurlijk kan een tijdgelovige bekeerd worden. Met God is toch niets onmogelijk. Het is voor ons mensen onmogelijk enig mens te bekeren, inclusief onszelf. En vooral mensen die al denken bekeerd te zijn maar daar geen schriftuurlijke grond voor hebben. Maar dat betekent niet dat de Heere een tijdgelovige niet bekeren kan. Ik ken er sommigen die opgroeiden in een kerkverband waar iedereen ‘bekeerd’ was en door Gods’ voorzienigheid onder de bediening van een doorzoekende prediking kwam. De Heere heeft dat willen gebruiken en ogen geopend. Dus, er altijd hoop doordat God een Almachtige God is.

Je schijnt er nogal verzekerd van dat jij een "tijdgelovige" bent. Ik kan geen gesprek aan gaan met je dus ook niet weten waarom je zo denkt. Maar waar baseer je conclusie op? Je schreef in je vraag over Hebr. 4:4-6 en die tekst schijn je nogal moeite te geven. Ik denk dat vooral vs. 6 je bang maakt. Inderdaad, in het hoofdstuk ervoor en dit gedeelte van Hebr. 4 is heel ernstig en spreekt heel direct over onze verantwoordelijkheid ten opzichte van het Evangelie dat ons gepredikt wordt. De Heere roept en roept; Hij doet zelfs veel meer. Zoals de Joden zo ook wij: we zijn onder Zijn Woord gebracht en mogen opgroeien als een volk dat is afgezonderd. De Joden vanouds kwamen niet Kanaän binnen omdat ze door ongeloof henzelf buiten zetten. Ongeloof is de grootste zonde, maar toch een zonde die kan vergeven worden. Paulus in het vierde hoofdstuk gaat nog verder in op het belangrijke van het geloof in Gods’ evangelie dat door "rust" gekenmerkt wordt. Lees maar Matt. 11:28-30. Als wij die uitnodiging om tot die rust te komen naast ons neerleggen en door ongeloof negeren, dan zegt God heel duidelijk wat er gebeuren zal: je zult door je eigen ongeloof buiten gesloten worden. Maar dat is niet "tijdgeloof" maar "ongeloof."

Wat is dan tijdgeloof? Tijdgeloof is een geloof hoofdzakelijk gebaseerd op gevoelens. Gevoelens die zo sterk zijn dat iemand ook grote veranderingen in zijn leven gaat brengen. Het kan zelfs heel erg op een bekering lijken. Zelfs met veel tranen of veel blijheid, is zo iemand overtuigd van het "bekeerd zijn." Je praat ze het ook niet uit hun hoofd. De Heere Jezus legt uit in Matt. 13 dat zulke mensen geen dieptewortels hebben. Hun leven is wel bekeerd, maar hun hart is niet bekeerd. Zonde is nooit echt zonde geworden. Verdriet over God bedroeven is er eigenlijk niet bij. Wel natuurlijk dat ik zonde gedaan heb en dat was niet goed. Dat weten we allemaal wel, maar een tijdgelovigen voelt dat misschien wel iets meer aan. Maar er is geen gebrokenheid van het hart (Ps. 51).

Een tijdgelovige neemt het ook best makkelijk met bepaalde zonden. Er is een aantal zonden die ze toch achter de hand houden. Er is geen totale breuk met zonde. Er is weinig diepgang, zei de Heere Jezus in de gelijkenis. Ook de diepte van het wonder van het Evangelie zelf wordt zo gemist. Er wordt wel over Jezus gesproken maar toch is er zo weinig begrip voor het wonder van Zijn liefde en offer.

Het ware geloof hongert en dorst naar gerechtigheid en heiligheid. Door de kennis van God gaan we ons zelf leren zien als een zondaar. Overal gaan we zonden zien. En die kennis brengt verdriet, maakt ons arm, leeg. De overtuiging dat we niets kunnen doen om onszelf zalig te maken wordt sterker en dieper. Alles is tekort. In plaats van het in jezelf vinden, leidt de Heere door Zijn Geest zulke zielen naar het wonder van een Ander!   De Heere Jezus is Gods gerechtigheid voor zondaren die niets meer hebben. Door die weg waarin Hij meer en meer liefelijk wordt, worden we zelf minder en minder. Het ware geloof leert dat de hoop niet op onze gevoelens en beslissingen rust. Alleen in Christus en Zijn bloed, Zijn verdienste, Zijn opstanding etc.

Vriend/in, leg die twee korte gedachten over het ware geloof en de tijdgelovigen eens naast je eigen hart. Je kunt hier veel meer van lezen als je W. Brakels’ boek eens opzoekt: De Redelijke Godsdienst. Een geweldig boek waarin zoveel staat dat je zo kunnen helpen. Je hoeft het hele boek niet te lezen maar lees vooral hoofstuk 22 en 23 (geloof en kenmerken van het ware geloof).

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: