Zwangerschap en algehele narcose

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Als je onder algehele narcose moet is het dan een bezwaar om zwanger te zijn? Het is een KNO-operatie. Helaas vergeten te vragen of we onze kinderwens moeten 'uitstellen'. Zijn er gevaren voor het ongeboren kindje als je onder narcose moet?

Antwoord

Operaties welke een "moet-" of "spoedkarakter" hebben, gaan door of je zwanger bent of niet. Bij alle overige (electieve) operaties wordt vaak gewacht tot na de bevalling.

Ik zou indien dat mogelijk is, de zwangerschapswens uitstellen tot na de operatie en indien je zwanger bent dit aangeven bij de anaesthesist.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

kinderwensmedischnarcose