Overtuiging van zonde

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

De Heilige Geest overtuigt ons van zonde (gerechtigheid en oordeel). Doet Hij dat in de regel met concrete geboden of kan Hij dat ook ‘overslaan’ en ons direct er van overtuigen dat we tegen al Zijn geboden gezondigd hebben? Ik worstel er erg mee dat Hij me nog niets concreets heeft voorgehouden (daar is pastoraal naar gevraagd). Verder staat er in Romeinen 9 dat God een afgesneden zaak doet op aarde. Hoe houdt dit verband met het bovenstaande?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Graag wil ik op je vraag ingaan. Je begint met het citeren van een woord van de Heere Jezus uit Johannes 16 vers 8: “En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel.” Wat dit betekent legt de Heere Jezus vervolgens Zelf uit: “van zonde, omdat zij in Mij niet geloven”. Het doel  van de Heilige Geest, wanneer Hij overtuiging van zonden geeft, is dat we zien dat ongeloof de grootste zonde is en God het meest beledigt. De Heere werkt dat niet altijd direct. Vaak geeft Hij eerst een overtuiging in ons geweten, dat we tegen Gods Heilige Wet gezondigd hebben. Dat we schuldig staan aan al Zijn geboden. De Heere kan dat in algemene zin geven, maar ook heel concreet wanneer Hij bepaalde boezemzonden laat zien: Onze zucht naar geld of roem. Zo werd David door Nathan op een hele concrete zonde gewezen in zijn leven. Maar hoe de Heere dat doet, daar moeten we Hem in vrijlaten.

Wanneer wij zo door Gods Geest overtuigd worden van onze zonden, dan is het gevaar groot dat wij proberen ons leven te verbeteren, bepaalde zonden te laten en zo rust te vinden in ons hart. Maar dat is levensgevaarlijk. Daarom is het nodig dat we er door Gods Geest van overtuigd worden dat we niet alleen gezondigd hebben tegen al de geboden Gods, maar boven alles dat we de weg tot ware vergeving van die zonden niet willen gaan, namelijk door in Christus te geloven. Dat is ten diepste de grootste zonde. Dat laat de Heere Jezus duidelijk merken in bijvoorbeeld Mattheus 10 vers 15 en 11 vers 23. Daar gaat het er over het feit dat de wanneer mensen het evangelie niet willen horen de discipelen het stof van hun voeten moet schudden. In de andere tekst gaat het over Kapernaüm, waar de inwoners de woorden en tekenen van Heere gehoord en gezien hebben, maar niet in Hem wilde geloven. Wat zegt de Heere Jezus dan: Het zal Sodom en Gomorra (die steden waar verschrikkelijk gezondigd werd tegen Gods Wet) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan jullie. Laat ik het heel concreet zeggen: Het verwerpen van Christus is erger dan het overtreden van de Wet.

Ik hoop van harte dat Gods Geest je van deze concrete zonde nu mag overtuigen opdat je de toevlucht mag nemen tot Christus en in Hem vergeving ontvangt voor al je zonden. Het woord van de apostel Paulus in Romeinen 9 vers 28 moet je lezen in zijn context en gaat dus niet over jouw vraag. De kanttekeningen geven ook een goede verklaring, die je er maar eens op nalezen moet.

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: