Gebruik van de HSV

Ds. C.G. Vreugdenhil / 9 reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. Ik stel u deze vraag, niet omdat ik ooit enige ervaring gehad heb met de Gereformeerde Gemeenten, maar omdat u in hetzelfde schuitje zit als ik, m.b.t. het gebruik van de HSV. In onze gemeente gebruiken wij sinds september de HSV in de eredienst, ook de hertaling van de wet en de 12 Artikelen. De hertaalde formulieren voor doop en avondmaal gebruiken wij al jaren. Nu heb ik verkering met een meisje uit een CGK-gemeente, waar de HSV is afgewezen m.b.t. gebruik in de gemeente. Wij gaan in die woonplaats wonen. In dat dorp is ook een PKN-gemeente. Ook daar is de HSV van de boze (ik ben zelf GB/PKN. Ik hecht persoonlijk heel veel waarde aan de HSV. Niet alleen omdat hij makkelijker te lezen is, maar ook omdat hij heel zuiver is. Drs. Kole en dr. De Blois hebben in mijn eigen gemeente heel erg duidelijk en eenvoudig onderwijs gegeven m.b.t. de HSV. Deze broeders zijn ook in ons toekomstig dorp geweest. Maar daar achtte men de woorden van drs. Kole niet voor waar. Ik heb daar erg veel moeite mee en wil daarom geen lid worden in dat dorp omdat daar de HSV niet eerlijk onderzocht is door deze kerkenraden. Maar wel wil ik lid zijn van een gemeente in onze gezindte en die heb je daar verder niet (behalve rechtse kerkgenootschappen waar dit probleem nog sterker speelt). Wat is verstandig om te doen? Kerken in een ander dorp? In een nabijgelegen dorp gebruiken ze wel de HSV, maar is de prediking veel algemener en oppervlakkiger. Wat is verstandig om de juiste afweging te maken? Ik tob er best wel mee. Het leven met Christus mij alles, daarom acht ik de HSV als super belangrijk.

Antwoord

Ik kan in mijn antwoord aan jou heel kort zijn. Een goed en bijbels gemeenteleven gaat boven het gebruik van een bepaalde Bijbelvertaling. Ik zou zeker niet om het kerkelijk gebruik van SV of HSV naar een gemeente gaan waar de prediking oppervlakkiger of algemener is. Ik zou gewoon kiezen voor de gemeente van je aanstaande vrouw en in alles meedoen en meeleven. Je kunt toch thuis in de privésfeer de HSV gebruiken? Dat is mijn eenduidige advies aan jou. Sterkte ermee.

Ds. C. G. Vreugdenhil

9 reacties
tamara72
vragensteller.
wordt je toch gewoon lid in de gemeente van vlissingen is alles opgelost!!!
Roozemond
Eens, wees een lichtend licht op de plaats waar God je stelt.... er is niet 1 volmaakte gemeente hier op aarde... overal is wat... het gaat er om hoe je jezelf in een gemeente laat zien....
Gods zegen.
Ria123
Parallel Bijbel SV/HSV meenemen naar de kerk een idee?
Helemaal eens met antwoord van ds. Vreugdenhil.
43843
Fijn antwoord. @Ria123: Goeie tip!
43843
@tamara72: Volgens mij gebruiken ze in Vlissingen ook de S.V.dus slaat je reactie nergens op.
leonard
Laat ik voorop stellen dat ik de hsv een grote zegen vind, maar we moeten hierin niet te ver doorslaan. De oude vertrouwde statenvertaling 'heilig' verklaren is één ding, maar denk je ook eens in hoe groot de stap het is om van sv naar hsv te switchen in de eredienst. Laat zoiets dus geen rol spelen in 't kiezen van je toekomstige kerk. Kortom, verstandig antwoord van Ds. Vreugdenhil.
waldboy
Statenvertaling, HSV, NBG, NBV, Willobrordusvertaling en welke vertaling ook-iedere taal heeft zijn eigen vertalingen.
De Bijbel is Gods Woord, welke vertalig je ook neemt.
tamara72
43843dat zeg ik toch niet ....
Justinus
Een kort en bondig antwoord van ds. Vreugdenhil, daar kunnen we tenminste wat mee!