Anoniem geld overmaken

drs. F.W. den Boef / 8 reacties

Vraag

Graag zou ik bepaalde mensen financieel willen helpen. Alleen wil ik niet dat duidelijk wordt dat ik dat ben. Hoe kan ik dat het beste doen? Kun je anoniem geld overmaken? Hoe zit dat dan met de belastingdienst? Stel dat je geld door de bus gooit, dan heb je weer een enorme hoeveelheid contant geld, kan ook weer verdacht zijn en dat moet misschien ook weer opgegeven worden (officieel dan). Ik weet niet goed hoe ik dit vorm kan geven.

Antwoord

Het is niet mogelijk om via de bank anoniem geld over te maken op een rekening van derden. U wilt bepaalde mensen helpen, die hebben dus geen ANBI-status. Uw giften cq schenkingen aan (noodlijdende) personen zijn dan voor u niet fiscaal aftrekbaar. Als u schenkt via de diaconie van uw kerk zijn uw giften wel (gedeeltelijk) aftrekbaar.

De Wet melding ongebruikelijke transacties is alleen van toepassing als u zaken “koopt” ter waarde van  25.000 euro en hoger en die contant betaalt. Als u dus een envelop bij iemand door de brievenbus doet waar meer dan 25.000 euro in zit doet u niets illegaals of verdachts. De belastingdienst heeft hier niets mee te maken. U mag met uw geld doen wat u wilt. Schenkingsrecht is alleen van toepassing op giften aan familieleden en aan liefdadigheidsinstellingen met een ANBI-status.

Met vriendelijke groet,
Mr. Fred den Boef

Lees meer artikelen over:

belastingenfinanciëngift
8 reacties
AHHK76
Van een diaken heb ik gehoord, dat een gift per bank problemen kan geven, als iemand alle inkomsten op moet geven, zoals bij een bijstandsuitkering. Dan kan een gift van een diakonie zelfs nog gekort worden op de inkomsten. Tenzij het wordt vermeld als lening...
Als het om een paar honderd euro gaat, zou ik het gerust in een enveloppe door de brievenbus doen. Er gaat best veel geld aan boodschappen door, bij de meeste mensen. Dat is toch echt niet raar als je contact betaald. Zelfs goedkopere auto's worden nog wel met contant geld betaald.
Het Bureau
Schenkingsrecht (schenkbelasting) is wel degelijk aan de orde bij schenkingen buiten de familie. Een bedrag tot 2057 euro (2013) is vrijgesteld. Daarboven moet schenkbelasting worden betaald.

Geld door de bus gooien zou ik afraden, althans voorzover het grote bedragen betreft. Gooi dan liever meerdere keren wat minder geld door de bus.
Het Bureau
Voor AHHK76: Als diaconie ga je toch geen belasting o.i.d. ontwijken. Als de persoon in kwestie volgens geldende regelgeving gekort moet worden op de uitkering, dan leg je je daarbij neer.
AHHK76
@ Het Bureau.
Ik heb geen waarde-oordeel uitgesproken over het geven van geld, wat op papier een lening is en in de praktijk een gift. Toen ik zelf in de bijstand zat, gaf ik iedere euro op die ik verdiende. Ik deed mijn best om zoveel mogelijk te verdienen en dus zo weinig mogelijk zo te moeten krijgen. Ik ben een groot voorstander van eerlijkheid op dit gebied. Zwart werken vind ik niet kunnen.
Maar ik weet niet of er situaties kunnen zijn dat het misschien toch anders kan of moet. Het kan zijn dat iemand door toedoen van anderen heel erg veel schulden heeft... Zodat hij daar nooit zelf uit kan komen, tenzij hij in de schuldsanering gaat. Stel dat jij voor zo'n persoon een rekening betaald om te voorkomen dat hij altijd aan schulden vastzit of in de schuldsanering gaat... Dan heb je die persoon geholpen. Je kunt het ook zo geven dat hij gekort wordt op zijn uitkering, dan is die persoon niet geholpen. Want dat heeft hij niets aan die gift. Dan kun je op een punt komen, dat je je kunt gaan afvragen, wat belangrijker is de mens of de wet. Dan zou ik gaan twijfelen, ik weet het gewoon niet wat ik dan zou doen. Gelukkig heb ik niet zoveel geld, dat ik voor anderen rekeningen kan betalen en dus kom ik niet voor dergelijke keuzes te staan ;-).
Waarom mag je iemand wel eten of spullen geven of een uitje maar geen rekening voor ze betalen? Gaat het om de letter van de wet of om het principe?
AHHK76
In Prediker 7 : 15-18 lees ik het volgende:
Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder, een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden. Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten? Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. Waarom zou je sterven voor je tijd? Houd het ene vast en laat het andere niet los. Dat is het beste, want wie ontzag voor God heeft, ontsnapt aan al te veel rechtvaardigheid en ook aan al te veel onrechtvaardigheid.
Het Bureau
Natuurlijk kan ik mij best voorstellen dat je in dergelijke gevallen gaat helpen. Maar bij een gift vermelden dat het een lening is, gaat mij wat te ver. Dat is leugen.
hansa
Vragensteller/ster: je kunt ook een bedrag overmaken naar de diaconie van de mensen die je helpen wilt. Als je erbij zet: anonieme gift voor ... (naam van die mensen) dan blijft het onder het ambtsgeheim van de diaken. Zo hebben wij het gedaan.
Gerard314
Prima tip van hansa. Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Ik zou wel eerst even bellen/mailen met een diaken om het af stemmen.