Herzieningen van de Statenvertaling

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag n.a.v. de herzieningen van de Statenvertaling. Op het moment is dit best wel actueel, omdat een aantal herzieners vinden dat de Statenvertaling zijn kracht verliest omdat het taalgebruik niet eigentijds meer is. Mijns inziens mag dit niet mogelijk zijn. Mijn probleem is dat in mijn gemeente soortgelijke onderwerpen niet zo besproken worden, wat ik best wel jammer vind. Wat ik nog aan mijn vraag zou willen toevoegen: in Gods Woord staat toch dat je van Gods Woord niets af of toe mag doen? Graag ontvang ik een eerlijk antwoord.

Antwoord

Je mag van Gods Woord niets afdoen. Je mag er ook niet bij doen. Dat geldt de inhoud van Gods Woord. Waar jij het nu over hebt is een vertaling van het Woord.

Iedere tijd heeft zijn eigen taalgebruik. De Statenvertalers vertaalden niet in de taal van drie eeuwen geleden, maar in de taal van de tijd waarin ze leefden. Dat moeten wij ook. Veel woorden hebben een totaal andere betekenis gekregen. Die moeten  herzien worden anders wordt het verkeerd begrepen.

Omdat we niet mee kunnen gaan met de Nieuwe Bijbelvertaling en ons verbonden weten met de Statenvertaling willen we de laatste herzien. De Heere wil dat zegenen om Zijn Woord beter te kunnen begrijpen. Ik hoop dat dit ook voor jou geldt. Hartelijke groet en Gods zegen over het lezen van Gods Woord.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingen