Op school naar verkeerde sites surfen

Ds. C.J. Droger / 16 reacties

Vraag

Ik ben in de veertig jaar oud, getrouwd en leraar aan het voortgezet onderwijs. Schaamtevol moet ik bekennen dat ik in de pauzes vaak naar verkeerde sites surf. Ik heb dit al een tijd gedaan, maar nu zijn mijn leerlingen erachter gekomen via mijn zoekgeschiedenis. Ik worstelde al een tijd met deze neigingen en was al van plan om ermee naar een ouderling te gaan. De drempel was echter telkens te groot. Maar nu is deze, of ik het nu wilde of niet, overschreden. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste onbekende broeder,

U hebt uzelf in een heel moeilijke situatie gebracht. Toen ik las wat er gebeurd was, dacht ik: hier is weer zo’n gemene list van de duivel. Hij probeert je eerst tot zonde te verleiden en als je je hebt laten meesleuren, laat hij die zonde bekend worden. Dat is de verdrietige realiteit in uw leven. Ik heb uw situatie gistermorgen in de preek genoemd als waarschuwing tegen de zonde. We hebben toen ook voorbede voor u gedaan. Wat moet u doen? Ik denk dat u vier stappen moet zetten.

1. Allereerst de stap naar de HEERE. Belijd Hem uw zonden en smeek Hem om vergeving. Belijd Hem dat u u in de ban van deze zonde hebt laten brengen en dat u geen weerstand kon bieden. Smeek Hem om vergevende genade en heiligende genade. En dan zegt de Schrift: "Wie zijn overtredingen belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen" (Spr. 28:13).

2. U zult een stap moeten zetten naar uw vrouw en eventuele kinderen. Als u hen niets zegt, zullen zij wat u deed wellicht van anderen horen. U zult met hen moeten praten en uit moeten leggen waarom u dit in uw pauzes op school deed. U zult hen om vergeving moeten vragen en om hulp in uw strijd tegen de gegroeide seksverslaving.

3. U zult alsnog de stap naar een ouderling moeten maken. Nog beter is het om naar uw predikant te gaan. Als uw gemeente vacant is, kunt u overwegen naar de consulent van uw gemeente te gaan of naar een predikant die u vertrouwt. Leg eerlijk aan hem voor wat er gebeurd is en overleg met hem wat er gebeuren moet. Wellicht moet u naar de hulpverlening om van uw seksverslaving af te komen. Er zijn allerlei mogelijkheden op dat gebied. Via internet komt u daar wel achter. De ambtsdrager kan misschien ook bemiddelen als uw vrouw en/of kinderen dit u niet zomaar kunnen vergeven.

4. U zult de stap moeten maken naar de leerlingen die uw zondig surfgedrag hebben ontdekt. U zult ook voor hen in de schuld moeten komen en met hen moeten praten. U bent uw gezag voor hen kwijt en zult dat weer terug moeten zien te krijgen. Ik denk dat u er ook goed aan doet, als u een leidinggevende van de school waar u werkt in de arm neemt. Ook hij/zij kan u helpen om wat er is gebeurd in het reine te brengen. Zorg er ook voor dat zoiets op school en thuis niet meer gebeuren kan. Een goed filter en een geregeld gebedsleven kunnen ons voor deze zonde behoeden.

Sterkte en wijsheid toegewenst voor de komende tijd!

Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

leraarporno
16 reacties
waldboy
We zullen er maar van uitgaan dat het pornosites zijn geweest ofschoon vragensteller dat niet noemt.
Om nou direct te zeggen, dat vragensteller een sexverslaving heeft is wel wat sterkt uitgedrukt.
Het klopt hij is gewoon in een valkuil van de satan gevallen
.Óf, wanneer deze broeder zijn hart aan de Heer heeft gegeven, een beproeving van de Heer, dei hij niet heeft doorstaan. We zijn immers niet allemaal gelijk aan Job.
Gelukkig is onze God vol barmhartigheid en genade wanner we onze zonde tegen Hem zeggen en we, pleitend op het bloed van Jezus vergeving zullen ontvangen. Wees daar zeker! Dan kunnen we danken daarvoor!
Het gesprek met de leerlingen zal er zeker moeten komen. Mooi zeg! De meester kijkt porno!
Ik vraag me wel af wat leerlingen op dei pc hebben te zoeken. En hoe konden ze in de zoekgeschiedenis van de leeraar komen? Als ze op een niet eerlijke manier daar binnen zijn gelomen zijn zij ook schuldig. Zij het op een nader terrein Daarom vind ik dat gesprek nog het belangrijkste. Eventueel met een collega erbij.
En thuis? Waarom is er de behoefte aan het bezoeken van sexsites?
Ik weet het uit eigen ervaring. Er was geen goed sexleven tussen ons tweeën. De behoefte die ik had kon niet binnen ons huwelijk worden bevredigd. Ik zocht di dus op andere plekken o.a. de pc.
Mijn heb ik dit geleidelijk aan laten weten. Zij heeft, God zij dank! hierop positief gereageerd.
Ons sexleven is weer optima forma en ik kan binnen ons huwelijk zelfs mijn volledige behoefte bevredigen.
Maar zie volkomen in dat het niet overal zo gaat!
1a2b3c
walboy: En thuis? Waarom is er de behoefte aan het bezoeken van sexsites?
Ik weet het uit eigen ervaring. Er was geen goed sexleven tussen ons tweeën. De behoefte die ik had kon niet binnen ons huwelijk worden bevredigd. Ik zocht di dus op andere plekken o.a. de pc.

Hier kan ik nou echt pissig om worden (sorry hoor).
Indirect de vrouw de schuld geven, heb je ook wel eens naar de behoeftes van je vrouw gevraagd of gebrek aan behoeftes?
Meestal gaan de behoeftes van mannen en vrouwen niet gelijk op en daar zul je een weg in moeten vinden waar beide wellicht wat in moeten toegeven.
Liefde is geven niet 'hoe kom ik aan m'n trekken'.

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag.
Orchidee
Mooi antwoord van de dominee en ik wens de vragesteller sterkte toe in deze gesprekken en Gods zegen toe.

@1a2b3c; ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar om zo hard te oordelen (zo komt het over) vind ik wel dat je daar voorzichtig in moet zijn, er kunnen ook situaties zijn in een sexleven dat het niet gaat om het feit dat de vrouw niet iedere dag kan en dhr wel maar om situaties dat de vrouw zich volledig afsluit... en jaren geen seks lijkt mij wel een verzoeking.
Niet dat het dan goed valt te praten maar ik begrijp wel dat de verleiding daarvoor dan groter word.
@waldboy, fijn dat het nu weer goed gaat.
Jullie beiden ook Gods zegen toegewenst.
linneke
Ik vind het verhaal "rammelen".
waldboy
1a2b3c -Hier kan ik nou echt pissig om worden-

Waar ik nou echt pissig om kan worden is datin deze situaties de man altijd als én dader én schuldige wordt gezien. Zonder pardon!

We weten niet wie hij is.
We weten niet wat de thuissituatie is.

Het zou beter zijn wat terughoudender te zijn in commentaar en kritiek.
1a2b3c
Er is iig één ding wat we wel weten en dat is dat we nooit moeten proberen iets met een zonde op te lossen, en ook dat iedereen voor zijn/haar eigen zonden verantwoordelijk is.
In jouw geval is het dus goed afgelopen maar meestal kom je in een neerwaartse spiraal terecht.
De man heeft zijn vrouw niet meer nodig voor zijn behoeftes en kan wanneer hij wil, en dat is dan meestal elke keer wat meer.
En zij voelt zich zo vernederd en gekwetst dat ze nog veel minder of helemaal niet meer wil.
Een vrouw kan op deze manier helemaal kapot gaan in haar seksualiteit.

Als er problemen zijn kun je beter aan een oplossing gaan werken i.p.v. naar de duivel luisteren en te gaan zondigen.
Ik zie dan weinig of niets van de onbaatzuchtige liefde die zichzelf niet zoekt, van zelfverloochening en zelfbeheersing.
Dat de man zijn vrouw zo moet liefhebben dat hij zijn leven voor haar over heeft. Ef.5:25.
Ja ik weet het, voor de vrouw staat er ook het één en ander, maar het gaat nu over porno kijkende mannen.

Verder geven ruim 80% van de mannen toe dat ze porno kijken, en daar zitten er ook bij die helemaal niets te kort komen bij hun vrouw.
Je wilt niet weten hoeveel huwelijken daardoor beschadigen of kapot gaan, of je nu bij elkaar blijft of niet.

Bovendien reageerde ik op jouw uitspraak: Ik weet het uit eigen ervaring. Er was geen goed sexleven tussen ons tweeën. De behoefte die ik had kon niet binnen ons huwelijk worden bevredigd. Ik zocht di dus op andere plekken o.a. de pc.

Ik neem geen woord terug wat ik gezegd heb: liefde is geven! Zij zoekt zichzelf niet 1 Kor.13.
Er staan geen uitzonderingen bij voor bepaalde situaties, dus die moeten we dan ook maar niet zelf in gaan vullen.
Dat de praktijk moeilijk kan zijn veranderd niets aan de Bijbel.
AHHK76
@waldboy Hoe kunnen we de vrouw hier verantwoordelijk stellen? Ht is toch de man die hier iets doet wat niet kan en mag!
Gefeliciteerd dat jullie sexleven optimaal is. Er kunnen situaties zijn in het leven waarin dit niet mogelijk is, door ziekte of andere problemen. Of er zo'n situatie is of niet, nooit is er een goede reden voor de man om maar het verkeerde pad op te gaan! Een ieder is voor zichzelf verantwoordelijk! Zo kan iedere misstap wel goed gepraat worden.
En als vrouwen iets verkeerd doen, mag het ook benoemd worden. Hoe zou jij het vinden als een vrouw een zieke man thuis had zitten en daarom maar eens op zoek ging naar een andere...? Dat zouden we toch ook niet goed praten!
@1a2b3c Ik ben het helemaal met jou eens!
@vragensteller. Sterkte en wijsheid toegewenst... Ik ben niet zonder zonde en werp dus geen steen!
waldboy
Ik stel de vrouw niet verantwoordelijk, door het voor de man op te nemen.
Naar verkeerde sites kijken is ook geen oplossing. De oplossing moet binen de relatie plaats vinden.
Maar dat neemt niet weg dat ieder van ons, onder welke omstandigheden ook, wel eens een verkeerde beslissing neemt. Onze gevoelens zijn soms het verstand de baas.
Liesel
Onze gevoelens zijn soms het verstand de baas

Ja maar dat is natuurlijk een kulargument om porno te gaan kijken of vreemd te gaan. Wanneer mijn man porno zou kijken of vreemd zou gaan dan weet ik niet of daar wel zo 'beheerst' of goed mee om kan gaan.
Waldboy, er is nooit een goedpratertje voor een mistap. Zowel voor man als voor vrouw. Je moet je voorstellen dat jij een moeilijke periode heb en je heeft niet zoveel behoefte aan seks als je vrouw. En je vrouw zoekt naar alternatieven op het internet of bij andere mannen. Hoe reageer je dan ?
gvdh
Wat kunnen jullie zeuren over het ethische van dit verhaal, denk er liever aan hoe moeilijk dit is voor die man, en zijn kinderen.
gvdh
soory, natuurlijk ook voor zijn vrouw
Liesel
Ik denk dat het voor zijn vrouw een zeer zware dobber is. Hoe moeilijk dit is voor die man ? Pardon, hij heeft zichzelf in de situatie gebracht waar hij nu in zit. Wie zijn gat brand..
Cloudsadmirer
Zo is het hoor. Tis hier net als in een algemene rechtszaak in ned: Daders krijgen meer hulp/aandacht dan slachtoffers.
Liesel
En dat is nergens voor nodig. Wanneer je de fout ingaat, moet je ook maar voelen dat je de fout in bent gegaan. Er wordt altijd het argument opgeworpen: mijn vrouw wou niet...
1a2b3c
Een hele goeie Rinske!
AHHK76
@waldboy
Hoe je nu reageert kan ik je beter volgen en ben ik het grotendeels ook met je eens! Maar nog zeg je: de oplossing moet binnen de relatie plaatsvinden...!!!
Ik weet van twee situaties (maar volgens mij zijn er veel meer) waarbij de vrouw al het mogelijke en meer dan dat probeerde te doen, om de man te geven wat hij wilde... en de man had nog niet genoeg! Het was niet binnen de relatie op te lossen, het probleem zat in de man zelf en niet in de relatie! Het probleem was er zelfs al eerder dan de relatie...
Hiermee bedoel ik niet dat vrouwen beter zijn en geen fouten maken! Het is goed dat een vrouw ook over zichzelf en haar relatie met haar man nadenkt. Maar het probleem is dat vrouwen die deze dingen overkomen, vaak al een (onterecht) schuldgevoel hebben. Dat hoeven wij echt niet aan te wakkeren.
Mannen en vrouwen iedereen maakt fouten. Allen hebben wij Gods vergeving nodig.