Verbondsvolk Israël en christelijke gemeente

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Een vraag over het verbondsvolk Israël aan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten. Is dat allereerst een beeld van de christelijke gemeente (gedoopte kinderen/besneden kinderen) of van de ware kerk, zoals in sommige allegorische verklaringen wordt gesteld (bijvoorbeeld over de woestijnreis van het volk Israël). Dit heeft impact op hoe je de Bijbel uitlegt en ik kom er niet goed uit.

Antwoord

God noemt Israël Zijn volk. We horen het iedere zondagmorgen in de kerk: “Ik ben de Heere Uw God.” De nieuwtestamentische-kerk is nu het volk van Gods verbond. De weg waarin de Heere Zijn oudtestamentische-verbondsvolk heeft geleid en wie Hij voor hen geweest is, is nog steeds tot lering en troost voor ons.

Wat vooral van belang is te weten dat er twee soorten verbondskinderen onder het Oude Testament waren en nu ook onder het Nieuwe Testament zijn. Er zijn verbondskinderen die dit alleen uiterlijk zijn via hun doop en lidmaatschap van de christelijke kerk en er zijn verbondskinderen die dit met hun hart zijn en aan Jezus Christus deel hebben.  Lees 1 Korinthe 10.

Ds. C. Harinck