Zorgen om een vriendin

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Al enige tijd maak ik me erge zorgen om een vriendin. Er liggen al heel wat jaren achter ons dat er zich steeds meer psychische problemen voordeden bij haar. Ze heeft hulp gehad maar de hulpverleners vonden het verder niet meer nodig en mijn vriendin heeft er verder ook niets meer mee gedaan. Ze woont op zichzelf, ze verwaarloost zich en denkt zeer negatief over zichzelf. Ze heeft soms zelfs suïcidale gedachten. Ze heeft een half jaar geleden al een intakegesprek gehad bij Eleos, maar het duurt maar en duurt maar. Wat kan ik nu voor haar doen? Ze spreekt steeds vaker over zelfmoord. Ik weet niet of ze het echt zal doen, of dat ze er alleen mee dreigt en het een schreeuw om aandacht is. Wij als vrienden proberen haar om de beurt op te zoeken. We bidden met haar en voor haar. Dat vindt ze fijn, maar wat kunnen we verder doen? Waarom duurt het zolang voordat de hulpverlening definitieve stappen zet!? We willen graag alles met haar in overleg doen. Ze is volwassen, dus zij moet ook zelf stappen zetten!

Antwoord

Gezien de problematiek van deze persoon waarover de vraagsteller het heeft, lijkt het ons goed om gebruik te maken van het telefonisch spreekuur van Eleos en deze concrete vragen voor te leggen aan deze hulpverleningsorganisatie zelf. Bovendien is het dan mogelijk om gericht te vragen hoe hij/zij met deze situatie om moet gaan. Het telefonisch spreekuur kun je vinden op deze pagina van de website.

Tags in dit artikel:

suicide
2 reacties
Bergen
Je kunt jezelf ook aanmelden voor spoed, dan krijg je zo snel mogelijk, soms meteen al een plaats.

Dit heb ik zelf ook gehad.
ewmar
Bel desnoods stichting de vluchtheuvel of een ander instantie!
Toen ik in een nood situatie verkeerde, had ook zelfmoord neigingen en schrapte me zelf open e.d. kreeg ik als antwoord van Eleos een halfjaar wachttijd! Was voor mij ook...Hoorn erop!