Vermaken van pubers

A. Teerds-Gertenbach / 6 reacties

Vraag

Wij hebben te maken met drie opgroeiende pubers in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Helaas kunnen ze zich slecht vermaken naast mobiel en computer. Graag willen we tips en/of ideeën wat we hun kunnen aanbieden aan bijvoorbeeld hobby`s.

Antwoord

U hebt drie opgroeiende pubers en ze doen in hun vrije tijd weinig anders dan zich vermaken met hun mobieltje en de computer. Ja, dat is een situatie die veel ouders zullen herkennen. De drie pubers hebben natuurlijk een voorgeschiedenis. Vanuit deze vraag weten we niet hoe die is. Daarom laat ik even de vraag los om enkele algemene dingen te schrijven.

De meeste ouders hebben de ervaring dat hun jonge kinderen gemakkelijker te leiden zijn en ergens enthousiast voor gemaakt kunnen worden, dan hun pubers. Er zijn ouders die met hun kinderen regelmatig ergens heen gaan. Ze wandelen in de bossen en zoeken in deze tijd naar herfstproducten; ze lopen op het strand en verzamelen schelpen. Een paar keer per jaar bezoeken ze een museum. Als het ergens ‘open dag’ is, maken ze daar tijd voor. Zo komen ze in kassen, op boerderijen, in fabrieken en oude gebouwen en noem maar op. Er zijn ouders die (ook) thuis met hun kinderen actief bezig. Ik noem zomaar wat dingen: samen lezen, zingen, muziek maken, spelletjes doen, koken, foto’s maken, iets knutselen, een pop maken en aankleden, wandelen, fietsen, varen.

Sommige ouders stimuleren hun kinderen een club of vereniging (van de kerk bijvoorbeeld) te bezoeken. Ook kun je denken aan een sportclub, een schildercursus, de muziekschool, scouting. En verder: met elkaar een huisdier verzorgen, samen bezig zijn in de tuin, met anderen een modelvliegtuigje of -boot bouwen. De mogelijkheden om het blikveld van onze kinderen te verbreden zijn legio. Vooral het voorbeeld van ouders die meedoen, enthousiast meewandelen en -fietsen, die meezoeken in het bos en die de belangstelling van hun kinderen weten te wekken, is belangrijk. Woorden wekken, voorbeelden trekken!

Het zou goed kunnen dat jongeren met zo’n rijke gevulde ‘rugzak’ er geen moeite mee hebben ook in de puberteit meer te doen dan alleen achter de computer te zitten en bezig te zijn met hun mobiel. Natuurlijk, de meeste pubers doen wat hun vrienden doen, zodat ze bij de groep horen. Maar het zou goed kunnen, dat die vriendenkring vanuit vroegere activiteiten ook breder geïnteresseerd is.

Stel echter, dat de drie pubers van 12 tot 18 jaar geen verdere interesses hebben, dan mobiel en computer? Kun je ze op die leeftijd dan nog ergens warm voor krijgen? Met de twaalfjarige zal het in de regel gemakkelijker gaan dan met de achttienjarige.

Enkele tips:

-Probeer het mobiel- en computergebruik te beperken (zie www.mediawijzer.nl)
-Vraag u af wat de gaven en talenten van uw pubers zijn. Is daarbij een hobby te vinden?
-Maak tijd vrij om zo nu en dan samen op stap te gaan. Laat ze zelf uitzoeken wat ze leuk vinden, natuurlijk binnen bepaalde afgesproken regels en grenzen.
-Laat ze in en om het huis klusjes doen, waar een (kleine) beloning tegenover staat.
-Onderzoek, wat ze op school interessant vinden en probeer daarbij aan te sluiten. Wellicht is er een hobby op dat terrein te vinden.
-Dat geldt ook voor de vriendenkring: wat doen zij als zij niet met hun mobiel of computer bezig zijn? Is dat ook wat voor uw pubers?
-Als u met ze op vakantie gaat, wat trekt dan hun aandacht? Waar hebben ze interesse voor? Doen ze mee met activiteiten? Komen ze zelf met plannen? Probeert u daarin mee te gaan?
-Er zijn veel hobby’s te beoefenen, zoals hierboven ook genoemd worden. Verder kunt u wat mogelijkheden in de buurt opzoeken, zoals een EHBO-cursus, een natuurclub, vrijwilligerswerk en dergelijke.
-De deelname aan hobby’s en activiteiten moet voor de pubers financieel wel mogelijk zijn. Sommige hobby’s kunnen nogal prijzig zijn.

En stel, dat er inderdaad een hobby gevonden wordt en dat de pubers allerlei activiteiten gaan ontplooien, dan gaan ze dus iets presteren. Dat vraagt om complimenten! Jongeren zijn immers gevoelig voor positieve feedback. Het werkt goed, om ze door oprecht gemeende, opbouwende opmerkingen te stimuleren. Dat is nog goed voor hun ontwikkeling ook!

A. Teerds-Gertenbach

Tags in dit artikel:

puberteitvrijetijdsbesteding
6 reacties
zandkasteel
Voor de wat oudere pubers: Denk eens aan een gezinslidmaatschap op een sportschool.
Bij ons herken ik het probleem, maar die van 18 en 16 vinden het erg leuk om fitness te doen, en ook leuk als ouders mee sporten (vergelijken van de scores). Daarnaast een sport is ook leuk (bij ons volleybal) en wij bekijken de wedstrijden op vrijdagavond of zaterdag, we proberen betrokken te blijven. Verder kan je ze natuurlijk niet altijd vermaken, maar op zaterdagmorgen doen ze hier (als er geen sport of bijbaan is) een klus, zo kunnen hun eigen kamer ook even zuigen, stoffen en opruimen en dan kunnen we 's middags met z'n allen iets leuks doen. Ze gaan ook allemaal naar een JV of tienerclub en ook op kamp.
Ruben92
Vinden ze muziek leuk bijvoorbeeld? Genoeg instrumenten die ze kunnen beoefenen en dat hoeft niet duur te zijn!
zandkasteel
p.s. die 3 van ons zijn ook in de leeftijd van 12-18 en als je het leuk vindt hierover te mailen, mag je mijn mailadres even opvragen via de webbeheerder.
Spatie
Heel herkenbaar. Ook bij ons zijn 3 van de 4 pubers veel online op computer en mobiel.

Uit het antwoord blijkt wel dat het lastig is. Het grootste deel van het antwoord gaat namelijk over het vermaken van jongere kinderen.
Die voorgeschiedenis heeft verder overigens niets te maken met het computergedrag van oudere kinderen. Onze kinderen hebben zich altijd prima vermaakt op onze boerderij, in het bos, aan het strand en thuis met spelen, knutselen of wat dan ook. Iedere dag kwamen ze tijd te kort. Toch zitten ze nu heel veel achter de pc.
Voetbal is bij onze jongens favoriet. We hebben het lang tegengehouden (was nogal een hot item in onze toenmalige kerkelijk gemeente), maar hebben daar nu toch toestemming voor gegeven.
De jongens zijn daar erg van opgeknapt. En het scheelt weer heel wat uurtjes computeren per week.
mortlach
Het komt op mij over dat die pubers zichzelf prima weten te vermaken, alleen niet op de manier die de ouders graag zien. Het 'probleem' ligt dus bij de ouders. En zoals we ons allemaal als het goed wel herinneren, reageren pubers niet altijd volledig positief op 'aanrijkingen' van ouders.

Als de pubers zelf zich ECHT vervelen, komen ze wel om suggesties vragen, en dan is het genoemde lijstje zeker behulpzaam. Tot die tijd zou ik ze gewoon lekker laten, want grote kans dat die kids het allemaal wel best vinden zo.
juni
samen zingen
spelletje k,wist het
lezen over Bart en Kees van ds van Reenen
samen de natuur intrekken evt. met een hond
de kinders naar een hondetraining sturen[als u het betalen kan]

met elkaar allerlei klusjes voor de naaste doen

het philpot boek met elkaar doornemen,kost behoorlijk tijd
het heet ;afscheidingen en raadgevingen
zeer leerzaam zeker in deze tijd

de puber zal zich de overige tijd best zelf vermaken