Beloftewoord van de Heere

Ds. C. den Boer / 6 reacties

Vraag

Een paar maanden geleden heb ik beloften van God gekregen en mocht ik geloven dat Christus ook voor mij aan het kruis gestorven is. Ik was er zo vol van dat ik het wel aan iedereen zou willen vertellen, dat God nog doorgaat met Zijn werk, en er nog behoud mogelijk is voor iedere zondaar. In het bijzonder dacht ik aan m'n gezin en familie. Toen heb ik aan de Heere gevraagd: Wilt U mij de vrijmoedigheid geven om erover te vertellen? Ik kreeg deze belofte van de Heere: Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. Aan mijn man en kinderen heb ik het mogen vertellen, maar daarna ben ik naar mijn ouders gegaan en werd ik bezet met angst. Ik heb er wel iets over verteld, maar ik durfde het niet met zekerheid te zeggen of het allemaal wel Gods werk was. Mijn moeder zei: Laat het eens overwinteren. Daarbij zijn mijn ouders ervan overtuigd dat je het aan de buitenkant aan iemand moet kunnen zien als de Heere in iemand werkt. Ook in onze gemeente (Ger. Gem.) wordt dit vaak gezegd. Alleen kan ik me er totaal niet in vinden. Ik heb het zelf ook altijd gedacht, omdat dit bij ons in de kerk wordt gezegd. Maar ik ben er achter gekomen dat het echt alleen een zaak van het hart is. In de tijd erna heb ik voortdurend strijd gehad of het wel echt van God is geweest en ervaar ik de nabijheid van de Heere niet meer. Heb ik het me niet allemaal ingebeeld en komt het niet door mijn opvoeding? Dit gaat op en neer. Tegelijk weet ik dat ik de Heere hiermee tekort doe. Mijn mond is op slot gegaan en ik durf niet meer te getuigen. Voortdurend heb ik angst om als een huichelaar tevoorschijn te komen en toch is er een begeerte om Hem groot te maken. Mijn vraag is: Mag ik wachten met getuigen totdat ik meer zekerheid heb of is het juist daardoor dat ik de nabijheid van de Heere niet meer ervaar? Wellicht zegt u: Leg het aan de Heere voor. Dat doe ik ook, maar toch krijg ik er geen licht over.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wilt u nog eens ernstig overwegen wat ik in een preek over Joh.6:37 schreef. De enige grond om te geloven, dat de Heere mij op het oog heeft in mijn armzalig zondebestaan en dat ik daamee vrijmoedig tot Christus mag komen, ligt in het beloftewoord van de Heere (Joh. 6:37). Houd dat maar vast en beroep u vrijmoedig daarop in al uw aanvechtingen. Die op de Heere vertrouwt als een schuldbewuste zondaar, komt niet beschaamd uit. Getuig vrijmoedig van de goedheid van de Heere. Al sprekend daarvan, zult u mede ook verzekerd worden van wat de Heere aan u deed. Zie Heid.Cat. antwoord 86. Vraag dan maar voortdurend om diepere ontdekking en blijvende troost. En leg uw biddende handen op het Woord van God (lees dagelijks de Bijbel).

Na het lezen van de preek over Joh.6, 37 hebt u misschien nog vragen. Laat die mij gerust toekomen. Ik zal proberen daarop te antwoorden.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

belofte(n)geloofsstrijdgetuigen
6 reacties
1a2b3c
Een paar maanden geleden heb ik beloften van God gekregen en mocht ik geloven dat Christes ook voor mij aan het kruis gestorven is.

Opmerkelijke zin eigenlijk, tenzij je een paar maanden geleden voor het eerst in aanraking kwam met de Bijbel want anders heb je die beloften al veel eerder van God gehad.
Verder is het ook niet zo dat je 'mag' geloven maar veeleer andersom, je mag niet ongelovig zijn.

Getuigen hoeft niet persé in woorden maar vooral door je hele levenswandel, je houding, gezindheid. Dat zegt meer dan woorden, en soms is het zelfs beter om niets te zeggen.

Dat je moeder zegt: laat het eens overwinteren ... zegt God dat ook ???
De duizenden die op de pinksterdag tot geloof kwamen werden diezelfde dag nog gedoopt, de moorman ook.

Dat het aan de buitenkant gezien wordt wanneer God in iemand werkt ....
Ik heb nooit in de Bijbel gelezen dat de mensen (Jezus Zelf ook niet) opvielen vanwege hun buitenkant, hoe ze eruit zagen.
Wel vielen ze op door hun gedrag, en ze hadden elkaar lief.
Rom.12:2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid (niet buitenkant) om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.
Overigens staat er in de Bijbel wel dat God wil dat we eerbaar gekleed gaan maar als onze gezindheid is verandert is dat vanzelfsprekend.
Maar we moeten er niet meer van maken dan erover in de Bijbel staat.

En waarom ben je zo bang dat je een huichelaar bent?
Iemand die huichelt weet dat heel goed van zichzelf, dat doe je per ongeluk of onbewust.
Dat zijn de farizeërs en degenen die zeggen dat ze geloven maar intussen doen ze werken van wetteloosheid.
Luk.13:27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik weet niet waar u vandaan komt. Ga weg van Mij, allen die ongerechtigheid bedrijven.
Oprecht zijn betekent dat je alles wat je van jezelf weet eerlijk tegen Hem zegt.
Voel je geen berouw over je zonden, dan zeg je Hem dat en huichel je geen berouw.
Zo kun je Hem alles vertellen wat je voelt en niet voelt e.d.
De waarheid en Zijn beloften veranderen echt niet door ons gevoel of gebrek aan gevoel, het gaat om geloof.

Lees het boek 'geloofszekerheid' van W. Ouweneel eens, echt een aanrader!
plderoos
Je zegt: "Ik kreeg deze belofte van de Heere: Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen". Het eerste wat ik dacht was: O? nu pas? maar het staat al duizenden jaren in de bijbel! Als God dat nu pas tegen je zegt was het dus verstandiger geweest om je bijbel wat eerder open te doen. Klinkt misschien wat flauw maar zo is het wel! Want ik neem toch aan dat je dit 'antwoord' kreeg terwijl je het in de bijbel las. Dus waarom meen je dan dat dát jouw antwoord is? omdat je dáár nou net op zat te wachten! Zo zoek je het antwoord dat je zelf wilt. Maar je antwoord ligt, zoals de dominee al zei, alleen maar in de beloften van God, niet in jouw persoonlijke omstandigheden en interpretatie.

Je zegt ook: "Heb ik het me niet allemaal ingebeeld". Ik zou haast zeggen, ja, dat heb je je ingebeeld. Dat zeg ik iets te cru. Want het is wel degelijk mogelijk dat God mensen rechtstreeks benaderd, laten we Hem alsjeblieft niet in Zijn kunnen beperken. Maar áls je een ervaring hebt waardoor je meent dat die van God moet komen moet je die, zoals dat heet, toetsen aan de bijbel. Want daarin staat wie God is en wat en hoe Hij doet. En als jouw ervaring dáár niet mee in overeenstemming is, dan is het niet van God geweest. Het gaat er dus niet om wat jij ervaart en hoe jij beoordeeld waar het vandaan komt, want met onze zondige toestand kunnen wij dat helemaal niet. Weer iets te cru maar ik zeg het wel: misschien is het daarom dat je nu geen licht krijgt op je bidden. Misschien zegt God nu wel, jij zit wel te wachten op een ervaring maar ga maar gewoons eens aan de studie! en dan niet bij één tekst die je goed uitkomt blijven hangen, maar gewoon zo'n brief van Paulus in één keer lezen en in zijn geheel aannemen.

Op zijn zendingsreis is Lucas bij Paulus. In handelingen zie je heel vaak "wij" staan. Maar omdat het in Thessaloniki bijna fout gaat zetten ze 's nacht Paulus over de muur en vanaf dat moment lees je "hij" en "Paulus". Paulus gaat dan naar Berea En daarna lees je weer van "Wij". Lucas was er in Berea dus niet bij. Maar er staat wel in handelingen dat "dezen zich gunstig onderscheidden van die te Thessaloniki omdat zij bereidwillig het woord aannamen en dagelijks de schriften nagingen om te zien of deze dingen zo waren". Maar Lucas er zelf niet bij was, moet hij dat dus van Paulus gehoord hebben toen ze elkaar weer ontmoetten. Paulus vond het dus helemaal geweldig dat de mensen in Berea niet zomaar eventjes geloofden wat hij zei, maar dat ze dat controleerden aan de hand van de bijbel. En daar sluit ik mij dan maar bij aan. Je kunt je dus nooit baseren op je ervaring, bevinding of gevoel, alleen maar op het (hele) Woord van God.
1a2b3c
Iemand die huichelt weet dat heel goed van zichzelf, dat doe je per ongeluk of onbewust.

Moet zijn: Iemand die huichelt weet dat heel goed van zichzelf, dat doe je NIET per ongeluk of onbewust.
EVA
Welkom in de strijd!
Er is er eentje die jouw de mond wil snoeren en dat is de duivel, hij wil niet dat jij verder groeit, en vooral niet dat jij gaat spreken over de grote daden van God, tegen je familie, die heel anders tegen geloof aan kijken die altijd maar twijfel hebben.....blijf spreken, blijf dicht bij de bron, en leg de duivel het zwijgen op, door je houding (lief hebben) moeten ze Jezus door je heen gaan zien, want je hart is veranderd.
En bid dat God de woorden die je mag spreken MOET spreken zou ik eigenlijk willen zeggen, wilt zegenen aan hun hart, en soms is het beter te bidden dan te spreken.
Maar laat het niet roven, en laat het ook niet overwinteren....nee lees je bijbel bid elke dag en leef dicht met Hem. Lees Efeze er eens op na de onderstaande link staat ook veel uitleg over de oorlog die we voeren
http://www.bijbelstudie.org/herschepping/11sj/gstrijd_oorlog.htm

Be blessed,
boulanger
Volgens mij maak je ook wel heel erg mee wat je in de kerk vaak hoort. Als er in de kerk geleerd wordt dat er aanvechtingen komen, dat je het moet laten overwinteren, dat alles ertegen op komt, dat het ondanks de beloften weer zo donker kan worden etc etc, dan ga je dat ook allemaal meemaken. Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar het kan wel een gevolg zijn van een bepaald soort prediking. Ik zou zeggen, blijf vooral de bijbel lezen, dat is Gods woord tot ons, van kaft tot kaft, op ieder moment dat we erin lezen!
MUS
Getuig, desnoods met woorden!
Laat het aan de buitenkant vooral zien dat je gelooft in Jezus Christus!
Natuurlijk zijn dat niet de regeltjes van jouw kerkverband. Ik vermoed dat je dan je klerenkast, haardracht e.d. moet herzien. Laat je wat dat betreft niet onder een wet brengen (Gal. 3:1-3). '...en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.' (2 Cor. 3:17) 'Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.' (Rom. 8:14,15) Opdat '... zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden'.