Probleem met zoon

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

Ik ben eigenlijk bang om hiermee naar buiten te komen, maar als er iets is dat Jezus mij geleerd heeft dan is het dat dat alles vroeg of laat toch naar buiten komt. Ik ben zelf christelijk en mijn vrouw en twee kinderen (van 7 en 15) zijn dat ook. Mijn vrouw was vroeger atheïst, maar sinds ze mij heeft leren kennen is ze eveneens christelijk. Wij hebben thuis geen tv, maar wel een computer waar iedereen gebruik van mag maken. Laatst was mijn oudste zoon alleen thuis. Toen ik onverwachts de kamer binnenkwam, betrapte ik hem op zelfbevrediging. Alsof dat niet erg genoeg was, kijk hij naar perverse pornografische afbeeldingen. Ik heb direct de stekker uit de pc getrokken en in een vlaag van woede mijn zoon een paar flinke klappen gegeven. Mijn vraag is nu: wat moet ik doen met mijn zoon? Ik ben bang dat hij al te ver van het geloof is afgedwaald en ook ben ik bang voor Gods rechterstoel wanneer ik op mijn rake klappen gewezen zal worden.

Antwoord

Vooraf:  Het is moedig van u om ermee naar buiten te komen. Alleen ik vraag me af of Refoweb voor zulke vragen het juiste adres is. Stel je voor dat uw zoon dit leest! Ik zou dat niet prettig vinden. Deze vraag is meer op zijn plaats in een pastoraal gesprek met een dominee, wijkouderling of jeugdwerker. Meer in de vertrouwelijke sfeer.

Ik kan me goed voorstellen dat u hevig geschrokken bent en in een aanval van boosheid dingen doet, die niet verantwoord zijn en waar u later spijt van hebt gekregen. Toch is door dit ene voorval van uw zoons kant en van uw kant niet de onvergeeflijke zonde gepleegd, waardoor het hele gezin ontaardt. Dan verliezen we de realiteit uit het oog en dramatiseren we het buiten de porporties.

Drie dingen wil ik ervan zeggen:

1. Het is goed als vader uw fout toe te geven en vergeving te vragen aan uw zoon voor het gewelddadige gedrag waartoe u overging in een vlaag van woede. Leg ook uit dat u reageerde uit schrik en paniek. Moeders gaan vaak huilen, vaders vaak slaan, maar dat was niet goed. Wie zijn zonden belijdt aan God en aan elkaar en vervolgens nalaat, zal barmhartigheid ontvangen. Er is bij God vergeving altijd geweest zowel voor de zonde van agressie (vader) als voor de zonde van perversie (zoon). Dan zie ik twee zondaars knielen bij het kruis van Golgotha, die beiden van Gods genade moeten leren leven.

2. Zelfbevrediging op zich is een veelvoorkomend probleem onder jongeren. Vroeger werd dat als een vreselijke doodzonde afgeschilderd door geestelijke leiders en opvoeders, zo'n beetje het allerergste wat je kon doen. Daar ben ik het niet mee eens. Vaak geeft onderdrukking in streng-christelijke kringen enorm veel problemen op het gebied van porno en seksverslaving. Veelal gebeurt dat dan stiekum. Waar het rigoreus onderdrukt wordt, komt het er aan een andere kant des te harder uit. Veel refojeugd is hier schuldig aan. Let wel: Ik ben geen voorstander van seksuele zelfbevrediging, ik zal het niet aanbevelen, anderzijds zal ik het ook niet al te hard veroordelen. Ik vergoeilijk het niet, maar vergroot het ook niet uit. Vooral opgroeiende jongens hebben daar last van o.a. vanwege biologische factoren: het zaad in de klieren hoopt zich op en moet zich regelmatig ontladen.

Ik zou tegen uw zoon willen zeggen:

-Bedwingen is beter dan bevredigen, geslachtsdrift is niet bedoeld voor monoseks.

-Zelfbevrediging waarbij je de fantasie d.m.v. pornografische boeken of films jezelf opfokt, is verwerpelijk. Dan werk je het in de hand. Seksuele driften komen niet zomaar uit de lucht vallen, onder bepaalde omstandigheden wordt het enorm versterkt. Je kunt er best wat aan doen, door je gedachten niet de vrije loop te laten en geen prikkelende lektuur te lezen of plaatjes te bekijken.

-Zelfbevrediging mag niet domineren of verslavend worden in je leven. Probeer de baas erover te blijven en laat het niet de baas over jou gaan worden, anders word je er een slaaf van. Als het af en toe eens gebeurt  (niet elke dag), ach... voor jongens valt het niet mee om altijd die opkomende drift de baas te zijn. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer.

Het doopformulier zegt zo pastoraal: “Als wij somtijds uit zwakheid in zonde vallen, dan moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, maar ook niet in de zonde blijven liggen.” Het is gebrek aan zelfbeheersing en dat is een werk van het zondige vlees, dat net zo verkeerd is als een driftbui van vader, want drift is ook een werk van het vlees, Galaten 5:19-22. Ga als puber niet gebukt onder schuldgevoelens als het weer zover is gekomen. Heel nuchter: hoe minder aandacht je eraan geeft, des te minder is het een probleem. Fixeer je er niet op en activeer het ook niet.

3. Wat ik wel verwerpelijk vind bij uw zoon, is dat hij naar perverse plaatsje zit te kijken waardoor hij zichelf in zijn fantasie opwindt. Internetseks. Dat is ronduit slecht: de Bijbel noemt dan porneia= porno, ontucht, overspel. Die zulke dingen bedrijven (= als leefgewoonte maken) zullen het koninkrijk van God niet beërven. Dat gebeurt dan ook nog vanzelfsprekend in het geheim als pa en moe niet thuis zijn. Daar zou ik hem vooral op aanspreken, dat kan écht niet voor God. Reinheid is een werk van de Heilgie Geest, maar de duivel is een onreine geest, die de smerigheid bevordert, onze ziel wil bezoedelen en ons lichaam wil bevlekken en ons geweten wil besmeuren.

Zet een filter op je computer en probeer uw zoon ervan te overtuigen dat onderling vertrouwen een basis is voor harmonieus gezinsleven. Het mag niet zo zijn dat ouders hun zoon moeten verdenken omdat hij onbetrouwbaar is. De zoon moet er goed van doordrongen zijn, dat deze sfeer in het gezin niet door zijn handelwijze mag binnensluipen. Zeg hem dat God de baas is van uw huisgezin en dat u graag uw zoon wil blijven vertrouwen ook als jullie als ouders eens weg zijn. Bemoedig hem om dat crediet weer bij u te herwinnen.

Tenslotte, leg vooral de namen van uw kinderen in Gods handen en doe dat elke dag weer opnieuw heel bewust. "Goede Herder ontfermt U zich ook over de onder de modder zittende schapen en was, reinig mijn gemoed van mijn verborgen zonden...”

(NB: Soms heeft zelfbevrediging ook te maken met opvoedingsstoornissen en contactstoornissen en dan is psychishe hulp nodig.)

Ds. M. M van Campen