Censura morum

Ds. H. Polinder / 6 reacties

Vraag

Zondag werd bij ons in de kerkdienst censura morum afgekondigd. Ik kom er niet helemaal uit wat de betekenis van censura morum is bij ons in de gemeente en hoort te zijn. Wilt u hierover uitleg geven vanwege eventuele visieverschillen; ik kom uit één van de afgescheiden kerken.

Antwoord

Censura morum betekent letterlijk 'onderzoek naar de zeden'. De praktijk in vele  kerken in de gereformeerde gezindte is bij mijn weten zo dat censura morum een zaak van de kerkenraad is. Voorafgaande aan de bediening van het Heilig Avondmaal in de gemeente wordt op de kerkenraadsvergadering censura morum aan de orde gesteld. De Dordtse Kerkorde geeft in artikel 81 dit ook zo aan: De dienaren van het Woord, de ouderlingen en de diakenen zullen onder hen de christelijke censuur oefenen en elkaar van de bediening van het ambt vriendelijk vermanen.

Er wordt aan ieder kerkenraadslid gevraagd of hij bezwaar heeft om het Heilig Avondmaal met de andere broeders van de kerkenraad te houden. Wanneer er geen bezwaar is, betekent dit dat er geen bezwaar is tegen de wijze waarop de medebroeders hun ambt uitoefenen.

Censura morum is bedoeld als onderling toezicht van ambtsdragers. Wanneer er moeiten zijn met de wijze waarop een predikant, ouderling of diaken zijn ambt uitoefent, dan moet daar in alle eerlijkheid en liefde over gesproken worden. Niet om verwijdering te scheppen, maar juist om elkaar aan te sporen en te bemoedigen.

In principe hoeft dit ook niet vanaf de kansel meegedeeld te worden dat er censura morum is. Er zijn kerken, vooral in hervormde gemeenten, waar censura morum breder is en gemeenteleden ook bezwaren in kunnen dienen tegen leer en leven van andere gemeenteleden. Echter, in de meeste afgescheiden kerkenraad is dat niet zo en dan behoeft censura morum ook niet aan de gemeente te worden meegedeeld.

Ds. H. Polinder

Lees meer artikelen over:

censura morumHeilig Avondmaal
6 reacties
Geep
In de gemeente waar ik kerk is het Censura Morum niet alleen bedoeld voor de kerkenraad maar voor de gehele gemeente.
boulanger
Bij ons gaat de helft van de kerkenraad niet aan het avondmaal. Betekend dit dat er onderling dingen zijn tussen de mannenbroeders waardoor ze niet aan kunnen gaan? Of is dat wat te kort door de bocht? Hoe zou het trouwens komen dat er mannen in de kerkenraad komen die nooit aan het avondmaal gaan, terwijl er mannen zijn die wel aan het avondmaal deelnemen maar nooit op tweetal worden gezet?
43843
@boulanger.
Iets tussen de 'mannenbroeders' moet worden opgelost voor de bediening van het Heilig Avondmaal. De zonde moet wijken voor het Avondmaal. Dat kan / mag dus de oorzaak van het niet deelnemen niet zijn. Ambtsdragers moeten mensen zijn vol van de Heilige Geest. De kerkenraad dient dus wel goed te weten wat ze doet als er leden gekandidateerd worden die niet aan het H.A. deelnemen. Maar ook de gemeenteleden hebben hierin een niet te onderschatten verantwoordelijkheid.
dominerik
Vanaf de reformatie is het censura morum (de beantwoorder schrijft het consequent verkeerd), wel degelijk een zaak van de hele gemeente!
Race406
@boulanger: Vriendjespolitiek? Als de blinde de blinde leidt zullen ze beiden in de gracht vallen. Arme mensen........
MUS
Positief: de kerk biedt een gelegenheid om zaken recht te zetten.

Toch zijn er bij deze traditie nog wel wat vragen te stellen.
- Waarom cesura morum aflezen als het voor de besloten kring is?
- Waarom voor de besloten kring als het heel de gemeente aangaat?
- Waarom een bezwaar pas bespreekbaar maken op censura morum?

@boulanger: Ik denk dat het probleem binnen jouw kerkenraad nog veel groter is. Helaas zijn er in veel kerken ongelovige leiders...