Mijn jongere broer gaat nog wel naar de kerk maar leeft voor het uitgaan en de m...

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Mijn jongere broer gaat nog wel naar de kerk maar leeft voor het uitgaan en de muziek. Niemand krijgt hoogte van hem en hij trekt zich steeds terug in zijn kamer. Contact maken blijft oppervlakkig. Mijn ouders zijn best negatief over hem (dat begrijp ik). Ze zitten er erg mee, maar hijzelf voelt zich onbegrepen, dat weet ik wel. Twee vragen: 1. Ik denk dat hij er vatbaar voor is als we interesse in hem stellen. Iedereen is zo negatief over wat voor hem belangrijk is. Is het misschien een idee om een keer met hem mee te gaan ’s avonds als hij uitgaat? Ik zie dan waar hij komt en ik krijg misschien meer contact met hem. 2. Ik ben een profiel van hem tegengekomen op internet, er stond wat over hobby 's, werk, enz. Bij religie stond: “The Mothership Connection.” Wat is dit en moet ik me hier zorgen om maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag biedt eigenlijk te weinig gegevens om een behoorlijk antwoord te produceren. Is je jongere broer nog in de puberteit, dan is het niet zo vreemd dat hij zich terugtrekt op zijn kamer. Het is een vertrouwd beeld van die categorie jongeren die ze zich graag wat isoleert van de rest van het gezin. Vandaag de dag hebben ze een eigen optrekje, dat ze naar eigen smaak inrichten en waar ze zich happy voelen. Als er dan ook nog de nodige moderne apparatuur staat zoals een pc, dan ligt deze houding wel voor de hand.

Hoe ga je als ouders en andere gezinsleden om met zo’n ‘einzelgänger’? Om eerlijk te zijn vind ik de benadering van je ouders niet wat je noemt verstandig. Om deze zoon vast te houden zullen ze toch hem op een positieve manier tegemoet moeten treden en in elk geval belangstelling tonen voor waar hij mee bezig is. Zijn er zaken bij, die moeilijk liggen in het gezin, laten ze dan bijvoorbeeld eens informeren naar zijn beweegredenen. Leeft hij echt voor uitgaan en muziek en waarom heeft dat zo’n impact op hem?

1. Je geeft zelf al aan dat interesse in hem stellen een goed idee is en daarom lijkt het me een goede zaak als je als broer eens een keer met hem meegaat om er achter te komen, wat hem zo trekt in dit uitgaansleven. Maar dan wel vanuit die positieve grondhouding om werkelijk geïnteresseerd te zijn in datgene waar zijn hart blijkbaar naar uitgaat en niet om eens te kijken waar hij zaterdagsavonds uithangt.

2. “The Mothership Connection” is een funkband uit de jaren zeventig met diverse subgroepen zoals “Parliament” Ze hebben zelfs eigen mailboxen. Als je die onder religie opgeeft kom je wel een beetje in occulte sferen terecht, terwijl “Parliament” hun optreden toch vooral als een grap beschouwden. Als je de zoekmachine van Google erop loslaat, verzamel je een schat aan gegevens, helaas(?) meestal in het Engels. Het wordt aangekondigd als het grootste funkalbum en je komt zaken tegen als ufo’s die uit de ruimte op aarde landen, etc. Ook nu weer, informeer waarom hij daar zoveel belangstelling voor heeft en wat het hem op de een of andere manier doet.

Sterkte ermee en ik waardeer je positieve opstelling om met je broer ‘on speaking terms’ te komen!

Ds. H. van Oostende

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. van Oostende is overleden op 18 mei 2014.

Tags in dit artikel:

puberteitrelaties