Ziekte van Pfeiffer

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

In november is geconstateerd, na bloedonderzoek, dat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Nu heb ik al vanaf die tijd vooral met opstaan in de ochtend en ’s avonds last van spierpijn, voornamelijk in mijn nek en onderrug, Kan dit hier mee te maken hebben? Moe ben ik niet erg geweest, alleen spierpijn. Hartelijk dank alvast!

Antwoord

Beste vragensteller,

Deze spierpijn is, zeker gezien de duur, niet typisch voor Pfeiffer. De pijn op de door jou genoemde plaatsen (nek en onderrug) heeft vaak te maken met een verhoogde spierspanning. Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar komt vaak voor bij (ophoping van) stress / gespannenheid. Herken je dat?

Een andere oorzaak kan natuurlijk zijn: veranderende fysieke belasting. Warmte en massage kunnen verlichting bieden. Wegnemen van de oorzaak is natuurlijk het best. Maar ja, daarvoor moet je wel de oorzaak kennen...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch