Zo snel mogelijk trouwen

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Kort geleden ben ik bekeerd en gedoopt in de Heilige Geest en in de afgelopen tijd heb ik veel moois gekregen van onze lieve Vader. Een christelijke vriend zei dat ik goed bezig was, maar toch heb ik gedwaald door seks te hebben voor het huwelijk, ook al geloof ik dat we bij elkaar gebracht zijn door Christus omdat we beiden geloven en beiden zeker weten dat we bij elkaar passen en willen trouwen.

Ik begrijp dat God ons wil behoeden voor ellende, maar ik weet niet of we nu zo snel mogelijk moeten trouwen of dat het leed al geschied is, dus dat we gewoon genade moeten vragen en geen seks meer moeten hebben totdat we echt getrouwd zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of enige kennis in wat je het beste kunt doen in dit soort situaties?

Antwoord

Het is natuurlijk heerlijk dat je tot bekering bent gekomen. Maar dan ga je ook zien wat er bij zo’n leven met God niet kan en mag. Daar hoort ook bij dat je gaat beseffen dat seks voor het huwelijk niet kan. Je bestempelt het als een dwaling. Mooi als je dat bent gaan inzien. Waarschijnlijk had je daar voor je bekering niet direct besef van. Alhoewel ik niet weet of je wellicht opgevoed bent met de wetenschap dat God wil dat je rein het huwelijk ingaat. Maar goed, nu je tot dat besef gekomen bent, zit je wel met de vraag hoe je nu verder moet leven.

Naar ik begrijp willen jullie bij elkaar blijven omdat je heel goed weet dat je aan elkaar gegeven bent en dat je bij elkaar past. Naar ik aanneem zie je beiden in dat er geen zonden/dwalingen aan de hand kunnen worden gehouden. Daar moet je dan mee breken en het belijden tegenover God dat je daarin gezondigd/gedwaald hebt. Dan mag je ook weten van genade en vergeving. Probeer nu zo snel mogelijk tot een huwelijk te komen en contact te zoeken met een predikant/pastor die jullie verder kan helpen in het zoeken naar een vorm hoe er een zegen in jullie huwelijk meegegeven kan worden. In ieder geval is het belangrijk om ook in deze dingen te laten zien dat er een verandering in je leven heeft plaatsgevonden. Als je spreekt over een lieve Vader is het belangrijk om te zien dat die Vader wil dat je heilig voor Hem zult leven en niet doorgaat met het overtreden van Zijn goede geboden. Dat betekent niet dat je zondeloos bent of wordt, maar wel dat je dagelijks de goede strijd van het geloof mag strijden en het oude leven aflegt en een nieuw leven mag leiden. Wellicht mogen deze adviezen wat helpen in de weg die je samen wil vervolgen.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk