Teleurgesteld in Gereformeerde Bijbelstichting

Gereformeerde Bijbelstichting / Geen reacties

Vraag

Aan de GBS. Zijn jullie niet bang dat door de richtlijnen die jullie gebruiken voor het wel of niet aanpassen van woorden in de Statenvertaling een grote groep die tot nu toe niet overgegaan is op de Herziene Statenvertaling, nu wel zal overgaan? Als ik voor onszelf spreek (gezin met jonge kinderen): wij waren eigenlijk wachtend op het project van de GBS omdat wij niet over wilden gaan tot nu toe op de HSV, mede gezien het feit dat we dachten dat er een goed leesbare maar wel betrouwbare Statenvertaling zou komen.

De berichten die we nu lezen hebben ons voorzichtig gezegd, de moed ontnomen dat er een aanpassing komt die ook recht doet aan het huidige taalgebruik van nu, zoals ook tijdens de Pinksterdag in Handelingen iedereen in zijn eigen taal het evangelie te horen kreeg. Eerlijk gezegd hebben wij er geen vertrouwen meer in en neigen wij er naar om nu de stap te gaan zetten naar HSV. Het punt dat de naamvallen blijven bestaan en zelfs woorden als bijvoorbeeld “mitsgaders” niet aangepast worden, zorgt bij ons voor een enorme teleurstelling.

Wij vinden het erg belangrijk dat het taalgebruik geen onnodige hindernis is. We moesten erg denken aan de tekst van de Heere Jezus over de kinderen tegen Zijn discipelen: “En verhindert ze niet...”

Antwoord

Gezien het beleidsmatige karakter van de vraag lijkt het me beter dat vraagsteller die voorlegt aan ds. A. van Heteren, secretaris van ons bestuur.

Met vriendelijke groet,
Drs. L. J. van Belzen,
wetenschappelijk medewerker

Lees meer artikelen over:

GBS