Zomers gekleed

Ds. W. van der Wind / 44 reacties

Vraag

Hoe kan ik met zomerse temperaturen eerbaar gekleed gaan als vrouw?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Graag wil ik beginnen met mijn dankbaarheid uit te spreken voor uw vraag. Hieruit blijkt immers, dat u het verlangen heeft om uw leven in te richten naar Gods Woord en dat ook de praktische consequenties daarvan uw aandacht hebben. Dat is niet alleen een bemoedigende constatering, maar hierin ligt ook een deel van het antwoord op uw vraag besloten. Bij de situatie die uw vraag inhoudt, hogere temperaturen en toch eerbare kleding, is uw houding en uitstraling ook van groot belang. Het is mogelijk om met veel en gesloten kleding toch een sensuele en uitdagende houding aan te nemen, waardoor u erotische verlangens bij mannen oproept.

Daarom zou ik willen stellen, dat het antwoord op uw vraag zowel een innerlijk als een uiterlijk element heeft. Innerlijk zoals ik al aangaf in een niet-prikkelende uitstraling en opstelling, maar ÈÈn van eerbaarheid en reinheid. Hierdoor zult u respect oproepen bij mannen waarmee u te maken hebt, die deze houding zullen erkennen en zich in uw nabijheid rustig zullen voelen. Uiterlijk geen kleding dragen met een lage inkijk, of uiterst korte rokken of andere weinig bedekkende kleding, maar luchtige stof dragen die wel bedekt.

We moeten niet denken dat een meer bedekkende kleding de warmte sterk vergroot, want juist het bedekken kan de zon van het lichaam houden, waardoor we het minder warm hebben. Denk maar aan de bedoeÔnen in de woestijnen in het Midden-Oosten.

Overigens geldt dit advies niet alleen voor vrouwen, want ook mannen hebben deze zelfde verantwoordelijkheid. We dienen elkaar hierin geen moeite te bezorgen en geen verkeerde verlangens op te roepen (verkeerd in de zin van niet toegestaan buiten de huwelijkse relatie). Binnen de bescherming van het huwelijk liggen deze zaken genuanceerder, want God heeft ook de seksualiteit als geschenk gegeven.

Ds. W. van der Wind

44 reacties
appeltaart
Ik vind het persoonlijk ook niet kunnen dat mannen in de zomer met een korte broek lopen.
Evenals vrouwen in korte rok.
Ik denk dat een ieder hier zijn verantwoording heeft te nemen.
Beseffen we wel dat we op reis zijn naar de eeuwigheid??
Catherine
@appeltaart: ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen (mannen in korte broek dan) Met die bloedhitte die we de laatste tijd hadden, kan ik me voorstellen dat je als man ALS DE SITUATIE HET TOELAAT in korte broek gaat lopen. Geen opgetrokken sokken svp ! Blote voeten of sneakersokjes.
coupe_soleil
Ik hoopte even dat je een grapje maakte, appeltaart. Maar blijkbaar meen je dit. Nu mag ieder uiteraard zijn/haar eigen mening hebben, maar volgens mij is de reis naar de eeuwigheid 's zomers net zo goed met korte broek af te leggen.

Verder erger ik me altijd enorm aan uitspraken over 'lustopwekkende en verkeerde-verlangens-oproepende kleding'. Mensen die zo oversext zijn dat ze door blote benen op overspelige gedachten worden gebracht, moeten niet de schuld bij een nader neerleggen maar gewoon zichzelf eens stevig onder handen nemen.

Tot slot: christelijke dames lopen er netter bij in een korte broek dan in een schaamlapje.
Catherine
De meeste vrouwen worden niet opgewonden door mannenbenen hoor ! Zeker niet net na de winter ha ha.
Pompelmoen
@Coupe soleil,

Jouw woorden zijn me uit het hart gegrepen!!! (uiteraard zijn er grenzen aan wat fatsoenlijk is; in Amsterdam is het deze zomer geloof ik mode om ondergoed als bovenkleding te dragen)
\
bootje
Geen korte broek voor heren?! Hoe ik er ook over nadenk ik kan er geen fout in vinden. En coupe_soleil ben het met je eens wat je zegt over "lustopwekkende kleding"
Ik erger me dan ook vreselijk aan de volgende personen die bij 30gr. keurig in een lange talenkabroek in de tuin zitten. En zich suf gluren naar dames die wel in een fleurig zomerjurkje lopen, of van die getinte opmerkingen geven ooh wat zijn we netjes....
Dorah
Volgens mij is het heel bijbels om rekening te houden met wat je draagt. Als christen heb je m.i. daarin een verantwoordelijkheid.
Ieder moet voor zich maar weten wat te verantwoorden is of niet.
Ik verbaas me soms over meiden die ik om me heen zie, en dan vinden sommigen het gek dat er schunnige opmerkingen worden gemaakt....
1a2b3c
Ik vind het een prima antwoord van ds. v d Wind.
Cloudsadmirer
Het is nog lachen geblazen hier op refoweb!

Maar even serieus: wie haalt het in zijn hoofd om de reis naar de grote eeuwigheid te koppelen aan korte broeken en rokken??
shaila
Rinske, dan ken je appeltaart nog niet!!! Aparte opmerking(en), vaak maar één keer per vraag en je hoort hem niet meer!!! Volgens mij meent hij er niets van, maar vind hij het leuk dat wij zo ingaan op zijn reacties!!!

Maar vragenstelster: ik ben het eens met Ds. van der Wind!
Cloudsadmirer
En bovendien Appeltaart, zet je hier reacties neer die fungeren als bijen op een honingraad. Daar is opzich niks mis mee maar wat mij zorgen baart is de liefdeloosheid die doorklinkt in je reacties. En liefde en dankbaarheid is God nog steeds het voornaamste hoor! Niet dat ik altijd zo lief en dankbaar ben, o zeker niet, maar iets wat mij al een tijdje opvalt wil ik toch graag even benoemen. En ik vind het heel laf en schijnheilig overkomen om later niet meer terug te reageren, dat is bij andere vragen tenminste al een paar keer gebeurt. Dat is je verantwoordelijkheid nemen: je mag best onder ogen zien wat je zo af en toe aanricht.

Hoe zou een mens Gods wet lief kunnen hebben zonder HEM lief te hebben? Denk je dat je ook maar IETS kan doen om God te behagen? Wat uiterlijkheden dragen GEENZINDS bij aan de wedergeboorte!! Gelukkig, heel erg gelukkig werkt HIJ dat ALLEEN! Want als het aan mensen zou liggen.......
Roos18
@vragensteller,

Ik vind, en ik denk ook dat de Bijbel dat goedkeurd, als je gewoon in een nette, korte rok of een leuk jurkje met een leuk hemdje erop. Zolang je niet overdreven inkijk heb en je niet recht tegen jeruzalem aankijkt, waarom niet.
Als je op vakantie bent, moet je dan hartje zomer in ruim 30 graden met een rok tot je enkels en een zwarte panty aanlopen ofzo? Sorry hoor, dat lijkt me echt te gek, zeker, en ik denk dat jij dat ook bent, voor een jong persoon.

In de kerk vind ik het een ander verhaal. Volgens de Bijbel is het dan gepast om in bedekte kleren te gaan en persoonlijk trek ik ook altijd een panty aan omdat ik dat netter vind. Kleed je wat mij betreft, beetje cliche maar of je naar de koningin gaat. Je gaat immers niet naar het strand, slippers in de kerk is al helemaal aso.
Roos18
@Appeltaart

Ik zie wel graag mannen in een korte broek hoor in de zomer!
Roos18
@Appeltaart

Weetje, soms kan ik het echt me je eens zijn in bepaalde zaken.
Als ik dan hier je eerste reactie lees, dan vraag ik me echt af of
je hier nou de boel loopt te stangen of dit echt serieus meent?
Als je het wel meent; zou je hier dan is antwoord op willen geven;
Hoe wil je (volgens de Bijbel) dat ik mij als vrouw van begin de 20 kleed als ik in een warm land ben (32 graden)? Moet ik dan werkelijk waar echt in een zwarte panty gaan lopen en een lange rok dragen tot mijn enkels en een hooggesloten shirt met lange mouwen? Moet ik ook nog een bruka of hoed op voor de bedekking van mijn haren?

Sorry hoor. We leven in 2010! Ik vind zeker dat we er eerbaar uit moeten zien, absoluut. Maar als het warm weer is draag ik toch echt een leuk kort rokje/jurkje met slippers. Wel gewoon netjes, dus probeer geen inkijk te hebben etc., maar heel leuk. Als mannen er dan nog last van hebben dan kijken ze maar lekker de andere kant op, of lekker naar hun eigen vrouw/vriendin. Dat van alles met seks te koppelen wordt ik ook flink zat.

Ik vind je te extreem in sommige zaken(worden), Appeltaart. Kun je hier misschien alsjeblieft op reageren?
shaila
Roos18, ben benieuwd of appeltaart hier op zal reageren!
Kom maar op!
coupe_soleil
Ik kijk ook graag naar sommige mannen in korte broek. Wel met bruine benen, natuurlijk. Maar dat koppel je toch niet gelijk aan sex?

Verder, laten we gewoon nuchter zijn. Ik zit liever in de kerk naast een vrouw met een shirtje en een kort rokje, dan naast een dik ingepakte zwarte juf die naar zweet stink.

Ernstig eigenlijk dat veel christenen van kleding een mega-geloofsitem maken. Zorg dat het functioneel is, laat ieder verder lekker doen wat hij/zij wil en richt je op wezenlijke zaken.
43843
@Rinske.
Ik heb je reactie gelezen richting Appeltaart. Inhoudelijk kan ik een heel eind met je mee. Maar wat bedoel je met: 'En liefde en dankbaarheid is God nog steeds het voornaamste hoor"! Ook GEENZINDS is voor mij niet duidelijk.
Bedoel je geenszins; op geen enkele wijze of manier? En ben je verder nu ook niet een beetje liefdeloos?
Ik ben het soms ook met Appeltaart eens, net als Roos.
Gewoon netjes als je naar de kerk gaat, niet in vacantiekleding.
Bedoel je overigens met Jeruzalem; 'Kort van stof en diep van inzicht?'
Panty's zijn overigens de 'Vleeskousen' waarvoor 'men' je vroeger vermaande.
Ik zie ook best graag mannen in een korte broek, maar liefst niet in de kerk.
Verder schrijft Roos; Moet ik soms een nog een bruka - bedoel je, broek aan -
voor het bedekken van je haren.
We leven in 2010. We leven in vrijheid. Wat een zegen!!!!
Laten we elkaar dan ook vrij laten.
Zolang het niet strijdig is met Gods Woorde en wet.
Ik zie, met Shaila uit naar de reactie van Appeltaart.
43843
Wie in woorden niet struikelt is een volmaakt man ( vrouw )
Gods Woorde moet natuurlijk Gods Woord zijn.
Fijne, gezegende zondag toegewenst.
1a2b3c
Appeltaart zal je wel niet horen denk ik. Die plaatst z'n extreem rechtse 'bommetje' en maakt dan dat hij weg is.
Nogal flauw vind ik maar misschien na deze reacties trekt hij de stoute schoenen aan...!!
dijna61
Geen appeltaart vandaag!