Zomers gekleed

Ds. W. van der Wind / 44 reacties

Vraag

Hoe kan ik met zomerse temperaturen eerbaar gekleed gaan als vrouw?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Graag wil ik beginnen met mijn dankbaarheid uit te spreken voor uw vraag. Hieruit blijkt immers, dat u het verlangen heeft om uw leven in te richten naar Gods Woord en dat ook de praktische consequenties daarvan uw aandacht hebben. Dat is niet alleen een bemoedigende constatering, maar hierin ligt ook een deel van het antwoord op uw vraag besloten. Bij de situatie die uw vraag inhoudt, hogere temperaturen en toch eerbare kleding, is uw houding en uitstraling ook van groot belang. Het is mogelijk om met veel en gesloten kleding toch een sensuele en uitdagende houding aan te nemen, waardoor u erotische verlangens bij mannen oproept.

Daarom zou ik willen stellen, dat het antwoord op uw vraag zowel een innerlijk als een uiterlijk element heeft. Innerlijk zoals ik al aangaf in een niet-prikkelende uitstraling en opstelling, maar ÈÈn van eerbaarheid en reinheid. Hierdoor zult u respect oproepen bij mannen waarmee u te maken hebt, die deze houding zullen erkennen en zich in uw nabijheid rustig zullen voelen. Uiterlijk geen kleding dragen met een lage inkijk, of uiterst korte rokken of andere weinig bedekkende kleding, maar luchtige stof dragen die wel bedekt.

We moeten niet denken dat een meer bedekkende kleding de warmte sterk vergroot, want juist het bedekken kan de zon van het lichaam houden, waardoor we het minder warm hebben. Denk maar aan de bedoeÔnen in de woestijnen in het Midden-Oosten.

Overigens geldt dit advies niet alleen voor vrouwen, want ook mannen hebben deze zelfde verantwoordelijkheid. We dienen elkaar hierin geen moeite te bezorgen en geen verkeerde verlangens op te roepen (verkeerd in de zin van niet toegestaan buiten de huwelijkse relatie). Binnen de bescherming van het huwelijk liggen deze zaken genuanceerder, want God heeft ook de seksualiteit als geschenk gegeven.

Ds. W. van der Wind

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Siddeburen, Steendam-Tjuchem
  • Status:
    Inactief
44 reacties
Cloudsadmirer
43843,
Ik bedoel met liefde en dankbaarheid:
-1 korinthe 13; „En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde" en wat daarvoor staat in 1 kor. 13.
-Kolossensen 3:17
"En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem."

Met geenzinds bedoel ik:
zoals je zelf al dacht.

Over de liefdeloosheid:
Was God ook liefdeloos toen Hij zei dat de farizeers 'adderengebroedsels' waren en 'witgepleisterde graven' gelijk?
Ik schiet in alle dingen veel te kort, zo ook in de liefde, absoluut. Maar als de woorden van de Heere of Zijn Woord zó verdraait of zelfverzonnen worden keer op keer en er daarom zulke dwalingen ontstaan, dan word ik BOOS.
Ik heb het uiteraard niet alleen over deze ene reactie.

Verder had ik het niet over panty's en Jeruzalem.

We leven in 2010. Er zit een paars-plus kabinet aan te komen. Word het niet eens heel hoog tijd dat wij ons druk gaan maken over heel andere zaken?
shaila
Misschien morgen koffie....met APPELTAART
MvB
Mooi antwoord van Ds. van de Wind. Zelf ben ik ook opgevoed met veel nadruk op eerbare kleding. Nu ben ik zelf volwassen en denk ik daar iets anders over: een korte rok (uiteraard niet te kort) en een mouwloos bloesje vind ik prima kunnen met de zomer. Niet van die ontzettend laag uitgesneden hemdjes, dat draag ik niet. Korte broeken voor een man vind ik prima als het in zijn eigen tijd is! Een man hoeft echt niet in lange broeken te lopen met tropische temperaturen. Maar naar het werk of in de kerk vind ik het: not done! Gisteren ging ik naar de kerk en dan verbaas ik me echt hoe de mensen gekleed gaan. Ik weet: je mag niet oordelen. Maar ik begrijp er niets van. Zowel mannen als vrouwen lopen erbij alsof ze zo van het strand afkomen, mannen in korte (zwem)broeken en op teenslippers, vrouwen in strandjurkjes. Als ze opgebeld zouden worden dat ze naar de koningin moesten zouden ze zich hoogstwaarschijnlijk heel snel om gaan kleden. Waarom niet als ze naar de dienst van onze Here God komen? Je weet zelfs in de kerk niet meer waar je kijken moet. Dat maakt me soms oprecht verdrietig!
Rianne1357
Een ieder zei in zijn of haar eigen geweten ten volle verzekerd!
Ik kan het van harte met Ds vd Wind eens zijn.
als ik soms meisjes vrouwen naar de kerk zie gaan? dan denk ik echt, moet dat nu zo???? waar moet de ds kijken vanaf de hogere kansel? ik vind het zeker niet eerbaar en je haalt jezelf naar beneden.

Maar ik zelf vind een korte breok in de zomer en luchtige kleding niets meer mee. maar laat de rok normaal zijn op je blote benen en van boven ook. geen aanstoot geven.
en naar de kerk mijn inziens wat doordeweeks niet magg mag zondags niet en andersom. maar er is wel verschil in kleding waar we heen gaan toch? en dat verschil moet er zeker blijven ook anno 2010.

en appeltaart? ik zou wel es willen weten wie je werkelijk was en hoe je werkelijk denkt??? want dit lijkt me een grapje???
appeltaart
Ik merk aan de reacties dat de meesten wel gek op appeltaart zijn,Ik ook hoor een toef slagroom erop!!
Maar dit even terzijde,Ik heb gezegd dat ik persoonlijk moeite had met korte broeken voor mannen.
Een ieder mag toch een mening hebben?
Ik las ook van mvb triest als dit voorkomt zelfs in Gods huis is er dan niets meer heilig?
Trouwens ben ik er van overtuigd waar God genade in het hart verheerlijkt daar hoeven we niet bang voor te zijn want die kleden zich vanzelf eerbaar.
Word deze wereld niet gelijkvormig!
shaila
appeltaart: fijn voor je reactie!!!

Ik denk dat je toch iets duidelijker moet zijn met je reacties. De eerste was zeker niet duidelijk, zelfs heel kort door de bocht. Mannen geen korte broek...
want we zijn op reis naar de eeuwigheid. Er is toch meer voor nodig???!!! Snap je nu een beetje onze irritaties? Ga er wat dieper op in!
Roos18
Ben het nu wel weer eens met Appeltaart (laatste reactie)! Persoonlijk heb ik geen moeite met leuke korte broeken voor mannen en gewoon nette zomerkleding, maar dat is natuurlijk persoonlijk. De les die we inderdaad hieruit kunnen trekken is dat we de wereld niet gelijkvormig moeten worden.
Iedereen zal toch zelf ooit rekenschap af moeten leggen, ook van welke kleren je hebt gedragen (was dit wereldgelijkvormig of niet?!).
Vind 't altijd wel een beetje kort door de bocht dat mensen zeggen (Appeltaart), dat je altijd lange rok aan moet hebben, panty aan enz. Eerlijk gezegd, ook al is dat een persoonlijke mening, je moet jezelf ook niet belachelijk maken met deze temperaturen.. toch?
Rianne1357
Bedankt Appeltaart.
Nu is het duidelijker. en deel ik je mening helemaal!!
43843
Ziezo, mijn appeltaart is ondertussen ook op.
Ik heb nog even gekeken wat nu ook weer precies de vraag was.
Nou, vragenstelster kan dus gewoon alles aan.
Rok mag kort zijn, niet te kort natuurlijk. Hoeft niet tot op je enkels met zwarte panty's er onder. Gewoon niet te kort en op je blote benen. Korte broek mag ook, natuurlijk niet naar de kerk.
Verder luchtig, van boven ook.
Als het maar eerbaar is.
Waar moet de ds. anders kijken!
We hadden het wel bij het antwoord van ds. van der Wind kunnen laten!

Een ding nog; Appeltaart heeft gelijk, je mag je eigen mening hebben.
Dat is nou net die klodder slagroom
Alphonsus
Appeltaart, als je nu zelf ook zo goed doorbakken bent als je denkt te zijn, dan valt er voor ons nog veel te smullen.
Roos18
Ja hoor Alphonsus, kom je ook weer eens om de hoek kijken? Ik dacht al, waar blijf je, je hebt ook werkelijk waar overal wel je reactie op.
Ik weet niet hoe je die opmerking bedoelt tegenover Appeltaart, leuk bedoel je het vast niet. Misschien wil je mensen wel in hun waarde proberen te laten? Dan doe ik dat ook. Maakt de wereld igg nog iets fijner.
janneman
Waarom dragen we kleding?
Rianne1357
aan 43843, ja ik moet en kan wel lachen om je antwoord. ben het met je eens. al komt je echte eigen denkwijze niet altijd goed over op deze wijze begrijp ik?ik bedoel ik heb geen korte rokken, maar kousen met 30 gr hoeft voor mij echt niet. in Bijbelse tijden had men allemaal blote voeten. en daar zie ik geen kwaad in. een korte broek mag ieder over denken zoals hij/zij wilt. ik vind het prima dat mijn man een korte (tot de net boven de knie) broek aan heeft met mooi weer met een dagje uit op zaterdag, of in huis tuin. niet naar de kerk, verjaardag, of anders. maar we moeten nattuurlijk niet vromer worden als de paus. in zulke zaken.
Pompelmoen
@Roos,

Bij jouw laatste suggestie, namelijk om elkaar in je waarde te laten, sluit ik me graag aan. Dat betekent dus dat je cynische opmerkingen zoals nu jegens Alphonsus in het vervolg ook achterwege kunt laten.
Wordt deze rubriek iig ook weer een beetje fijner, nietwaar?
Roos18
@Pompelmoen

Nu maak je zelf ook weer zo'n cynische opmerking. Hou ook jij dus maar je mond over een ander, want je doet me net zo hard na nu.
Je hebt het veel te druk met de ander, kijk maar uit dat je jezelf niet vergeet..

Daar wordt de wereld een stuk fijner van.
1a2b3c
Pmpelmoen, volgens mij is ruim de helft van je reacties die geeft om een ander terecht te wijzen.
Je deed laatst een gok naar het beroep van iemand dus durf ik ook wel een gokje te wagen. Schooljuf???
Ik neem aan dat de redactie de reacties die niet kunnen wel zal verwijderen.
shaila
Einde discussie!?
Roos18
@Shaila

Wat mij betreft wel hoor! ;-)

@mn laatste reactie naar Pompelmoen

In een vraag over keizersnedes gaf je een reactie naar mij toe waar in je zei, het kwam er igg teminste op neer; Als je zo met patienten omgaat vraag ik me af hoe je er nog werkt.

Je verwijt de ketel dat de pot zwart ziet.
Volgens mij zit je alleen maar op de forum om mensen, en heb het idee dat je dat vooral tegen mij doet, af te kraken. Doe je dit alleen maar omdat dit anoniem is of zou je dat ook doen als je met 'live' ziet? Ben benieuwd of je dat dan ook nog durft. Volgens mij heb je eerst nog genoeg werk aan jezelf hoor.. En je doet net of Alphonsus je dierbare is die ik aanval ofzo..
Pompelmoen
@Roos en 1a2b3c,

Nee, ik ben geen dierbare van Alphonsus en ook geen schooljuf.
Ik volg met veel interesse alles wat de refowereld in Nederland bezighoudt, en deze rubriek - de vragen, de antwoorden én de reacties daarop - geven een heel goed beeld van wat er leeft in christelijk Nederland.
Inhoudelijk voel ik me vaak niet geroepen om te reageren, omdat ik persoonlijk vind dat dat niet zo'n meerwaarde heeft. Dan geloof ik meer in een rechtstreeks gesprek.
Misschien is het dus idd wel waar dat ik veel meer 'proces'- dan inhoudelijke reacties geef. Maar dat komt dan doordat ik het belangrijk vind dat we met respect met elkaar omgaan, en dat iedereen de ruimte krijgt om z'n geluid te laten horen. Als Roos A vindt? Prima. Als Annet B vindt? En Con C vindt? Ook best. Enzovoorts.
Maar als dat gepaard gaat met - wederom mijns inziens - overbodige persoonlijke aanvallen, kan ik het soms niet laten om daar mijn mening over te geven. Dat probeer ik zonder cynisme te doen. Zo is het en niet anders!

Hier laat ik het verder bij.
Annet76
Als ik toch ook even niet oplet vliegt iedereen elkaar in de haren...en verwijt de ketel dat de pot zwart ziet....huh?
Duidelijk gevalletje van: de klepel horen hangen, maar geen idee waar de klok is?
Afijn, je snapt me wel;-)

Klein beetje rustig hoor Roos 18, we zijn allemaal maar mens en iedereen doet zijn/haar best inhoudelijk iets bij te dragen.
Ja, de één vliegt wat sneller uit de bocht dan de ander, maar niemand zal hier opzettelijk een ander afkraken.

@ pompelmoen,

Dat heb je mooi verwoord!