Zomers gekleed

Ds. W. van der Wind / 44 reacties

Vraag

Hoe kan ik met zomerse temperaturen eerbaar gekleed gaan als vrouw?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Graag wil ik beginnen met mijn dankbaarheid uit te spreken voor uw vraag. Hieruit blijkt immers, dat u het verlangen heeft om uw leven in te richten naar Gods Woord en dat ook de praktische consequenties daarvan uw aandacht hebben. Dat is niet alleen een bemoedigende constatering, maar hierin ligt ook een deel van het antwoord op uw vraag besloten. Bij de situatie die uw vraag inhoudt, hogere temperaturen en toch eerbare kleding, is uw houding en uitstraling ook van groot belang. Het is mogelijk om met veel en gesloten kleding toch een sensuele en uitdagende houding aan te nemen, waardoor u erotische verlangens bij mannen oproept.

Daarom zou ik willen stellen, dat het antwoord op uw vraag zowel een innerlijk als een uiterlijk element heeft. Innerlijk zoals ik al aangaf in een niet-prikkelende uitstraling en opstelling, maar ÈÈn van eerbaarheid en reinheid. Hierdoor zult u respect oproepen bij mannen waarmee u te maken hebt, die deze houding zullen erkennen en zich in uw nabijheid rustig zullen voelen. Uiterlijk geen kleding dragen met een lage inkijk, of uiterst korte rokken of andere weinig bedekkende kleding, maar luchtige stof dragen die wel bedekt.

We moeten niet denken dat een meer bedekkende kleding de warmte sterk vergroot, want juist het bedekken kan de zon van het lichaam houden, waardoor we het minder warm hebben. Denk maar aan de bedoeÔnen in de woestijnen in het Midden-Oosten.

Overigens geldt dit advies niet alleen voor vrouwen, want ook mannen hebben deze zelfde verantwoordelijkheid. We dienen elkaar hierin geen moeite te bezorgen en geen verkeerde verlangens op te roepen (verkeerd in de zin van niet toegestaan buiten de huwelijkse relatie). Binnen de bescherming van het huwelijk liggen deze zaken genuanceerder, want God heeft ook de seksualiteit als geschenk gegeven.

Ds. W. van der Wind

44 reacties
Roos18
@Annet76

Dit voelt als een steek onder water.. maakt niet uit hoor! Ik kan idd behoorlijk snel uit de bocht vliegen als ik lichtelijk geirriteerd ben. En wil de boel niet zitten stoken, discussie is n.l. al lang gesloten maar als je de reacties van pompeloen een beetje volgt merk je al snel dat ze in haar reacties alleen maar mensen af loopt te kraken.
Roos18
Ik wordt immers ook van alle kanten besprongen als ik een keer iets 'fouts heb gezegd'. Nou, nu doe ik dat ook en vlieg ik ineens snel uit de bocht. Ja hoor.
Catherine
Roos18: dit gevoel hebben wij allemaal wel eens. Dat is het risico als je meedoet aan een discussierubriek. Maar gewoon weer meedoen hoor !;-)
Annet76
Inderdaad Catherine, zo is 't!

Laat je niet uit het veld slaan Roos en een beetje blijven relativeren en dan komt het volgens mij helemaal goed!