Kinderen van zwager

Ds. M.W. Muilwijk / 49 reacties

Vraag

Onze zwager en (schoon)zus hebben drie kinderen, die naar onze mening niet worden aangepakt. Ze krijgen steeds hun zin zodra ze gaan protesteren. Zelf klagen ze als ouders altijd over hun kinderen, eigenlijk horen we zelden een leuk verhaal. Zodra een ander wat van hun kinderen zegt, voelen ze zich vreselijk aangevallen. Als één van hun kinderen ons of een kind van ons pijn doet door onbehouwen gedrag zeggen ze daar nauwelijks iets van, of ze luisteren gewoon niet. Als onze kinderen een ander pijn doen, moeten ze excuus aanbieden en treden wij op. Ik vind het nu zielig voor onze kinderen dat tegen hen altijd strenger wordt gedaan, terwijl hun nichten en neef zo vaak doordrammen en hun zin krijgen. Ik ga steeds meer tegen de zondagen opzien als we met z'n allen bij opa en oma zijn. Wij ergeren ons aan het zeurderige, verwende gedrag van onze nichten en neefjes, zelfs zo dat we geneigd zijn er zelf wat van te zeggen. Alleen is de vrede dan gelijk geschonden, want ze zien het echt als een aanval. "Wacht maar tot jullie kinderen wat groter zijn", zeggen ze dan. Hoe moeten wij hier mee omgaan? Wij voeden onze kinderen ook niet perfect op, daar gaat het niet om, maar wij willen wel een gezellige zondagmiddag, liefst zonder gedram en gezeur. Aan de 'andere kant' van onze familie zijn er nooit problemen met nichten en neven, iedereen voedt zijn eigen kinderen op en als de ouder even iets niet ziet, voeden we elkaars kinderen op. Moeten we het gedrag gewoon maar accepteren? We hebben namelijk het idee dat onze zwager en (schoon)zus er zelf ook totaal niet gelukkig mee zijn. Kunnen we op een tactvolle manier hulp bieden zonder betweterig of bemoeierig over te komen?

Antwoord

Beste vragenstellers,

U beschrijft een hele vervelende situatie, die u hoe dan ook niet kunt accepteren. Hoewel ik zelf geen kinderen heb en als docent in een iets andere verhouding tot kinderen sta en dan alleen nog maar tot pubers van 12-16 jaar, zal ik proberen er iets over te zeggen.

Ik begon met te zeggen dat u deze situatie niet kunt accepteren. De reden dat ik dit zeg, is dat u dit gedrag niet kunt accepteren en wel om twee redenen. De eerste reden signaleert u zelf al. Uw zwager en (schoon)zus zijn er inderdaad zelf niet gelukkig mee, want u zegt zelf dat zij altijd klagen over hun kinderen en eigenlijk nooit een leuk verhaal over hen hebben. Dat roept bij mij verontrusting op, omdat ik me dan de vraag stel of er niet een verstoring ligt in het beleven van vreugde aan de kinderen en het geven van liefde aan deze kinderen: hoe moeilijk dat ook is, ik ben van mening dat dit erg belangrijk is. Bovendien, het feit dat ze zich aangevallen voelen en zich verdedigen op het moment dat u iets van het gedrag zegt, wekt bij mij de indruk dat ze een gevoel van onbehagen proberen te verbloemen en verhullen.

De tweede reden is, dat u een situatie van onrecht verwoordt. Uw kinderen mogen geen pijn doen, maar ook geen pijn gedaan worden. Uw kinderen moet ook recht gedaan worden, als hun onrecht wordt gedaan om de eenvoudige reden dat het miskennen van onrecht tot wraak- en destructief gedrag leidt: dit is ernstiger dan op het eerste gezicht gedacht wordt. Ik ben dit op het spoor gekomen door een cursus die ik voor mijn werk als docent op de middelbare school moest volgen: het erkennen van recht leidt tot rechtvaardig gedrag. Dat hebben u kinderen nodig. Daarom adviseer ik in de eerste plaats de situatie niet te laten rusten: dat mag mijns inziens in geen geval.

In de tweede plaats is het belangrijk met je zwager en (schoon)zus in gesprek te gaan. Heel belangrijk daarbij is naast hen te gaan staan en niet tegenover of boven hen te gaan staan. Daarmee bedoel ik dat zij zich ook begrepen voelen en niet dat ze zich ter verantwoording geroepen of aangevallen voelen. Dit kunnen jullie doen door hun gevoel van onbehagen te erkennen. Durf eerlijk tegen hen te zeggen: “wij willen met jullie praten, want wij zien dat jullie je ook niet prettig voelen bij het gedrag van je kinderen.” Door in het gesprek naast hen te gaan staan, kun je vertrouwen wekken dat het jullie er ook om gaat hen te helpen en samen te komen tot een prettige sfeer op zondagmiddag.

Overigens zeg ik dit in theorie allemaal iets makkelijker dan het in praktijk zal werken. Jullie zwager en (schoon)zus moeten zich willen laten helpen en in hun behandeling van hun kinderen zal een verandering moeten komen: vooral dit zal niet makkelijk zijn. Misschien dat jullie zwager en (schoon)zus zichzelf opsluiten in hun gevoel van onbehagen en dat naar jullie toe niet willen erkennen. Probeer dus echt naast hen te gaan staan en samen dingen te doen: samen een probleem aanpakken, zonder een gevoel te kweken dat jullie wel even zullen zeggen hoe het moet. Dat vereist zoeken en tasten. De meest belangrijke weg is ook de lijn naar God: ook in deze praktische dingen wil God Zijn bijstand laten zien. Het belijden van onmacht tot deze dingen naar God toe geeft juist de ruimte en de vrijmoedigheid om stappen te nemen. De bede om Zijn bijstand in jullie onmacht geeft openheid naar de naaste in zulke moeilijke gesprekken als deze.

Samenvattend, ga met hen in gesprek en erken allereerst hun eigen gevoel van onbehagen: doe dat in de weg van ook jullie eigen onmacht en de weg van het gebed om tact, kracht en een oplossing.

Ik hoop dat het jullie iets helpen mag: ook excuses dat het antwoord wat lang heeft gelegen. Jullie hadden dit vast eerder willen weten.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

opvoeding
49 reacties
Catherine
@Dijna61: wij hebben het uiteraard besproken met onze zoon en later in de familie. Uitgelegd wat het betekent. Maar door de jaren heen zag ik het ook bij 1 broer en zus. Ik begreep ineens waar hun hardheid en totaal gebrek aan inlevingsvermogen vandaan kwam. Maar zij zijn inmiddels volwassen en zien uiteraard bij zichzelf niet dat zij waarschijnlijk ook iets van PDDNos, of aanverwante stoornis hebben. Mijn ouders waren heel vaak verdrietig over hun houding. En daaropvolgend zie je bij sommige van hun kinderen het ook weer opduiken. Beide gezinnen ontsporen min of meer, in die zin, de verhoudingen onderling zijn er helemaal niet. Sommige inmiddels alweer gescheiden, want bleef je voorheen toch maar bij elkaar, de huidige generatie scheidt toch makkelijker, zelfs in refokringen ! Soms zelfs aangeraden door Eleos ! Het contact met onze zoon, alweer bijna 4 jaar getrouwd, is heel heel moeizaam, eenzijdig zeg maar, omdat onze schoondochter nu ook niet echt een bron van warmte is. Maar ja, soort zoekt soort, zou je bijna zeggen. PDDNos heeft mij iig heel veel eenzaamheid en verdriet gebracht. Ik heb wat nichtjes onder mijn hoede, die er veel verdriet van hebben, dat hun ouder(s) zo zijn. Gek genoeg kunnen de neven er beter tegen ! Ze distantieren zich van hun ouders. Leven letterlijk hun eigen leven.
floddertje
Wat herken ik hier veel in, Catherine!!
Het is net als bij jullie, het helpt niet om er over te praten.

Ons kind heeft een diagnose, ik zie het ook bij ons in het ouderlijk gezin terug komen. het bizarre is, dat degenen die het meest dezelfde kenmerken vertonen het hardst roepen dat er met dat kind niks mis is! Ze zien het niet, willen het niet aanvaarden dat er iets is en ontlopen dokters/psychiaters.
Ik ben, doordat ik thuis me zeer eenzaam voelde en niet werd begrepen, zeer depressief geweest in mijn jeugd, maar mocht van mijn ouders niet naar een psychiater, omdat ze het zelf wel eens op zouden knappen... Ik moest me gewoon niet aanstellen! De huisarts dwong me om elke dag me te melden en met hem een uurtje te praten, zonder dat mijn ouders het wisten. Terecht, want het gat was zeer diep en zwart!
Ook bij mij heeft PPDNos zeer veel verdriet en eenzaamheid gebracht en nog steeds. Je weet dat je nooit, maar dan ook nooit begrepen zult worden en eenzaam je weg in het gezin/familie moet gaan.
Ik weet dat gelukkig niet alle mensen met PDDNos moeilijke karakters hebben.
Maar helaas zitten die in onze familie wel, dan werkt maar een ding; slikken en zwijgen en je niet innerlijk laten verwonden!
dijna61
Tegenwoordig wordt hier op scholen veel meer op gelet, en sommige kinderen lopen op het voortgezet onderwijs vanzelf vast. De school waar onze zoon op zat had een eigen steunpunt voor zorg en begeleiding die ook het eerste onderzoek doet en daarna kan doorverwijzen naar de psychiatrie. Als ouders ben je dan heel blij dat er een diagnose gesteld wordt, want dan pas ga je veel begrijpen en leer je er beter mee omgaan, met proffesionele hulp kun je verder. Niet dat dan de ergernissen voorbij zijn, maar het gaat veel beter (hij heeft het trouwens wel in lichte mate) en dat scheelt, maar heeft er nog wel add bij.
Hij verstopte het eerst, maar nu niet meer. Hij heeft goeie vrienden die daar ook heel goed mee overweg kunnen. Zij weten het van hem, ook dat zijn empathisch vermogen soms wat minder is dan bij een ander en dat geeft natuurlijk wel een strubbelingen, maar dat duurt nooit lang.
Jullie hebben allebei een verdrietig verhaal, dat vind ik erg. Want juist in deze situaties is begrip en support héél belangrijk en dan kan er nog véél goed komen.
Catherine
@dijna61: ja zeker, pddnos is niet het einde van de wereld als dat gediagnostiseerd wordt. Bij ons was er opluchting, na jaren van onzekerheid. Hij bleef diezelfde lieve jongen. Alleen moesten we er anders mee omgaan. Maar ja, dan komt er een partner, misschien ook met afwijkende streepjescode, en dan loopt het uit de hand.
Dus naar de vraagstelster weer gekoppeld, als je toch niet de ouders wil aanspreken, neem het de kinders niet kwalijk. Het voordeel is: kinderen worden ouder en SOMS gaan ze de dingen zien. Niet altijd helaas, er is dan al teveel kapot gemaakt, c.q. gehersenspoeld. Mijn schoonzus is bijv vuurbang dat haar kinderen contact met mij hebben. Eentje durft het aan, maar het moet stiekem.
@Floddertje: raar he, als je griep hebt, herken je het wel bij een ander. Maar dit wordt niet herkend bij elkaar.
Thirza
@Dijna61,

Ik kom wel eens op de avonden van Helpende Handen van de contactgroep ouders van kinderen met gedragsproblemen.
Als je al deze verhalen opluistert en bundelt, kom je heel, heel veel verdrietige verhalen tegen.
Helaas herken ik ook dezelfde dingen in de verhalen van Catherine en Floddertje.
Ik ben echt blij voor je, dat jij een andere ervaring hebt!!
Net wat je zegt, begrip en support is heel belangrijk!
Maar dat is juist hetgeen wat in veel families gemist wordt.

Misschien een aanvulling voor de vragenstellers, ga eens naar zo een avond toe.
Misschien herken je wel het een en ander, waar je wat mee kan doen?!
Aryanna
Ook ik heb een schoonzus en zwager waarbij de kinderen niet opgevoed worden, vind ik.
Ze maken een vreselijk zooitje bij mij, lopen over de banken, zitten overal aan en er word niets van gezegd, sterker nog, er word om gelachen.
Ik voel mij niet verplicht er iets van te zeggen, baal er wel van en eerlijk gezegd mijdt ik ze tegenwoordig. Liever heb ik dat ze s avonds komen en de kinderen niet bij zich hebben.
Ga ik er wat van zeggen dan heb ik ruzie en dat wil ik niet.
Mijn kinderen hebben het er weleens over, maar dan zeg ik dat hun ouders andere regels hebben dan wij en dat het niet normaal is om je zo te gedragen, maar dat het hun pakkie aan is.
Catherine
@Aryanna: nou als zelfs jouw kinderen het zien !!! Ik vind het ook heeeeel moeilijk. Men is zo beledigd als je op hun oogappeltjes iets van kritiek hebt. Kinderen zijn vaak prinsen en prinsessen. Maar tegen mij zou zoiets wel gezegd worden, waarom ? Niet omdat ik van die akelige kinderen heb, maar ik ben nogal "benaderbaar en open " zoals ik dat vaak hoor, dus moet soms wel dingen horen zoals: jouw dochter zei niet eens gedag in de bus. (bleek ze die tante helemaal niet te kennen) of jouw zoon reed door rood, ging schuin de kruising over. (zoals iedereen doet. Niet goed te praten, maar ik hoef het niet te zeggen over hun kinderen) Ik had een keer tegen mijn beste vriendin gezegd dat haar dochter er een beetje oneerbaar bij zat op de fiets. Ze had nl een hele lage broek aan en had een zgn bouwvakkersdecollete. Ze was witheet dat ik DAT durfde te zeggen, mijn dochter zou dat ook gaan doen. Na een paar jaar bleek dat niet zo te zijn. Maar ze kwam er niet op terug.
dijna61
Aryanna, Jij voelt je niet verplicht er iets van te zeggen? Zoiets hoef je echt niet te nemen in je eigen huis! Lopen over stoelen en banken dat noem ik echt asociaal. Dat is toch buiten proporties?
Samanthi
heel veel hekenbare dingen en heel veel pijn, sterkte hoor ik zal voor jullie bidden gr Samanthi