Waarom was Judas nodig?

Ds. H. Peet / 3 reacties

29-03-2010, 18:30

Vraag

Waarom was het verraad door Judas precies (nog) nodig? De farizeeën en schriftgeleerden wisten toch (al) Wie Jezus was en hoe Hij eruit zag? Ze hadden vaak met Hem gesproken, onder andere in de tempel waar Hij hen onderwees. Waarom moest Judas er dan nog aan te pas komen (hij kreeg er zelfs geld voor) om Jezus te verraden?


Antwoord

Uit de verschillende evangeliën blijkt dat de geestelijke leiders van het volk er blij mee waren toen Judas aanbood om Jezus aan hen over te leveren. Inderdaad, kenden ze Jezus natuurlijk best. Dat was het punt ook niet. Hadden ze hem echter ergens midden op de dag in Jeruzalem laten arresteren, was de kans groot geweest dat daarover oproer was ontstaan onder het volk. En juist dat wilde men vermijden (Mc. 14: 2, Luc. 22:6). Men wilde Jezus graag op een onopvallende manier in handen krijgen en daarbij kon Judas goede diensten bewijzen! Judas kende de plaatsen waar Jezus Zich bij voorkeur terugtrok. Zo kon Judas aan de geestelijke leiders goede diensten bewijzen. Judas wist dat Jezus nogal eens de nacht doorbracht in de hof Getsemané (Joh. 18:2). Zo kon men Jezus gevangen nemen zonder dat er veel mensen erg in hadden en onrust voorkomen worden.

Naast de 'praktische' kant aan dit verhaal is er ook de geestelijke kant. Het heeft voor de Heere Jezus een verzwaring van Zijn lijden betekent dat Hij uitgerekend verraden is door één uit de kring van Zijn eigen discipelen waarmee de Heere Jezus drie jaar lang dag in dag uit is opgetrokken. Ook dit moest zo gaan opdat de Schriften vervuld zouden worden. In die zin spreekt de Heere Jezus ook bij Zijn gevangenneming (Matth. 26:54 en 56, Joh 18:11) In dit verband is in het bijzonder te denken aan een woord uit Ps. 41:10: Zelfs de man mijns vredes, op welke ik vertrouwde, die mijn brood at, heeft de verzenen tegen mij grotelijks verheven. Bij Judas ontmaskering tijdens de paasmaaltijd citeert de Heere Jezus ook uit deze woorden (Joh. 13:18-30). Doordat uitgerekend Judas zijn Meester verraadde, is dit Schriftwoord in vervulling gegaan!

Ds. H. Peet

Tags in dit artikel:

JudasPasen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Peet

  • Geboortedatum:
    15-01-1964
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht (Eben-Haëzer)
  • Status:
    Actief
105 artikelen
Ds. H. Peet

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
ostrogoot
29-03-2010 / 23:09
Doordat uitgerekend Judas zijn Meester verraadde, is dit Schriftwoord in vervulling gegaan!
Dus goed begrepen kon Judas er niets aan doen dat hij Jezus moest verraden. Hij moest wel om het schriftwoord in vervulling te doen gaan. Zijn er parallelen met farao in Egypte? Hij wilde wel maar God verhardde zijn hart.
Anderzijds moeten wij Judas ook dankbaar zijn dat hij jezus verraden heeft anders zou Pasen heel anders verlopen zijn.
Ik krijg hier ambivalente gevoelens bij
Dorah
30-03-2010 / 09:04
@ Ostrogoot

Mijns inziens ga je in je reactie wel voorbij aan de schuld van Judas zelf. Ja, het moest zo gaan dat Jezus werd verraden maar dat sluit de schuld van Judas niet uit! Zoals jij hem beschrijft, lijkt hij wel de 'arme zielige Judas die door God als slachtoffer werd uitgekozen om Jezus te verraden. Hij kon er niets aan doen.' Ik geloof niet dat dat Bijbels is...
Verder vind ik dat we God dankbaar moeten zijn voor het feit dat Zijn Zoon is gestorven en opgestaan voor onze zonden. Maar om nu Judas dankbaar te zijn...?!
henkie
30-03-2010 / 09:56
Lees ook dit antwoord over de verantwoordelijkheid van Judas: http://refoweb.nl/vragenrubriek/2008/waarom-was-het-nodig-dat-judas2c-jezus-verried3f-er-staat.html

Terug in de tijd

In verband met ons trouwen zijn we kortgeleden overgestapt naar een ander gemeente (voor mij ook een ander kerkverband). Het betreft een grote Gereformeerde Gemeente. Wennen, want zelf ben ik afkomsti...
1 reactie
29-03-2016
Hoe krijg ik meer inzicht in mijn zonden en de ernst daarvan? Er wordt vaak gesproken over het belijden van je zonden, maar om eerlijk te zijn zie ik ze gewoon niet bij mezelf. Ik heb wel een algemeen...
1 reactie
29-03-2021
Wat is het verschil in de bevinding tussen het 'geloof' van de remonstrant en het waarzaligmakend geloof?
1 reactie
29-03-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering