Genesis 35

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

Naar aanleiding van de vraag "Geen oorbellen meer" wil ik graag aan dominee Schreuders vragen hoe we het begin van Genesis: 35 moeten bezien.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik zou graag een volledig exegetisch expose geven aangaande tekst van vers 4: de oorsierselen, die aan hun oren waren (want daar doelt de vraag natuurlijk op). Ik volsta echter met de kanttekening van de Statenbijbel, die hopelijk niet een verdachte getuige is. Zij zegt: "Deze heeft Jakob hun afgenomen, of omdat die bij de plundering der afgoden te Sichem gekregen of ter ere van enige goden gedragen waren of tot enig misbruik der zijnen hadden mogen dienen." Uit deze aantekening blijkt, dat het ook volgens de Statenvertalers niet gaat om de versiering op zich, maar om de link , die er met de afgoderij ligt of enig ander misbruik. Misbruik heft echter het goede gebruik niet op: abusus non tollit usum, zo wisten de oude Romeinen reeds.

Aalst, Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

oorbellen
1 reactie
waldboy
Zie ook Ezechiël 16 vooral vanaf vers 12.
Zou God-symbolisch of letterlijk-Jeruzalem zo tooien en uitdossen, als Hij dat verbiedt?