Wat is er mogelijk in onze hervormde kerk?

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. den Boer. Bedankt voor uw antwoord op onze vraag. Wij ervaren het echt als een zegen om in Christus verbonden te zijn en alle tijdelijke en eeuwige zegeningen te mogen ervaren. Ik ben verwonderd dat een predikant zo breed en liefdevol over de kerk in zijn geheel denkt. Wij kunnen/willen geen kinderen laten dopen, omdat ons geweten dat niet toelaat. Is er dan voor mijn vriendin geen enkele plaats om belijdenis te doen en voor ons samen om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal? Ik neem al enkele jaren deel aan het Avondmaal, maar heb er nog niet concreet met de kerkenraad over gesproken. Er is echter geen mogelijkheid in onze hervormde kerk om je kinderen niet te laten dopen als Avondmaalgangers. Het klinkt wreed en hard, maar als die mogelijkheid er niet is in onze kerk, zullen wij besluiten ons toch aan te sluiten bij een behoudende baptistengemeente en overweeg ik de overdoop. Wij onderzoeken dit alles goed, omdat wij niet brutaal de deur gewezen willen worden als volwassendopers. Onze concrete vraag is: wat is er mogelijk in onze hervormde kerk (Gereformeerde Bond)? Wij kunnen ons uiteraard niet vinden in uw visie over de doop in plaats van de besnijdenis. God heeft het aan ons duidelijk anders geopenbaard! Wat is in uw ogen het beste voor onze toekomst? Wij kijken er net als u naar uit om met u in Gods hemelse Koninkrijk God groot te maken, daar waar geen verschil zal zijn in groeperingen en doopvisie. God zegene u in de avond van het leven!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nog enkele opmerkingen over de vraag die u mij liet toekomen over het dopen van (uw)kinderen.

-Het eerste dat ik wil zeggen, is: Maak van dit punt niet een punt van dood of leven. Er zijn in de geschiedenis van de kerk van Christus altijd gelovigen geweest, die voor de volwassendoop (en tegen de kinderdoop) waren, maar intussen in alles een diepgelovige relatie met de drieenige God hadden. Denk aan John Bunyan, een rasechte baptist (de schijver van de Pelgrimsreis); hij heeft evenwel (vermoedelijk op aandringen van zijn vrouw) zijn kinderen wel laten dopen;

-Niet wat ons geweten ons zegt, maar wat God ons in Zijn Woord voorhoudt, moet voor ons de doorslag geven. Ik kan het begrijpen dat mensen luisterend naar de Schrift, niet direct het goed recht van de kinderdoop inzien. Er zijn evenwel genoeg redenen te noemen om de bijbelse grondslag van de kinderdoop te verdedigen. Want: “U komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zo velen als er de Heere onze God, toe roepen zal” (Hand. 2:39). Lees nog maar eens wat ik daarover schreef in mijn voordracht die u bij mijn vorige antwoord is toegezonden.

-Ik zou u zeer op het hart willen binden om niet de weg te gaan van de overdoop, waardoor u de doop van u als kind, door uw ouders van God begeerd en voor hen een pleitgrond bij uw opvoeding, door u nietig wordt verklaard; het kan toch ook niet zo zijn dat zo'n overdoop een toelatingseis is voor het meeleven in een baptistengemeente?

-Als het goed recht van de kinderdoop op dit moment voor u nog niet duidelijk is, behoeft dat m.i. geen reden te zijn om u te onthouden van het Heilig Avondmaal en ook niet om uw huwelijk niet kerkelijk te laten bevestigen en inzegenen in een Hervormde gemeente. Vraag samen met uw verloofde dan maar om het rechte zicht door Gods Geest op wat de Bijbel leert. Een belofte om uw kind, als u dat krijgt, als kind te laten dopen, legt u m.i. vooreerst bij een huwelijksbevestiging niet af; wel de belofte om uw kind godvruchtig op te voeden. Zie het formulier voor de huwelijksbevestiging achterin uw kerkboekje.

-Overigens lijkt het mij goed dat u over een en ander een gesprek hebt met de kerkenraad van de Hervormde gemeente waar u een bevestiging en inzegening van uw huwelijk aanvraagt.

-Ik herhaal nog eens, wat ik eerder schreef: Als uw verloofde belijdenis des geloofs aflegt in een hervormde gemeente en daarbij (als volwassene) gedoopt wordt, zou haar ervaring bij die doop voor haar net als voor Lydia (Hand. 16:14v) ook kunnen inhouden, dat zij hetzelfde teken en zegel van Gods belofte aan haar mogelijke kinderen in de toekomst reeds in hun jongste jaren niet onthouden wil hebben.

Ik hoop, dat ik u met mijn antwoord wat verder kon helpen. Wees in alles Gode bevolen, samen met uw verloofde.

Uw ds. C. den Boer