Pijn in mijn onderrug

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Sinds een week of vier heb ik (man, middelbare leeftijd) last van pijn in mijn onderrug, met uitstraling naar mijn linker bil en been, tevens lichte uitstraling naar mijn linker zaadbal. Ook ontstaat er tijdens het plassen een lichte irritatie. Wel vaker heb ik pijn in mijn (onder)rug gehad, wellicht als gevolg van een oude hernia, maar dat ging na verloop van tijd weer weg. Nu is dat constant aanwezig, waarbij de pijn beheersbaar is dankzij ibuprofen en paracetamol. Mijn dokter denkt na controle van mijn rug aan een spierprobleem. Nu ben ik geen arts, maar het nare gevoel richting mijn zaadbal doet mij al snel aan iets ernstigers denken. Kan deze pijn te maken hebben met een prostaat- of blaasprobleem? B.v. ontsteking of erger?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uw klachten zijn atypisch voor een ontsteking of maligniteit (ik neem aan dat u dat bedoelt met erger) van de blaas of prostaat. Daar hoef je bij deze klachten in principe geen angst voor te hebben. U kunt natuurlijk het best uw zorg bespreken met uw eigen huisarts. Die kan er dan, indien nodig, op doorvragen, (lichamelijk) onderzoek doen en meer uitleg geven.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

rug