Wel of niet mag laten dopen

Ds. A.A. Brugge / 3 reacties

Vraag

Ik loop al een lange tijd met de vraag of ik mij wel of niet mag laten dopen. Ik ben 22 jaar en zit nu voor de tweede keer op belijdeniscathechisatie. Ik ben opgegroeid in de Oud Ger. Gem. en mijn ouders hebben indertijd besloten om mij niet te laten dopen. Bijna drie jaar geleden heb ik mijn vriend ontmoet en kwam de doop weer ter sprake. Vorig jaar zijn we begonnen met het volgen van belijdeniscathechisatie in de Ger. Gem. en ik weet voor mijzelf zeker dat ik me bij die kerk wil voegen. Maar telkens weer als ik de vragen uit het formulier voor de volwassendoop lees, komt de twijfel naar boven. Het zijn zulke beladen vragen. Ik weet dat ik als ik me niet laat dopen ook een keus maak, maar als ik me laat dopen, terwijl ik onbekeerd ben, ben ik toch ook een huichelaar? Soms heb ik een periode dat ik zeker weet dat ik het mag, niet omdat ik bekeerd ben, maar omdat God het van mij verlangt. Maar dan spreek ik er met mensen over die er zo veroordelend tegenover staan en brengt dat me weer aan het twijfelen. Ik wil Gods weg gaan, maar ik zie niet wat de goede weg is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Fijn om te horen dat je niet gemakkelijk denkt over de volwassendoop. Inderdaad zijn de vragen heel concreet en dragen iets van een belijdenis van het hart. Je schrijft heel eerlijk: “terwijl ik onbekeerd ben.” Van harte ben ik het met je eens dat je niet met grote stappen over de indringende vragen van het formulier van de Volwassendoop kunt stappen. Toch wil ik hierbij om pastorale redenen een kanttekening plaatsen. Je voelt de klem als je “ja zegt”, je een kind van God moet zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een kind van God, naar mate Gods ontdekkende genade de zonden blootlegt, zij naar alle waarschijnlijkheid evenmin op de vragen “ja” kunnen zeggen. Al kan een kind van God genade niet ontkennen, ook zij zullen het biddend en vluchtend tot de Heere doen. Van harte hoop ik dat de nood van het onbekeerd zijn, je met een levend gemis uitdrijft tot de Heere. Zo mag en kan je de vragen waarop je tijdens de Doopdienst “ja-zegt”, biddend voor de Heere neerleggen. Uit liefde (al is het uitwendig!) tot de Heere en de kerk, mag je je antwoord geven.

Een heel andere vergelijking. Op de trouwdag wordt het huwelijksformulier voorgelezen. Kunt je dan wel op de gestelde vragen ja-zeggen? Te meer omdat daar heel uitdrukkelijk wordt uitgegaan dat er een godvrezende man en vrouw antwoorden?

Van harte Gods licht en leiding toegewenst,

Ds. A. A. Brugge

Ds. A.A. Brugge

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Doetinchem
  • Status:
    Inactief
3 reacties
Annah
Onafhankelijk van de vraag en het antwoord, komt bij mij de vraag naarboven wat de reden is dat iemand ervoor kiest om zijn kind niet te laten dopen?
Rufi
Je wilt bij de kerk horen en je wilt Gods weg gaan. Hoezo ben je dan onbekeerd? Dat kán toch helemaal niet samengaan?
Als je ervan overtuigd bent dat je God wilt dienen, mag je zeker de vrijmoedigheid hebben om je te laten dopen.
Alphonsus
Wanner je van harte gelooft is het geoorloofd.