De poorten van de hel zullen haar niet overweldigen

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

In Mattheus 16:18 zegt de Heere Jezus dat over de gemeente die Hij bouwt, de poorten van de hel haar niet zullen overweldigen, of in het Engels:  “The gates of hell shall not prevail against her.” Vaak wordt dit vers uitgelegd als dat de duistere machten de Kerk niet zullen overwinnen, wat impliceert dat de kerk onder vuur ligt door het rijk van de satan. Maar bedoelt de Heere Jezus hier niet wat anders?

Poorten zijn verdedigingswerken, onderdeel van een muur of vesting. Vanaf het eerste moment in Markus dat Jezus predikt spreekt Hij over de komst van het Koninkrijk van God dat nabij gekomen is. Dus is het niet juist zo dat Jezus hier zegt dat satans koninkrijk de Kerk niet tegen kan houden? Dat haar poorten de Kerk niet zullen overwinnen in plaats van dat satans koninkrijk in de aanval zou zijn en de kerk niet zal overwinnen? Want sinds de komst van Jezus is het toch juist Gods Koninkrijk dat in de aanval is en het koninkrijk van satan in de verdediging? De Kerk is sindsdien overal in de wereld gekomen en heeft overal voet aan grond gekregen. Nergens heeft satans koninkrijk dit kunnen voorkomen, hoewel die zich hard verweert.

Het is misschien een kleine nuance in de betekenis van het vers, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer een significant en hoopvol verschil te weten dat het juist Gods Koninkrijk is dat in de aanval is, terrein wint en stap voor stap satans koninkrijk verdrijft in plaats van andersom.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is een mooie gedachte die je in voert. En we kunnen nooit groot genoeg denken van komst van Gods Koninkrijk en de Koning. Daarin voel ik met je mee.

Op een kringavond ging een broeder uitvoerig door op de macht van de boze. Ik zei: geef je hem niet te veel eer? We hebben toch een Koning die veel machtiger is? Maar toch kunnen we “overweldigen” hier niet positief duiden. Voor de groei van het Koninkrijk van God kun je beter terug grijpen op de Steen in Daniel 2 die al maar groter wordt. Beeld voor het Koninkrijk der hemelen, dat alle andere Koninkrijken te sterk wordt. Het woord “overweldigen” hier in vers 18 duidt toch echt op de agressie van de andere kant. Poetin overweldigt met zijn leger nu Oekraïne. Jezus overweldigt geen mensen, maar wint ze in door liefde en genade.

Overigens gaat het hier niet direct over de macht van de boze. Het woord dat met hel is vertaald betekent hier letterlijk dodenrijk.  Het gaat dus over de macht van de dood, die ook wel de laatste vijand wordt genoemd. Die macht hebben wij hem gegeven door de zonde. Hier in vers 18 klinkt dus al, zij het verhuld, iets van het Paasevangelie door. Allen die door het geloof een band hebben met de gekruisigde en Opgestane Heiland hebben het onvergankelijk en onoverwinnelijk leven. De dood heeft geen macht meer over hen.

Voorafgaand aan de belofte dat de poorten van het dodenrijk de Gemeente van Christus niet zullen overweldigen zegt de Heiland: Op deze Petra zal Ik Mijn Gemeente bouwen. Dat bouwen gaat door, totdat Zijn rijk af is. Uit die belofte mogen allen leven die van harte buiten voor Koning Jezus. De triomf van de genade is een kwestie van tijd.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren