Verheerlijking op de berg

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wat was de precieze bedoeling van de verheerlijking op de berg met Jezus, Mozes en Elia? Waarover spraken zij samen? En was het voor Mozes en Elia niet heel vreemd om vanuit een volmaakte eeuwigheid terug te komen op een aarde vol zonden en verdriet?

Antwoord

Beste vragensteller,

In het Evangelie naar Lukas staat, dat zij spraken over Zijn uitgang (Exodus ) die Hij zou gaan volbrengen te Jeruzalem. Zijn sterven zou een  ware uittocht (Mozes !) teweegbrengen en mogelijk maken. Halverwege Zijn ambtelijke bediening heeft de Vader in de hemelen het goed gedacht Zijn Zoon even boven de aardse werkelijkheid uit te tillen. Twee getuigen uit het Oude Testament (en niet zomaar twee!)  komen uit de hemel om met Hem over het verdere van Zijn weg te spreken en Hem te bemoedigen aangaande hetgeen Hem wacht en wat dat teweeg zou brengen, een uittocht dus van al de Zijnen uit het Egypte van zonde, dood en schuld vandaan. Mozes en Elia vertegenwoordigen daarbij de wet en de profeten oftewel het gehele Oude Verbond.

Dat drie van de discipelen daarbij mochten zijn, dient tot bevestiging van het evangelie (Petrus refereert eraan in het eerste hoofdstuk van zijn tweede zendbrief ). Zij begrepen dit aanvankelijk niet en spraken er voorlopig niet over, maar later hebben zij zich dit herinnerd en begrepen ook. De gedaanteverwisseling (metamorfose) is een soort optrekking in de hemelen. Het vond tijdens het gebed plaats, toen Jezus met Zijn Vader alleen was, zoals Hij meerdere keren deed. Ook dat duidt erop dat er sprake is van een Hem gegunde versterking met het oog op de weg die Hij gaan moest. De woorden, bij de doop in de Jordaan uit de hemel gehoord, worden herhaald. Zijn ambtelijke bediening gaat nu de laatste fase op de aarde in! Het is dus ook een soort herbevestiging in Zijn ambtelijke werk. De ambtsdragers uit het OT bevestigen Hem niet (dat doet de Vader) maar zijn er evenals de drie van het NT wel als getuigen bij.

Hoe dat voor Mozes en Elia geweest is, kunnen wij niet zeggen. Zij zijn niet voluit in de aardse werkelijkheid geweest, want het was daar (ondanks de opmerking van Petrus!) toch een hemel op aarde.  Zij werden gezien in heerlijkheid, zo staat er en dat duidt de hemelse heerlijkheid aan, die zij evenals de in hemelse gedaante veranderde Heere Jezus hadden. De aard van hun lichaam is voor ons verborgen. Het kan het verheerlijkte opstandingslichaam zijn geweest, wat Elia al sinds de hemelvaart had en wat aan Mozes (die niet ten hemel voer, maar gewoon gestorven was) als voorspel op de jongste dag kan zijn vergund. Vergelijk de heiligen, die na Jezus sterven in de stad Jeruzalem zijn gezien (Matt. 27:52 en 53). Hopelijk is dit antwoord genoeg.

Ds J. L. Schreuders