Lastig om grenzen te bewaken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik  heb ruim vier maanden verkering met een hele lieve jongen. Ik geloof  echt dat we door God zijn samen gebracht. We hebben allebei moeite met porno, zelfbevrediging etc. We  hebben samen grenzen afgesproken, maar tijdens het zoenen kan je best opgewonden worden. Ik weet dat hij het lastig vindt om binnen de grenzen te blijven, maar het lukt hem wel en hij accepteert de grenzen. Maar zelf vind ik het lastig.

Soms hoop ik dat hij verder gaat als we aan het zoenen zijn. Ik weet dat de Bijbel duidelijk zegt dat seks pas binnen het huwelijk mag, maar ik verlang er wel naar. Soms hoop ik dat we binnenkort al seks hebben en dan hoop ik zelfs dat ik zwanger zal worden. Ik hoop heel erg dat we later veel kinderen mogen krijgen en zou het liefst ook snel trouwen. Misschien dat dat er mee te maken heeft? Maar hoe kan ik hier het beste mee omgaan? We willen tot eer van God leven en dat Hij het middelpunt is van onze relatie, maar het is best lastig om rein te blijven (we zijn allebei rond de 18 jaar).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Opgewonden raken van het zoenen... het laatste wil je, het eerste (nog) niet. Een heel simpele oplossing is gauw gevonden: niet zoenen. Zodat er geen opwinding komt. Flauw, hè? Ik zal dan ook nu niet stoppen met mijn antwoord, maar proberen om jullie een hart onder de riem te steken.

Afspraken maken met elkaar is goed. Heel goed zelfs, zodat je elkaar op moeilijke momenten eraan kunt herinneren en de ander helpen om de grenzen te bewaken. Dat je stiekem toch verlangt naar ‘meer’ is op zich ook niet verkeerd... maar vergt zelfbeheersing.

Kortom: liefde is een leerproces. En in de groei naar een huwelijk toe heel normaal. Nu is een verkering van vier maanden nog maar een korte periode, zeker als je 18 jaar bent. Dan veranderen jullie beiden nog zoveel dat ik inderdaad zou willen zeggen: kalm aan. Leer elkaar op allerlei terreinen goed kennen en ‘verlies’ jezelf niet in slechts ‘begeerte’ (hoezeer dat óók bij groei hoort).

Een fijne verkeringstijd wens ik jullie toe met over niet al te lange tijd een fijn en gezegend huwelijk!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

grenzenseksualiteit voor het huwelijk
2 reacties
Lecram
Het klinkt heel eenvoudig: seks hebben, zwanger raken, kind verwachten ...
Maar de gevolgen zijn heel erg groot. Besef dat heel erg goed! Heb je voor die ene keer bevrediging zulke grote gevolgen over? En als je eenmaal er van hebt geproefd kan je er veel moeilijker van afblijven.
Gebruik je verstand, niet gevoel!
Femke
Het boek 'Hot issues' geschreven door Esther Kaper is een aanrader