Petrus herkende direct Mozes

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het dat Petrus met de verheerlijking op de berg direct Mozes herkende? Als ik nu bijvoorbeeld Floris de Vijfde zou zien zou ik net zo goed kunnen denken dat het Karel de Grote was.

Antwoord

Bij het lezen van het tweede gedeelte van de vraag moest ik een klein beetje glimlachen en dat kan ook gezond zijn in een donkere tijd waarin we leven.

Je kunt natuurlijk het geschiedenisvoorbeeld wat je er bij gaf niet vergelijken met hetgeen we lezen in Gods Woord over de verheerlijking op de berg. Petrus kende niet alleen Mozes gelijk, maar ook de profeet Elia. Duidelijk is dat Petrus deze mannen niet gekend kan hebben in zijn leven. Er liggen vele honderden jaren tussen hen in. Petrus was getuige van de ontmoeting op de berg tussen de Heere Jezus met Mozes en Elia. Hij heeft terstond vernomen wie die twee mannen waren met wie de Heere sprak. Dat hoorde hij uit de mond van de Heere Jezus. Zodoende was het voor Petrus duidelijk dat het om die twee mannen ging, die hij voor die tijd nooit lichamelijk had gezien.

Het gaat hier tevens om een heel bijzondere zaak, want het gaat uiteindelijk niet om Petrus, maar om de Heere Jezus. Zo heeft Petrus in zijn leven eerst Mozes (Wet) leren kennen, evenals Elia (belofte) en de Heere Jezus. Straks werd het Jezus alleen. En daar moet het op uitlopen, nietwaar?

Let er maar eens op hoe dat gegaan is in het leven van Petrus. Toen hij pas discipel was leefde het in zijn gedachte: Petrus en Jezus. Na zijn verloochening werd het Jezus en Petrus. Echter, na het Pinksterfeest werd het Jezus alleen! Hij is het Voorwerp van het zaligmakend geloof. Hem te kennen is het leven, Hem te missen is de dood.

Hopelijk is de beantwoording een klein beetje ter verduidelijking.

Wees in alles Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp