Opstanding van de doden

Ds. P. van de Voorde / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vreemde vraag, die echt niet spottend of uitdagend bedoeld is. Hoe kan het dat alle mensen die geleefd hebben uit de dood op zullen staan en hun eigen lichaam weer terugkrijgen? Dat is toch onmogelijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit is een moeilijke vraag, omdat ik hiervoor niet genoeg wijsheid in huis heb en zo te lezen geldt dit ook voor jou. God zegt dat het zo zal zijn. Hoe dat zal zijn, dat zegt Hij er niet bij. Het zal in ieder geval te maken hebben met de (her)scheppende kracht van God. Waartoe die in staat is, kun je aflezen aan de schepping en aan de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Die kracht zal de doden tot leven wekken, zowel tot het oordeel als tot het eeuwige leven met God. Over dat laatste spreekt Paulus in 1 Korinthe 15. Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid in de aarde, nadat iemand gestorven is, maar God wekt een geestelijk lichaam op dat gelijk zal zijn aan het opstandingslichaam van Jezus Christus (1Joh.3:2). Dat ook de verdoemden zullen opstaan, staat geschreven (Joh.5:29; Openb.20:5-6). Maar dat zal een opstanding zijn om vervolgens de eeuwige straf te ontvangen en te kunnen dragen. Dit is ijzingwekkend!

Als jij zegt van deze tweeërlei opstanding: ‘dat is toch onmogelijk?’, dan snap ik je vraag. Het is voor ons ook niet begrijpen. Voor ons verstand en met onze capaciteiten als kleine mensjes is dit onmogelijk. Maar voor God die de wereld uit niets geschapen heeft, die de doden opwekt (Lazarus) en Jezus uit de dood heeft opgewekt tot eeuwig leven en als de Bron van leven voor ons, is alles mogelijk. Dan moet ik door het geloof zeggen, het is mogelijk.

Ik wens je dat geloof toe om te rusten in geloof in Jezus’ woord en dat Hij voor je de Bron zal zijn van eeuwig leven (Joh.4:14).

Ds. P. van de Voorde

3 reacties
EVA
Amen Molly
Lalage
Je krijgt een vernieuwd lichaam, dat dus niet helemaal hetzelfde is als je huidige lichaam. Gelukkig maar :) In de bijbel lees je ook dat de Here Jezus door muren heen kan gaan met zijn nieuwe lichaam, daaraan zie je ook dat het een ander soort lichaam is dan dat waarin wij nu leven.
maarten
Het mooiste is zelfs dat er twee opstandingen zijn! Lees maar in Openbaring 20:6! Voor de grote Verdrukking en na het duizendjarig rijk!