Jaloers op christelijk meisje

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik ben geen christelijk meisje en heb toch een paar vragen over het christendom. Een meisje uit mijn klas met wie ik heel goed kan opschieten is christelijk. Ze zegt altijd veel dingen die heel mooi zijn en waar ik eigenlijk jaloers op ben. Ze heeft ook zoveel rust in haar hart en ik totaal niet. Ik denk veel na over de vraag van het leven en hoe alles ontstaan zou moeten zijn, maar ik kom er niet uit. Natuurlijk zijn jullie hier allemaal voor de Bijbel enzo, maar leg mij dan eens uit waarom. En waarom zijn er zoveel verschillen tussen die kerken en meningen? Dat wist mijn vriendin niet, dat vond ze moeilijk. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Antwoord

Beste vriendin,

Ik heb met vreugde je brief gelezen. Hij is kort maar toch weet ik door dit briefje een heleboel van je. Wat fijn dat er vragen in je gedachten zijn over deze belangrijke dingen. De meeste mensen zetten al deze vragen ver van zich af, willen er niet over denken. Bij jou is dat duidelijk anders. Ik ken je natuurlijk niet en jij mij ook niet. Welnu, daar komtie dan: Ik zit te schrijven in een hotelkamertje in Pisco in Peru, aan de andere kant van de aardbol. Maar met e-mail kan dat allemaal. Ik werk hier met mijn vrouw om les te geven aan mensen die in  de kerk werken. Bijvoorbeeld dominees en ouderlingen, zendelingen en evangelisten. Vandaag zijn we verhuisd van Lima naar Pisco een reis van meer de 250 km. Dus dat stuurt even een beetje de boel in de war anders had je al eerder antwoord van me gekregen. Wat jammer dat je (nog) geen christelijk meisje bent, maar aan de andere kant is dat helemaal niet erg. Je kunt best Christus leren kennen. En dat is het allerbelangrijkste in je leven.

Ik heb met mijn vrouw over je vraag zitten praten. Wij werken samen in Peru als zendeling. Wij mogen hier met de mensen over de Bijbel, over Christus en over God praten en les geven.
Wij hebben naar aanleiding van jouw vraag gesproken over de vraag: “Waarom zijn wij voor de Bijbel? Wat vindt je daarin?” Ik heb daar natuurlijk voor mezelf een duidelijk antwoord op anders zou ik geen les kunnen geven aan dominees. Bijvoorbeeld hoe ze preken moeten. Maar ik was heel benieuwd wat mijn  vrouw zou zeggen. En wat denk je dat ze zei? “Het leven. Door Jezus.” Ik denk dat dit een heel kort antwoord is maar wel heel concreet. Maar nu zijn we nog niet klaar hoor. Er is veel meer.

Misschien weet je van anderen of door zelf te lezen dat God ons geschapen heeft. En dat niet alleen maar Hij gaf ons het prachtige Paradijs om in te leven. Maar daar ging het fout. Je weet het waarschijnlijk: Adam en Eva aten van de boom die God verboden had. Ze werden het paradijs uitgestuurd en mochten er nooit meer in terug komen. Ze hadden alles stuk gemaakt bij God. Echt helemaal stuk. Daarmee begon het trieste mensenbestaan met al zijn problemen, zorgen, oorlogen en ziekten. Maar daar begon ook het andere, er moet iets goed gemaakt worden. Er moet veel goed gemaakt worden bij God. En dat kunnen Adam en Eva niet en dat kunnen wij ook niet. En dan komt het blijde wonder: God maakt het Zelf goed! Tot Adam en Eva komt een goede, een blijde boodschap: Er komt een redder. En dan bedoelt God, Jezus Christus. Die zal alles goedmaken bij God, Zijn Vader. En wij mogen het weten uit de Bijbel: Hij heeft alles goed gemaakt door te sterven op Golgotha. Door Zijn leven te geven.
“Het is volbracht”, heeft Hij geroepen. Toen was alles goed gemaakt. De weg is open naar God. Voor jou, voor mij, voor ieder die God zoeken wil. Jezus opende deze weg. En vanuit de Bijbel weten we het: Er komt opnieuw een Paradijs. Maar nog veel heerlijker als het eerste.

Waarom ik daar zo zeker van ben? Omdat het in de Bijbel staat. De Bijbel is een heel speciaal Boek. (Daarom schrijf ik het ook met een hoofdletter). Je hebt op de wereld enkele heel gewichtige boeken; De Talmud van de Joden, de Koran van de Moslims, de Veda van de Hindu’s en... de Bijbel van... God. Niet van een bepaalde groep, maar van God Zelf. Het is Zijn brief aan ons, aan alle mensen die op de wereld zijn. In de Bijbel “openbaart” God ons een heleboel belangrijke dingen. Zonder deze openbaring van God zouden we die dingen helemaal niet weten. Hij vertelt ons over de schepping van hemel en aarde. Dat heeft Hij gedaan. De God van de Bijbel. Maar hij vertelt ons niet alleen waar we vandaan komen, maar ook waar we naar toe gaan. In de Bijbel zegt God heel duidelijk dat er voor ons maar twee bestemmingen zijn: Of na onze dood eeuwig bij God in Zijn heerlijke nieuwe Paradijs. Of na onze dood voor eeuwig zonder God en buiten Zijn heerlijke nieuwe Paradijs. Alleen door de Bijbel weten we deze dingen. Daarom ben ik zo verschrikkelijk blij met mijn Bijbel.

In de Bijbel zegt God ook heel duidelijk hoe ik straks in die eeuwige vreugde kan komen. Wat de weg is om daar te komen. En dat is nog zeker zo belangrijk. God zegt: Dat kan alleen door Jezus. Jezus zei: “Ik ben de weg”. Door zijn sterven heeft Hij de weg naar de hemel geopend. Daarom staat er in de Bijbel: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft... opdat een ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven zal hebben. Dit staat in Johannes 3 vers 16. Die liefde van God is zo oneindig groot. Dat kun je als mens nooit begrijpen. En als je die liefde in je eigen leven mag leren kennen kun je God en de Bijbel en Jezus nooit meer missen. Dat wordt de grootste vreugde van je leven.

Vraag maar eens aan je vriendinnetje of je het mag lezen in haar Bijbeltje of probeer zelf een Bijbel te kopen. Probeer ook om Jezus te leren kennen. Het is zo heerlijk om te weten dat Hij je Zaligmaker is. Dat Hij voor je zonden stierf. Dat Hij Zijn leven gaf voor mij, klein, nietig en zondig mensje. Dat Hij daar ook aan mij dacht. Hoe zou ik dat kunnen weten? Deze dingen leer je alleen door de Bijbel.

Nu moet je er wel aan denken dat het niet helpt of je dit allemaal weet, maar Jezus wilt dat je naar Hem toe komt. Dat je Hem gaat zoeken. Hij nodigt je met klem uit om naar Hem te luisteren. Je hart aan Hem te geven. Hij zoekt ook jou. Al ben je dan geen christenmeisje, dat zegt niets. Hij, Jezus, zoekt je! Wacht niet langer, luister naar hem, de goede Herder. Ik denk dat je voor dit moment al een heleboel hebt om over na te denken. Ben je niet helemaal tevreden met het antwoord, of wil je nog meer weten: schrijf gerust. Met een paar dagen heb je weer reactie van me.

Hartelijke groeten en ik wens je Gods zegen toe. Ook de groeten van mijn vrouw.

J. W. N. van Dooijeweert