Volledig dicht klappen

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Ik heb veel moeite om over mijn gevoelens te praten, ook over problemen die met mij te maken hebben. Een lastig gesprek met mijn vriend of gewoon feedback van een lector... direct krijg ik een krop in mijn keel en weet ik dat ik elk moment kan beginnen met huilen. Om dat tegen te gaan, klap ik volledig dicht, ik durf echt niets meer zeggen. Huilen bij een persoon die ik ken is niet zo erg, maar bij een lector in een volle klas is iets anders. Ik weet niet hoe dit komt en wat ik ertegen kan doen, maar ik wil een normaal gesprek kunnen hebben met iemand zonder met die angst te moeten zitten.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Er komt een wedervraag bij mij op wanneer ik jouw vraag lees: is Refoweb de eerste die je dit probleem voorlegt of heb je er ook al eens met iemand anders over gesproken?

Uit de vraagstelling komt het mij over dat je een HBO of WO-opleiding volgt (maar dat kan ik mis hebben), vanuit het woord lector. Dat betekent dat je al een basisschoolopleiding en minimaal een middelbare schoolopleiding achter de rug hebt. Als je aan die tijd terugdenkt, herken je dan het probleem op de basisschool en het middelbaar onderwijs ook al? Of is dit pas het geval, nu je in deze situatie zit? Heb je er ooit eerder met iemand over gepraat, in eerdere schooljaren?

Praten over gevoelens is niet eenvoudig; dat vereist om je kwetsbaar op te stellen. Tegelijk ontkom je hier niet aan. De lastige hobbel is om in gesprek je gevoelens en je angst bespreekbaar te maken. Ik kan van deze afstand en met deze kennis weinig concreets zeggen verder, dan alleen dat dit probleem alleen kan worden opgelost wanneer je jouw gevoelens en angst in een vertrouwde omgeving bespreekbaar kan maken, maar vooral als je erachter komt wat de oorzaak zou kunnen zijn dat je helemaal dichtklapt wanneer mensen dichtbij je gevoelens en problemen komen.

Met andere woorden, de enige die jou echt kan helpen, ben jezelf: waarom reageer je zoals je reageert? Om daarachter te komen zul je -mogelijk dwars door je tranen heen- je gevoelens, problemen en angsten neer moeten leggen bij iemand die je vertrouwt; die naar je kan luisteren en die je laat uitpraten.

Ik hoop dat dit een klein beetje een richting wijst: veel meer kan ik op basis van jouw vraag niet zeggen of adviseren.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

communicatiegevoelens
1 reactie
juni
ach mensie,gelukkig is refoweb er.Waar je open vragen mag/kan stellen.Hopenlijk krijg je spontane reacties.Waar je wat aan hebt!Met een psycholoog praten kan helpen,zo,dat je weet hoe het komt. Over een tijdje ben je er overheen. Dan denk je, O,O,waar zat ik toch over in?Wel gesprekjes goed afronden. Anders kan je door slaan naar de andere kant.Soms zou je die zenuwen wel even weg willen zetten, j als dat kon! jou zorg kan helemaal goed komen. Het duurt allen even.