Uitverkiezing en aanneming

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Beste ds. Vreugdenhil. Het kan zijn dat ik uw lezing verkeerd begrepen heb, maar ik vroeg me af hoe u het precies bedoelde. In een lezing op de Levensbronavond in Doorn zei u dat er godsdienstige demonen aanwezig zijn op plaatsen waar er een prikkeldraad om de beloften wordt gezet. Maar daarnaast zegt u ook in de lezing dat er kerken zijn waar mensen bedrogen worden voor de eeuwigheid. Hoe verhoudt zich dit dan tot elkaar? Hoe kun je de Heere Jezus aannemen als je niet behoort tot de uitverkoren? De mens zal toch van nature altijd de Heere Jezus afwijzen, door de zondeval... Hoe kunnen we ons beschermen tegen de Satan als de Heere ons daarbij helemaal niet wil helpen? Alvast bedankt voor het antwoorden en excuses voor mijn onbegrip.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Inderdaad zijn er demonen die een godsdienstige dwaalleer bevorderen zodat mensen worden afgehouden om zich over te geven aan de Heere Jezus. Er zijn vorsten en legers, die volkeren ophitsen om bijvoorbeeld christenen te vervolgen en martelen, er zijn ook kwade geesten die met allerlei rechtzinnig schijnende argumenten in meer bevindelijke kringen er op aan werken dat er een prikkeldraad omheining rond Jezus en Zijn beloften wordt gemaakt zodat mensen er niet toe komen of van weerhouden worden om Christus aan te nemen als hun Zaligmaker. Dit doet niets af van de verantwoordelijkheid van de mens en de onmacht om te geloven.

Aan de andere kant worden ook mensen bedrogen voor de eeuwigheid met een oppervlakkig of zoetsappig evangelie waarin de tegenstelling tussen zonde en genade wordt verdoezeld. Dat vindt de duivel ook prima, als mensen maar niet echt tot het geloof komen en gered worden door het bloed van het Lam.

De vraag hoe je Jezus kunt aannemen als je niet bent uitverkoren is ook een illustratie van wat ik hierboven heb gezegd. Want dan gaan mensen eerst proberen te weten te komen of ze wel uitverkoren zijn om daarna de vraag onder ogen te zien hoe ze Jezus zullen aannemen.Het laatste is juist een bewijs voor het eerste. Als je zegt dat de mens van nature Jezus altijd zal afwijzen moet je daarnaast zetten dat Jezus in Zijn omwandeling op aarde altijd oproept om in Hem te geloven en Hem aan te nemen. Het is allebei waar en in dat spanningsveld kom je erachter hoe onmachtig je bent in jezelf. Juist daar blijkt Gods almacht en het werk van de Heilige Geest. Christus is een gewillige Zaligmaker.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

2 reacties
Rianne1357
ik ben het helemaal met Ds Vreugedehil eens. mooi duidelijk eerlijk gezegt.
al denk ik dat menig gergem ds helaas deze op Bijbelse gronden gestaafde mening niet over neemt. helaas zeg ik, omdat ik dat heel erg vind.ik heb een zus in dit kerkverband die andere kerkverbanden echt allemaal de grond in boort. ze is mij lief, dus ik mijd het onderwerp, maar sommige opmerkingen kunnen zo,n pijn doen.dat is heel erg jammer.ik ben blij en dankbaar voor deze predikant en nog vele andere in dit kerkverband die het wel zuiver zien.een hartelijke groet.
eduard1
Ds. Vreugdenhil slaat hier DE SPIJKER OP DE KOP.
God zegene dit antwoord....