Dingen uit de Bijbel letterlijk opvatten

Ds. P. de Vries / Geen reacties

Vraag

Vaak wordt van dingen uit de Bijbel gezegd dat je ze niet letterlijk moet opvatten. Ik zie niet in waarom niet. Waarom staan er anders dingen zo nauwkeurig beschreven als je ze toch niet letterlijk moet opvatten? En hoe weet je dan hoe je ze wel op moet vatten?

Antwoord

Geachte vriend,

Wij moeten de Bijbel lezen zoals ze zich aandient. Daarmee moeten we een historie als historie, een gelijkenis als gelijkenis en een profetie als profetie lezen. Met name voor het verstaan van profetieën is van belang dat wij beseffen dat er meer dan een vervulling is en dat profetie niet als een soort geschiedenisverhaal, dat van tevoren is opgeschreven, moet worden gelezen.

De profetieën zijn en worden letterlijk vervuld. Bij dat laatste moeten we tenslotte denken aan het nieuwe Jeruzalem en daartegenover de eeuwige rampzaligheid. In beide gevallen gaat het om werkelijkheden die ons begrip overtreffen maar wel reëel en tastbaar zijn. Het is van groot belang dat wij vasthouden aan de wederkomst als een feit dat letterlijk gebeurt.

Het niet ernstig nemen als historie wat de Bijbel als historie meedeelt, houdt altijd verband met een nieuw ernstig nemen van de zonden. God heeft de wereld werkelijk geschapen. Adam is een historische persoon die aan het begin van de geschiedenis van God afviel. Christus is werkelijk geboren uit de maagd Maria en werkelijk opgestaan uit de doden. Toen de Heere Jezus Zijn gehoor wees op Jona en de mannen van Nineve die in de dag der dagen zouden opstaan, sprak hij voor een werkelijk gehoor niet over een denkbeeldige profeet en denkbeeldige hoorders. De mannen van Nineve die zich op de prediking van Jona hebben bekeerd, zullen werkelijk op de jongste dag aanwezig zijn.

Houd vast aan het volstrekte gezag van Gods Woord en vraagt naar de Heere en Zijne sterkte. Van mijn hand verschijnen trouwens binnenkort twee boeken die verband houden met deze vraag. Het eerste heet: "Het Schriftgezag in de knel" en verschijnt bij uitgeverij Blassekyn te Bleskensgraaf

Het tweede heet: "Het Lam overwint". Dat verschijnt bij uitgeverij Groen te Heerenveen. In dit laatste boek komen de vragen rond profetie en Schriftuitleg mede n.a.v. het boek Openbaring aan de orde.

Gode bevolen,

Ds. P. de Vries

Tags in dit artikel:

tekstuitleg